Kirjoittaja Aihe: Yläpalkin palautus  (Luettu 7932 kertaa)

tkodex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Yläpalkin palautus
« : 04.08.05 - klo:20.43 »
Hei!

1. Miten saa yläpalkin takaisin?

2. Vielä kun yläpalkki oli tallessa näyttöasetus ei antanut muita vaihtoehtoja kuin 800x600 ja 60 virkistystaajuus. Mikä nauvoksi

3. Miten / missä määritellään rootin salasana. Sitä ei asennuksessa annettu?

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Yläpalkin palautus
« Vastaus #1 : 04.08.05 - klo:21.43 »
1. Miten saa yläpalkin takaisin?

missä? gnome/kde/joku muu?
miten otit sen pois?

gnomessa (jos alapalkki tallessa) hiiren oikealla alapalkissa ja valitaan new panel.

2. Vielä kun yläpalkki oli tallessa näyttöasetus ei antanut muita vaihtoehtoja kuin 800x600 ja 60 virkistystaajuus. Mikä nauvoksi

konffaa rauta kuntoon -> saat kaikki tuetut resoluutiot ja virkistystaajuudet.

3. Miten / missä määritellään rootin salasana. Sitä ei asennuksessa annettu?

ubuntussa (tai ylipäätään linuxissa) ei ole tarkoitus käyttää konetta rootin tunnuksin, siksi rootin tili ei ole automaattisesti aktiivinen. tästä on keskusteltu lukuisia kertoja. oel hyvä ja lue vanhempia ketjuja.
« Viimeksi muokattu: 04.08.05 - klo:22.47 kirjoittanut janne »
Janne

tkodex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Re: Yläpalkin palautus
« Vastaus #2 : 04.08.05 - klo:22.46 »
En malttanut odottaa vastausta, joten kerkesin jo asentaa koko järjestelmän uudestaan.

Pystytkö vähän edes vinkkaamaan mistä ja miten rautaa pitäisi lähteä konffaamaan. Ennen olen käyttänyt vain hiukkasen Mandrivaa ja se tunnisti itse näytönohjaimen ja näyttökin löytyi listoilta. En löydä tästä vastaavaa ohjelmaa. Näytönohjain on intekroitu Intelin emolevyyn D865GBF ja näyttönä Samsungin SyncMaster 793df, jos noi auttaa...

Tiedän kyllä rootin periaatteen ja olen tottunut käyttämään roottia, mutta tässä jakelupaketissa se on näköjään "piilotettu". Olisin vain halunnut pala perinteiseen...

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Yläpalkin palautus
« Vastaus #3 : 04.08.05 - klo:22.58 »
Pystytkö vähän edes vinkkaamaan mistä ja miten rautaa pitäisi lähteä konffaamaan. Ennen olen käyttänyt vain hiukkasen Mandrivaa ja se tunnisti itse näytönohjaimen ja näyttökin löytyi listoilta. En löydä tästä vastaavaa ohjelmaa. Näytönohjain on intekroitu Intelin emolevyyn D865GBF ja näyttönä Samsungin SyncMaster 793df, jos noi auttaa...

X:n konffitiedosto on varmaan se paikka josta kannattaa aloittaa. sen voi konffata uusiksi komnetamalla:
# dpkg-reconfigure xserver-xorg
(en ole yhtään varma paketin nimestä kun en ole juuri nyt ubuntukoneella)

tai

# xorgconfig

tai editoimalla suoraan tiedostoa /etc/X11/xorg.conf suosikkitekstieditorilla.

jos editoit tiedostoa käsin, kannattaa varmaan tarkistaa tunnistuiko näytönohjain/näyttö oikein ja jos ovat, niin voisi ehkä kokeilla ketjussa "Alhainen virkistystaajuus" ehdottamani parametreja.

näytönohajimenn piirin saanee tietoonsa komentamalla roottina:
# lspci

(samalla tavalla lsusb palauttaa tietoja liitetyistä usb-laitteista, mutta se ei liittyne tähän).

Tiedän kyllä rootin periaatteen ja olen tottunut käyttämään roottia, mutta tässä jakelupaketissa se on näköjään "piilotettu". Olisin vain halunnut pala perinteiseen...

graafisen tilan käynnistämine rootin oikeuksin on huoni idea. komentoriville saa rootin oikeudet helposti sudonkin avulla.


Janne

tkodex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Re: Yläpalkin palautus
« Vastaus #4 : 05.08.05 - klo:10.44 »
Moi

Komennolla
# dpkg-reconfigure xserver-xorg
pääsee kyllä konfaamaan ja näyttö jopa tarkentuu, mutta palaa tietokoneen uudelleen käynnistyessä vanhaan 640X 480 ja 60Hz.  :'( Näytönohjain on mielestäni tunnistettu oikein.

Ubuntu kyllä muuten tuntuis todella hyvältä paketilta, mutta kun tää näyttö ottaa silmiin...

ReiKn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 15
    • Profiili
Re: Yläpalkin palautus
« Vastaus #5 : 06.08.05 - klo:13.44 »
Voisit koittaa ajaa
Koodia: [Valitse]
sudo xorgcfgSe avaa ikkunan, josta pääset konfiguroimaan näyttösi asetuksia uudelleen. (Painamalla siis näytön kuvaa ja valitsemalla configure monitors). Tietoja, joita tarvitset näytön konfigurointiin oikein ovat monitorisi vertical sync ja horizontal sync -arvot. Ne löydät todennäköisesti googlen avulla.

tkodex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Re: Yläpalkin palautus
« Vastaus #6 : 06.08.05 - klo:15.26 »
Ei valitettavasti auttanut tuokaan vinkki. Ihan kun se ei tallentais kuitenkaan noita vertical sync, horizontal sync -arvoja tai näytön nimeäkään. Vaikka olen kymmeniä kertaa kirjoittanut esim. SyncMaster 793DF, niin aina koneen uudelleen käynnistyksen jälkeen on vain SyncMaster.

lettas

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 92
    • Profiili
Re: Yläpalkin palautus
« Vastaus #7 : 08.08.05 - klo:22.34 »
Tyhmä kysymys, mutta kai olet muistanut tallentaa muutetun tekstitiedoston ja käyttänyt tuota sudo- komentoa sitä avattaessa?

tkodex

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 41
    • Profiili
Re: Yläpalkin palautus
« Vastaus #8 : 09.08.05 - klo:13.02 »
Itse olen käsittänyt niin, että nuo säätöohjelmat kirjoittavat tiedoston päälle (ja ottavat varmuuskopion vanhasta)