ensinnäkin mietitään miksi termiksen enkoodaus täytyisi vaihtaa joksikin muuksi.
Jos syy on pelkkä "että kaverit ei valita että mulla on merkistöt irssissä väärin", niin avuksi saapuu irssin recode ja mahdollisesti luit.
esim. itsellä on käytössä xubuntu (sitä ennen ubuntu, ja muistaakseni suurinpiirtein sama kikkailu auttoi sielläkin), jossa käynnistän sen terminaalin, jolla otan ssh-yhteyden ISO-885915-palvelimeen, pikakuvakkeella. Yksinkertaisemmin koko homman voi tietty hoitaa komentoriviltä ilman pikakuvakkeita, mutta koska olen irc-addikti, niin mulla on pikakuvake. Joka tapauksessa: luitin saa asennettua universesta.
Käyttö onnistuu esim.
luit -x ssh <hostname>
Itselläni on tosiaan vekkuli pikakuvake xubuntussa, joka tekee näin:
xfce4-terminal --hide-toolbars --hide-menubar --geometry 80x25-50+50 --title velhottaret --execute luit -x ssh velhottaret.net
eli käynnistää xfce4-terminaalin ilman ylimääräisiä palkkeja, kokona 80x25, sijaintina oikeasta ja yläreunasta 50, otsikkona velhottaret ja se käynnistää komentotulkin sijaan luitin, joka käynnistää ssh:n velhottariin.
Luit toimii myös muiden ohjelmien kanssa.
Irssin recode-komennon avuksi saapuu /help recode ja /set recode sekä UTF8-evankelistojen sivut jotka löytyy liiankin helposti googlella.