Komento
cat /etc/lightdm/lightdm.conf
antaa Ubuntu 16-koneella editoinnin (mousepadillä) jälkeen
~$ cat /etc/lightdm/lightdm.conf
[SeatDefaults]
#autologin-user=ben
Juu. Ei ole autologinia tuossa päällä. Voit vielä tarkistaa, onko siellä muita asetustiedostoja, jotka mahdollisesti menevät tuon edelle:
ls /etc/lightdm/lightdm.conf.d/
ls /etc/lightdm/
On myös mahdollista, että LightDM:n sijaan sinulla on jokin muu display manager käytössä. Mitä sanoo:
cat /etc/X11/default-display-manager
En ole noita työpöytäjuttuja harrastellut, joten en niistä tiedä enkä ymmärrä. En edes muista oliko asennusvaiheessa mitään vaihtoehtoja työpöydän valinnan suhteen vai meninkö siitä missä aita oli matalin. Olen olettanut niiden olevan vain eri värejä ja koristuksia vailla tärkeämpää merkitystä
No on niissä kyllä aika paljon muitakin eroja ja merkitystä etenkin tällaisten asetusteknisten asioiden suhteen.
Jos olet asentanut Ubuntun viralliselta asennusmedialta, etkä ole asentanut siihen jälkeenpäin muita työpöytiä, käytössä pitäisi olla kuvan mukainen Unity 7 (tosin oletuksena tummalla väriteemalla). Jos näyttää erilaiselta, olet asentanut jonkun muun variantin. Epäilyksiä herättää ainakin tuo mousepad, joka ei kuulu Ubuntun oletusasennukseen vaan ainoastaan Xubuntuun. Oletko asentanut sen itse sovellusvalikoimasta?
Kone on minulle lähinnä työkalu. Olisi kai parasta käyttää mahdollisimman yleistä jakelua, jolloin ongelmien ja vikojen korjaamiseen
löytää itse apuja netistä.
Ubuntu oletustyöpöydällä on tähän paras valinta. Sillä on eniten käyttäjiä, nettioppaita ja ohjeita löytyy ja apua saa useilla eri foorumeilla.
Muistelen lukeneeni, että Unity työpöytä loppuu Ubuntun 18.x.x -versiosta.
Juu. Tällä hetkellä eletään muutosten aikaa, kun Ubuntun työpöytä vaihtuu Unitystä GNOME Shelliin. 17.10:ssä on jo GNOME vakiona, ja 18.04:n myötä suurimmat siirtymävaiheen ongelmat alkavat todennäköisesti olla takana.
Ainakin tuo Unityn User -account-sivu vaikuttaa selkeämmältä tuossa kuvassa verrattuna omaan haileaan ja sekavaan valikkooni.
Olisi kiva nähdä kuvakaappaus työpöydästäsi, niin voisi arvailematta sanoa, mikä se on. Useimmilla työpöydillä kuvakaappauksen saa näppäimistön Print Screen -näppäimellä.