Minulla on täällä saaressa vanha Intell-mikro, jossa Mint 17 jakelu. Siis vanha PC, johon olen asentanut Linux-jakelun Mint versio 17. Aikaisemmin minulla oli mokkula ja routeri, josta meni ethernet-kaapeli mikroon ja Netti pelasi kohtuullisesti. Tulin jossain välissä vaihtaneeksi mokkulan Huawei Mobile Wi-Fi kapulaan. Yhteys Nettiin toimiikin hyvin niillä vehkeillä, jotka voi yhdistää langattomaan lähiverkkoon kuten kännykällä.
Vanhaan PC:hen ostin Porvoosta Wi-Fi - donglen
TP-LINK Archer T2U, jossa seuraavia ominaisuuksia Netistä:
Wireless Standards IEEE 802.11ac, IEEE 802.11a,
IEEE 802.11n, IEEE 802.11g, IEEE 802.11b
Frequency 5GHz
2.4GHz
Signal Rate 5GHz
11ac: Up to 433Mbps(dynamic)
11a: Up to 54Mbps(dynamic)
2.4GHz
11n: Up to 150Mbps(dynamic)
11g: Up to 54Mbps(dynamic)
En saa näkyviin mikä lienee varsinainen langaton piiri.
Millään tempuilla en saa Mint 17 mikroa tunnistamaan langatonta verkkoa, joka täällä siis on. Yritin myös helmikuun 2015 Puppy Linuxilla, jonka sain latautumaan cd:ltä.
Ei auta configurointi ssid ja salasana. Pitäisikö yrittää myös antamalla bsid ja Macaddres tms. mokkulan teknisiä tietoja, jos ne jostain saisin kaivettua?
Kysymyksiä:
1) Jos lähtisin täältä "ihmisten ilmoille" niin mikä Wi-Fi-dongle kannattaisi ostaa, jotta se toimisi Linuxissa?
2) Menneisyydestä muistelen, että joskus käytettiin Linuxissa laitteen WindowsXP-ajuria. Ne temput on unohtuneet. Donglen mukana on Windows-ajurit XP-8. Nettisivuilta ei muuta löydy. Olisi kivaa ajankulua juhannuksena virittää vanha mikro Nettiin. Miten sen tekisin?
Hauskaa juhannusta kaikille