moi
Sain tämän koneen työnantajalta ja jään eläkkeelle jouluna. Koneeseen on asennettu Ubuntu 12.04 LTS ja windows on poistettu. Olen ollut windows käyttäjä yli kaksikymmentä vuotta ja nyt mietin, jatkanko tämän Linuxin kanssa vai ostanko win 10 tähän koneeseen. Linuxista en älyä mitään, kuitenkin tässä netti näyttää toimivan hyvin.
Tuskin kannattaa ostaa Windows 10:iä koneeseen, ellet saman tein osta uutta konetta, sillä vanha kone saattaa olla tehoton pyörittämään Windowsia. Linux ei ole kovinkaan paljoa erilainen normaalikäytössä kuin Windows. Lisäksi Linuxissa löytyy Windowsohjelmia vastaavat ohjelmat usein vapaasti ladattavina (siis ihan laillisesti).
Toisaalta jos osaat käyttää Linuxia sähköposteilla ja selaimella, niin perustarpeethan tulevatkin jo tehdyiksi.
Eläkepäivinä tarkoitus on tehdä movie makerilla videoita, jotka on kuvattu kännykällä ja ladata ne youtubeen. Olen tehnyt tätä windows koneella jo vuosia ja nyt pohdin, onko järkeä lähteä Linux maailmaan, oppiiko sen ja löytyykö movie makeria Linuxiin vai ostanko suosiolla win kympin. Jospa joku neuvoisi.
Linuxiin ei löydy movie makeria, koska se on Windows-ohjelma, mutta vastaavia ohjelmia kyllä löytyy (, ja lisäksi niissä ohjelmissa on usein enemmän ominaisuuksia kuin Movie Makerissä).
Valitettavasti en osaa neuvoa hyvää videoiden editointi-ohjelmaa, kun en sellaista itse ole tarvinnut. (Joskus kokeilin Kinoa, mutta se on yhtä ankea kuin Movie Maker, joten en voi suositella sitä.)
(Tämä keskustelu ei taida olla enää Yleist keskustelua-alueen tarkoitus:n mukaista keskustelua, niin modet voisivat siirtää tämän omaksi säikeeksi joko yleiseen keskusteluun tai multimediaan.)
Edit - Tässä taitaa olla aiheeseen sopiva säie...
https://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=46531.msg357629#msg357629