Kirjoittaja Aihe: MTS ja KDENLIVE (RATKAISTU)  (Luettu 3705 kertaa)

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
MTS ja KDENLIVE (RATKAISTU)
« : 20.10.15 - klo:15.20 »
Olen lukenut eri ihmisten vaikeuksista editoida Ubuntussa AVCHD formaatin tiedostoja kuten MTS. Minulla myös takkuaa niin pahasti, että en voi tehdä sitä muuten kuin muuttamalla ne toiseen formaattiin, mutta silloin high-profiilissakin m4v menettää laatua eikä sekään toimi kovin hyvin. Onko Ubuntulle olemassa mitään editointiohjelmaa, vaikka maksullista, joka voisi käsitellä MTS-tiedostoja. Voin kyllä editoida niitä jopa Adobe Premier elements ohjelmalla, mutta kun olen enimmäkseen Ubuntussa ja Premier on toisella koneella, haluaisin löytää linux-ohjelman. Minulle kysymys on myös periaatteellinen, sillä olen käyttänyt jo niin monta vuotta Ubuntua ja tähän asti Kdenlive on riittänyt, että haluaisin löytää ongelmaan linux-ratkaisun.

Koneessani on muistia 15,7 GiB, Suoritin on Intel® Core™ i7-2670QM CPU @ 2.20GHz × 8 ja grafiikka Gallium 0.4 on AMD JUNIPER, järjestelmä on 64 bit. Tuo grafiikka kortti tuntuu oudolta, muistaakseni windowsissa se oli joko ATI tai Nvidia.
« Viimeksi muokattu: 12.11.15 - klo:14.44 kirjoittanut Pontus12 »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16344
    • Profiili
Vs: MTS ja KDENLIVE
« Vastaus #1 : 20.10.15 - klo:15.32 »
Kdenliven Proxy clips -toiminnon avulla AVCHD-videoiden editointi on sujuvaa.

rale

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 289
    • Profiili
Vs: MTS ja KDENLIVE
« Vastaus #2 : 24.10.15 - klo:14.13 »
Itselläni ei ole MTS:n ja Kdenliven kanssa mitään ongelmia.
Kone on 64 bit Intellin  i3 3.6 GHz prosessorilla, muistia 8 gigaa ja integroitu näytönohjan. Asus H97M-E emolevy.
Esikuvaikkunassakin pyörii 1080 50p ilman proxyja.
Pontus12:n kone on tehokkaampi ja silti siis tökkii.

jos  siis ihmisillä on vaikeuksia tuon AVCHD:n kanssa niin tässäpä ollaankin ihan onnellisessa asemassa. :)
« Viimeksi muokattu: 24.10.15 - klo:14.20 kirjoittanut rale »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: MTS ja KDENLIVE
« Vastaus #3 : 24.10.15 - klo:14.45 »
Koneessani on muistia 15,7 GiB, Suoritin on Intel® Core™ i7-2670QM CPU @ 2.20GHz × 8 ja grafiikka Gallium 0.4 on AMD JUNIPER, järjestelmä on 64 bit. Tuo grafiikka kortti tuntuu oudolta, muistaakseni windowsissa se oli joko ATI tai Nvidia.

Tuo Gallium 0.4 on AMD JUNIPER tarkoittaa sitä, että käytät avoimen koodin Gallium3D-ajuria grafiikan piirtämiseen AMD:n juniper koodinimellisellä näytönohjainpiirillä. ATI on osa AMD:tä ja tuo juniper on AMD:n valmistama piiri. Koneessasi on ilmeisesti jokin Radeon HD5000- tai HD6000-sarjan näytönohjain perustuen Evergreen-arkkitehtuuriin. Näytönohjain on siis sama, mutta käytät eri ajuria kuin Windowsin puolella, missä käytössä lienee AMD:n suljettua koodia oleva Catalyst. Catalyst-ajurin voi asentaa Linuxiin, mutta se ei ole välttämätöntä.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: MTS ja KDENLIVE
« Vastaus #4 : 24.10.15 - klo:21.24 »
Kiitos tiedoista. Käytin proxeja ja sain ladattua mts-tiedostot katseltaviksi aikajanalla. Siinä oli kymmenkunta 2-3 gb clippejä. Niiden lataaminen kesti monta tuntia. Mov tiedostot latautuvat normaalia vauhtia.
Näytönohjaimeni on ATI cox 68AB, Dac: internal dac (400mgh) ja AMDR Radeon HD 6850m.

Pitäisikö hakea joku suljettu ajuri? Ja onko niitä? Windowsissa mts latautuu (Adobe Premier Elements) aika nopeasti. Pidän kuitenkin paljon enemmän Kdenlivestä. Tosin Windows puolella vanha Avidini v. 7 ei tunnista ollenkaan MTS-tiedostoja. Avid on sinänsä hyvä editointiohjelma, mutta sen päivitys maksaisi pirusti, tai luultavasti se ei edes onnistuisi, koska versio on niin vanha. En myöskään haluaisi mennä windowsiin, koska olen jo niin tottunut Ubuntuun tai Kubuntuun.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16344
    • Profiili
Vs: MTS ja KDENLIVE
« Vastaus #5 : 25.10.15 - klo:17.43 »
Kiitos tiedoista. Käytin proxeja ja sain ladattua mts-tiedostot katseltaviksi aikajanalla. Siinä oli kymmenkunta 2-3 gb clippejä. Niiden lataaminen kesti monta tuntia.

Onhan ne videot siirretty nopealle kiintolevylle, ettet yritä käyttää niitä suoraan SD-kortilta? Mikä versio Kdenlivestä on nyt käytössä ja mistä kamerasta klipit ovat peräisin?

Näytönohjaimen ajurilla ei ole merkitystä, kunhan käyttöliittymä näkyy ja työpöytä toimii normaalisti. Kdenlive ei osaa hyödyntää rautapurkua eikä juuri muitakaan näytönohjaimen ominaisuuksia. Eikä niistä oikeastaan olisikaan merkittävää hyötyä muuten kuin filttereiden laskennassa. Peruseditoinnissa nopea prosessori ja kiintolevy (SSD) ovat tärkeämpiä.

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: MTS ja KDENLIVE
« Vastaus #6 : 29.10.15 - klo:19.11 »
Päivitin järjestelmän Ubuntu 15.10:een ja Kdenlivestä tuli uusi versio. Se osasi käsitellä paremmin MTS-tiedostoja, mutta takkuili silti. Oikeastaan proxit eivät ihmeemmin auttaneet. Yllätyksekseni huomasin, että Openshot latasi MTS-tiedostot  nopeasti ja niitä pystyi heti käsittelemään. Renderöinti saattaa olla hidasta, mutta en ole vielä kokeillut sitä. Openshotin ominaisuudet videoeditorina eivät tosin ole Kdenliven luokkaa.

Adpobe Premier Elements on minulla Lenovon läppärissä, jossa on ssda kovalevy. Videotiedostoja pidän kyllä useimmiten usb-levyllä, koska ne vievät niin paljon tilaa. Ongelma ei ole minulle akuutti, sillä nykyinen projektini on lähinnä kirjoittamista, mutta ehdin aina välillä testata videoeditointia.

Miten on Cinelerran laita. Osaako se editoida MTS-clippejä? En ole pitkään aikaan kokeillut sitä. Aina välillä olen miettinyt, miksi en ole hankkinut Applea, jonka Final cut toimii kuulemma erinomaisesti eikä ole edes hirveän kallis, jos sitä vertaa muihin maksullisiin ohjelmiin. Ehkä siksi, että minusta ubuntu distrojen perusajatus on niin hieno, että mainostan sitä aina ystävilleni. Tietoa ja tekniikkaa ei saa luovuttaa vain varakkaille. Mutta muutenkin Ubuntua on kiva käyttää. Vaikeaa on vain valinta eri distrojen välillä. Pidin aikanani Gnomesta ja myöhemmin Kubuntusta. On vaikea valita niiden ja nykyisen Unityn välillä.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16344
    • Profiili
Vs: MTS ja KDENLIVE
« Vastaus #7 : 29.10.15 - klo:20.34 »
Päivitin järjestelmän Ubuntu 15.10:een ja Kdenlivestä tuli uusi versio. Se osasi käsitellä paremmin MTS-tiedostoja, mutta takkuili silti. Oikeastaan proxit eivät ihmeemmin auttaneet. Yllätyksekseni huomasin, että Openshot latasi MTS-tiedostot  nopeasti ja niitä pystyi heti käsittelemään.

Oletko kokeillut Kdenliveä ihan puhtaalta pöydältä luomalla järjestelmään uuden käyttäjätunnuksen? Kuulostaa vähän siltä, että vanhat asetustiedostot saattavat sotkea ohjelman toimintaa. Voi toki olla joku muukin ongelma, mutta ei sen tosiaan pitäisi toimia oleellisesti OpenShotia hitaammin.


Shotcut on vielä yksi MLT:n päälle rakennettu editori. Projektia vetää Dan Dennedy, joka on MLT:n toinen pääkehittäjä sekä Kino-editorin luoja.

Asennus onnistuu PPA:sta:

Koodia: [Valitse]
sudo apt-add-repository ppa:haraldhv/shotcut
sudo apt-get update
sudo apt-get install shotcut

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: MTS ja KDENLIVE
« Vastaus #8 : 31.10.15 - klo:12.57 »
Shortcut on kiinnostava videoeditori. Latasin sen ja MTS-tiedostot olivat heti nähtävissä. Mutta se käyttää "native editing" metodia. Ilmeisesti Final cut pro käyttää sitä myös. Minä olen tottunut "nonlinear" metodiin, vaikka alkuaikoina, kun olin televisiossa töissä, käytettiin natiivia editointia, mutta aika pian siirryttiin nonlineaariseen. En ole kuitenkaan seurannut kovin tarkasti editointiohjelmien kehitystä, varsinkaan viimeisen kymmenen vuoden aikana, joten voin puhua vain siitä, mihin olen tottunut. Kun katselin opetusvideota, klippejä koodattiin jo aivan alkuun mp4-muotoon. Oliko se siksi, että alkuperäiset säilyvät koskemattomina, kun editoidaan, vai editoidaanko siinä vain suoraan alkuperäisiä klippejä? Tietenkin alkuperäisestä voi ottaa kopion ja tallentaa sen eri kansioon, mutta se ei mielestäni ole kovin käytännöllistä. Voi myös olla, etten vain ymmärrä tarpeeksi shortcutin logiikkaa. Nyt en ehdi kovin paljon sitä tutkia, mutta varmasti ohjelma on tutkimisen arvoinen.

Siksi uusi kysymys. Pitääkö minun poistaa Kdenliven hakemisto kokonaan ja asentaa se sen jälkeen uudelleen? Voinko se jälkeen kopioida uuteen hakemistoon vanhat projektitiedostoni? Jos saisin Kdenliven toimimaan MTS-tiedostojen kanssa, olisi se minun kannaltani helpointa.

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16344
    • Profiili
Vs: MTS ja KDENLIVE
« Vastaus #9 : 31.10.15 - klo:14.34 »
Shortcut on kiinnostava videoeditori. Latasin sen ja MTS-tiedostot olivat heti nähtävissä. Mutta se käyttää "native editing" metodia. Ilmeisesti Final cut pro käyttää sitä myös. Minä olen tottunut "nonlinear" metodiin, vaikka alkuaikoina, kun olin televisiossa töissä, käytettiin natiivia editointia, mutta aika pian siirryttiin nonlineaariseen.

Shotcut ja myös Final Cut Pro ovat nonlineaarisia, kuten käytännössä kaikki modernit videoeditorit. Lähdetiedostoa ei muuteta ellet kirjoita sen päälle.

"Native editing" tarkoittaa, että editioitu video voidaan tallentaa samassa muodossa kuin lähdevideo: säilyttäen resoluution, kuvanopeuden, videokodekin parametrit ja tallennusformaatin. Parhaimmillaan editori tukee suoraa läpivientiä videopätkille, joissa sisältöön ei tehdä muutoksia, ja käsittelee ja uudelleenpakkaa ne kohdat, joita on käsitelty.

Shotcut toimii pitkälti samalla tavalla kuin Kdenlive ja OpenShot.


Siksi uusi kysymys. Pitääkö minun poistaa Kdenliven hakemisto kokonaan ja asentaa se sen jälkeen uudelleen? Voinko se jälkeen kopioida uuteen hakemistoon vanhat projektitiedostoni? Jos saisin Kdenliven toimimaan MTS-tiedostojen kanssa, olisi se minun kannaltani helpointa.

Minusta kannattaisi tehdä järjestelmään kokonaan uusi rinnakkainen käyttäjätunnus. Uudella tunnuksella työpöytäjärjestelmän ja ohjelmien asetukset ovat oletussäädöissä, eivätkä vanhat asetukset sotke asioita. Sitten kokeilet uudella tunnuksella Kdenliveä, aloittaen uuden puhtaan projektin tyhjästä. Vain lähdevideo on vanhaa dataa.
« Viimeksi muokattu: 31.10.15 - klo:15.00 kirjoittanut nm »

Pontus12

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2464
    • Profiili
Vs: MTS ja KDENLIVE
« Vastaus #10 : 04.11.15 - klo:11.30 »
Kiitos paljon tiedoista. Olisin vielä kysynyt, kuinka joko Shotcutissa tai Kdenlivessä, voisi laajan kuvan pienentää vaikkapa kokokuvaksi - YK - KK. Saan kuvan kyllä rajattua crop-valikosta pienemmäksi, mutta en ole keksinyt, miten sen saa sellaisena samankokoiseksi kuin alkuperäinen. Tietysti kuvan laatu heikkenee, mutta ominaisuus on käytännöllinen, jos tarvitsee välikuvaa eikä sellaista ole saatavilla. Ystäväni kokeili sitä Final cut pro ohjelmalla ja se toimi. Kuvittelen että sen voisi tehdä myös Kdenlivellä tai Shocutilla. Osaatko sinä sanoa tai löytyykö Kdenliven manuaaleista tai opetusohjelmista vastausta tähän?