Tää piristävästi muistuttaa siitä, että vaikka koodarit kuvittelee roskan koodin julkaisemisen olevan pikkujuttu, ne ei yleensä tajua pätkän vertaa kuinka paljon välillistä vahinkoa siitä voi olla.
Oho, ai siinä tietokantamootorissa oli journalointi rikki. Tai oho, siinä filesystemissä oli deallokointi rikki tms. Tässäkin tapauksessa olen taistellut jo viikon verran sen kanssa, että ovat julkaisseet sekundaa, eikä ongelma ole vieläkään ratkennut. Valitettavain usein unohtuu se, että 5 minuutin tunaroinnin tuloksena voi mennä kollektiiviseti 50 vuotta työaikaa hukkaan ihan helposti.
Ilmailussa on vielä mukavampaa. No en mä viittinyt sitä pulttia ohjeiden mukaisesti tarkastaa, kun mä tarkistin sen jo viimevuonna ja se näytti silloin ihan hyvältä. Sen jälkeen onkin sitten lentokone matkustajieen kedossa. No joo, ei siitä sen enempää. Kunhan vaan ärsyttää ihan sikana roska koodi, sen takia, että sitä joutuu joka päivä katselemaan.
No joo, on toi mullekin kerran käynyt. Kuumeessa väsyneenä tein kiireellisiä fiksauksia, jotka piti tehdä heti heti heti. Niin tein muutokset ja pistin ajon käyntiin. Siinä sitten ajon aikana rupesin katselemaan kannan päivittyneiden tietueiden sisältöä ja totesin, ei , näähän on ihan pielessä. Tai oikeastaan ne ei ollut paljon pielessä. Koska avainkentässä oli kahden kentän tiedot yhessä, kun piti olla erikseen. Mutta eipä se enää siinä vaiheessa auttanut, kun katoihin oli sotkeutunut jo tuhansia rekodeja lennossa, jotka replikoitui eteenpäin muihin kantoihin ja järjestelmiin. Siinä sitten ihan nopeasti korjasin homman niin, että deletoin virheelliset recordit ja heitin uudet sisään. Mutta siitähän se sotku vasta syntyikin kun noihin virheellisiin tietueisiin oli jo ehtinyt tulemaan relaatioita ja mä otin vaan kylmästi foreing key checkin pois kun poistin ne. Heh heh. Joo, sotkua on helppoa tehdä, 2 minuutin sotkun siivoaminen voikin sitten olla 2 päivän, viikon tai kuukauden urakka ja kun katsotaan kaikkia siivousprojektiin osallistuneita ihmisiä, niin sotkua voi syntyä kahden työvuoden edestä helposti.
Joskus on vaan hankalaa tehdä kaikki kylmän rauhallisesti ja huolellisesit kun kaikista suunnista hengitetään niskaan ja on itse ihan poikki. Ehkä noillakin on joku noin hyvä sotatarina kerrottavaksi, miksi ovat julkaisseet moista sekundaa.
Onneksi toi on ainoa ton sorttinen kämmi 15+ vuoden aikana, sitä on vaan oppinut aina varovaisemmaksi, vaikka mitään ei käy, kun tietää miten hirveitä sotkuja noista voi tulla.