Minulla on sellainen pieni epäily, että muuten tehoreserveiltään riittävässä koneessa mahdollinen Unityn hidastelu johtuu pitkälti jollain tasolla epäyhteensopivasta laitteistosta, erityisesti näytönohjaimesta. Nvidian pöytäkone näytönohjaimet ovat olleet monesti ongelmattomimpia ainakin suljetuilla ajureilla.
Alunperin esitin arveluksi tuolla toisessa säikeessä nämä vaihtoehdot:
1.
Huono näytönohjain (Unity vaatii toimivuutta)
2.
Huono näytönohjaimen tuki (Unity vaatii toimivuutta)
3.
Päivityksen ongelmat (oikeasti ei suju kuin elokuvissa, ei ole koskaan sujunut). Riippuu siitä kuka tekee
- sinullahan oli melko pitkä ja syntinen päivityshistoria takana ja silti järjestelmä toimii.
4.
Vanha home tai uuteen homeen kopioidut asetustiedostot (?).
Tuo nVidian toimivuus suljetuilla ajureilla ei ole kuitenkaan tässä kyselyssä tullut esille, koska monella on avoimet ilman ongelmia. Monilla on myös hyviä näytönohjaimia ja silti vaikeuksia.
Tässä kyselyssä nämä vaihtoehdot eivät ole mitenkään tulleet ainakaan rajatuiksi ulos.
Itsellä ei hidasteluongelmia ole ilmaantunut vaikka tämä kone on tehokas ainoastaan johonkin miniläppäriin verrattuna. Voi tosin olla etten sitten ole kovin vaativa kun en huomaa suorituskykyeroa edes KDE:n ja Unityn välillä, vaikka KDE:n pitäisi olla raskaampi. Itse tosin olen karsinut KDE:stä "turhia" taustapalveluja kuten nepomuk indeksoinnin, mutta sitä vastoin minulla on näyttötehosteet päällä.
Monesti tuollaiset hidastelut ovat konfigurointivirheitä suhteessa järjestelmän kykyyn ... tai sitten johtuvat joistakin edellä mainituista syistä.