Kirjoittaja Aihe: Vista ei käynnisty Ubuntun asennuksen jälkeen  (Luettu 3417 kertaa)

einola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Koneena Amilo Xi1554 ja käyttöjärjestelmänä Windows Vista Home Premium.
Koneessa siis kaksi 120 gigasta kovoa joista ensimmäinen osioitu kahteen osaan.
Asensin Ubuntun (6.10) omalle osiolle (5gigaa).
Irrotin tuon 5gigaa samasta osiosta missä Vista on asennettu.

Ubuntu toimii moitteetta mutta Vista ei enää käynnisty.
Käynnistyy siihen asti missä lukee Microsoft Corporation (tai jotain vastaavaa)
ja siinä vipeltää se lataus palkki. Siinä se pyörii eikä mitään tapahdu.

Asensinko Ubuntun siis jotenkin väärin vai missä vika?
Joudunko nyt formatoimaan levyt tältä kannettavalta ja asentamaan kaiken alusta?

einola

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5
    • Profiili
Vs: Vista ei käynnisty Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #1 : 06.03.07 - klo:16.15 »
Eikö kukaan tiedä mistä tämä voisi johtua?
Alkaa hermot pettämään ja tekis mieli formatoida koko levy...

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Vista ei käynnisty Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #2 : 06.03.07 - klo:22.53 »
kokeilepa vistan asennusmedialla fixmbr:ää tai jotain.

Eikö siihen saa jotain tekstimodea, joka kertoo, mihin stoppaa?

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Vista ei käynnisty Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #3 : 15.04.07 - klo:08.02 »
Tämä vastaus tulee vähän myöhään mutta.... parempi myöhään kuin ei milloinkaan. Itse tappelin Vistan kanssa myös koska se ei tosiaan käynnistynyt Ubuntun asentamisen jälkeen - sen sijaan käynnistysvalikkoon tuli Windows 2000/XP (ei toiminut sekään).

Ratkaisu pulmaan:
- Käynnistä Ubuntu
- Avaa Terminal -ikkuna
Koodia: [Valitse]
cd /boot/grub
sudo pico menu.lst

Siirry tiedoston loppuun ja lisää rivit:

Koodia: [Valitse]
title          Windows Vista
root           (hd0,0)
chainloader    +1

Vielä arvosta hd0,0:
- jos siis koneessa IDE-levy, niin arvo on "hd"
- jos SATA/SCSI, niin arvon pitää olla "sd"
- nollista ensimmäinen on kait levy ja toinen partition numero. Tässä oletuksena koneessa on vain yksi kovalevy ja Vista sijaitsee ensimmäisellä partitiolla.
« Viimeksi muokattu: 15.04.07 - klo:08.06 kirjoittanut ked »

Tonde

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 919
  • Feisty Fawn
    • Profiili
Vs: Vista ei käynnisty Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #4 : 15.04.07 - klo:14.28 »
Vielä arvosta hd0,0:
- jos siis koneessa IDE-levy, niin arvo on "hd"
- jos SATA/SCSI, niin arvon pitää olla "sd"

en tiedä mitä tuossa pitää olla, mutta Itse laitoin tuohon kyllä hd. eikä sd, vaikka minulla on sata-levy ja toimii. grub käsittelee kaikkia kiintolevyjä tunnuksella hdX,X, joten ajattelin olevan loogista, jos menu.lst:kin käsittelee levyjä samalla nimellä. Nyt haluankin varmistuksen, että toimiiko tuossa varmasti myös sdX,X?

Lainaus
- nollista ensimmäinen on kait levy ja toinen partition numero.
Kyllä. Ensimmäinen on kiintolevyn numero ja toinen on levyosion numero ja grub laskee levyosioita nollasta ylöspäin.
Heitä hyväsit hitaudelle. Asenna ubuntu!

Ked

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 394
    • Profiili
Vs: Vista ei käynnisty Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #5 : 15.04.07 - klo:20.25 »
en tiedä mitä tuossa pitää olla, mutta Itse laitoin tuohon kyllä hd. eikä sd, vaikka minulla on sata-levy ja toimii. grub käsittelee kaikkia kiintolevyjä tunnuksella hdX,X, joten ajattelin olevan loogista, jos menu.lst:kin käsittelee levyjä samalla nimellä. Nyt haluankin varmistuksen, että toimiiko tuossa varmasti myös sdX,X?

Ahaa... no voin melkein heti vastata että ei toimi. Ihmettelinkin vähän kun toimi vain hd, tosin en miettinyt asiaa sen pidemmin koska en tiennyt varmuudella onko kannettavani IDE vai SATA.

Kirjoitin sen kuitenkin tuohon ohjeeseen kun kerran alkuperäisessäkin netistä löytämässäni niin oli.

Edit:
Huomasin nyt vasta kysyjän kertoneen, että käynnistys oli edennyt Vistan latauspalkkiin asti (toisin kuin mulla). Muistui mieleeni samainen sivusto josta tuon ohjeen löysin - siellä kerrottiin että sen osion kokoa ei saa muutella millä itse Vista on. Syytä edelliseen en tiedä, ehkä joku voisi varmistaa ja kertoa miksi!? Näistä jutuista voisi ehkä laittaa myös maininnan siihen Ubuntun asennusohjeeseen. :)
« Viimeksi muokattu: 15.04.07 - klo:21.19 kirjoittanut ked »

Tomin

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 11471
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Vista ei käynnisty Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #6 : 10.05.07 - klo:13.48 »
Kokoa ei saa muuttaa!  >:( Minun on kyllä "pakko"! >:( Ja nyt en saa Vistaa uudelleen asennettua! Jämähtää mustaan ruutuun (Recovery CD) jossa on hiirenkohdistin jota voi liikutella! Mitähän minun pitäisi tehdä? ???
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Vapaan koodin kananmuna

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1536
    • Profiili
Vs: Vista ei käynnisty Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #7 : 10.05.07 - klo:14.05 »

Huomasin nyt vasta kysyjän kertoneen, että käynnistys oli edennyt Vistan latauspalkkiin asti (toisin kuin mulla). Muistui mieleeni samainen sivusto josta tuon ohjeen löysin - siellä kerrottiin että sen osion kokoa ei saa muutella millä itse Vista on. Syytä edelliseen en tiedä, ehkä joku voisi varmistaa ja kertoa miksi!? Näistä jutuista voisi ehkä laittaa myös maininnan siihen Ubuntun asennusohjeeseen. :)
Mäsällä on haluttu varmistaa jälleen kerran epäyhteensopivuus muiden järjestelmien ja ohjelmistotoimittajien kanssa sen vuoksi ntfs:ää on sen verran muutettu, ettei tuo koon muutos työkalu osaa sitä enää muuttaa tuhoamatta koko levyä.
Kai niillä siihen ntfs:n muuttamiseen joku ihan oikea syykin on...
En Vastaa Vaikeisiin Kysymyksiin.

Risto H. Kurppa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3024
  • Useita Kubuntuja ajossa.
    • Profiili
    • http://risto.kurppa.fi
Vs: Vista ei käynnisty Ubuntun asennuksen jälkeen
« Vastaus #8 : 10.05.07 - klo:18.53 »
Mäsällä on haluttu varmistaa jälleen kerran epäyhteensopivuus muiden järjestelmien ja ohjelmistotoimittajien kanssa sen vuoksi ntfs:ää on sen verran muutettu, ettei tuo koon muutos työkalu osaa sitä enää muuttaa tuhoamatta koko levyä.
Kai niillä siihen ntfs:n muuttamiseen joku ihan oikea syykin on...

Reilu peli, perussetti.


r
UUSI UBUNTUN KÄYTTÄJÄ: SÄÄSTÄ AIKAASI LUKEMALLA  -> TÄMÄ <-