Kirjoittaja Aihe: Näyttö ei herää valmiustilasta  (Luettu 2254 kertaa)

tuomas83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Näyttö ei herää valmiustilasta
« : 31.12.10 - klo:10.43 »
Elikkkä ongelmana on, että kone menee valmiustilaan ja vaikuttaa heräävänkin siitä niin kuin kuuluisi. Tämä siis valoista ja tuulettimen äänestä päätellen, mutta näyttö vain pysyy pimeänä.

Kumpikaan valmius- tai lepotila ei siis ole ikinä toiminut, mutta en ole jaksanut asioihin perehtyä, koska en ole niitä tarvinnut. Lepotila ei varmasti toimi sen takia, koska swappi on siihen liian pieni, mutta yhtä hyvin voin sammuttaa koneen kokonaan, joten en sitä tarvitse nytkään. Olisi silti mukava, että läppärin saisi valmiustilaan kannen sulkemalla ja taas avaamalla nopeasti eloon. Varsinkin, kun nyt minulla olisi taas käyttöä läppärille muuallakin kun kotona ja tolla valmiustilalla saa aika mukavasti akun kestoa parannettua.

Näytönajurin toimii:
Intel Corporation Mobile GM965/GL960 Integrated Graphics Controller (rev 03)




Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1553
    • Profiili
Vs: Näyttö ei herää valmiustilasta
« Vastaus #1 : 31.12.10 - klo:18.22 »
Patterin kuvaketta klikkaamalla ja asetusvalikosta ruksailemalla saa kaikki vaihtoehdot laitettua. Valmiustila on melkein yhtä hyvä kuin lepotila, eikä käytä swappia. Swapin koko ei tarvitse iso olla: minullakin on vain pari sataa megaa, ja saa sitä helposti Gpartedilla suurennettua. Tässä on  näytönohjain kai vähän vanhempi, mutta aika samalainen:

 Display controller: Intel Corporation Mobile 945GM/GMS/GME, 943/940GML Express Integrated Graphics Controller (rev 03)

Hyvin on kuitenkin pelannut, mutta toisessa koneessani on ATI radeon xpress 200M ja siinä on tuo sama vika.

Jos luonteen hurjuus sallii, niin olisin kiinnostunut seuraavan ohjeen toimivuudesta:

Koodia: [Valitse]
sudo pm-suspend --quirk-vbe-post --quirk-vbemode-restore
=Jos kone ei herää keskeytystilasta ja em. komennolla menee keskeytystilaan ja herää siitä oikein, tee seuraava muutos: (jos ei toimi em. komennolla, sammuu eikä herää: turha jatkaa)

Koodia: [Valitse]
sudo gedit /usr/lib/hal/scripts/linux/hal-system-power-suspend-linux
Etsi kohta, jossa lukee:
/usr/sbin/pm-suspend $QUIRKS
Muuta se muotoon:
/usr/sbin/pm-suspend --quirk-vbe-post --quirk-vbemode-restore
Talleta, >tiedosto >talleta, ja sulje gedit teksturi. Nyt pitäisi keskeytystilankin toimia oikein, ainakin seuraavaan bootin jälkeen.

Tämän ohjeen olen jostain joskus merkinnyt muistiin ja pari kertaa sitä toisille jakanut, mutta kukaan ei vaan ole kertonut miten kävi. Joten... jos huvittaa koittaa, niin kerro toimiiko. ;)
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

tuomas83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Vs: Näyttö ei herää valmiustilasta
« Vastaus #2 : 03.01.11 - klo:13.46 »
Kiitoksi ehdotuksestesta. Valitettavasti tuosta ei ollut minun tapauksessani mitään hyötyä.
Olen kokeillut muitakin interwebistä löytyneitä ohjeita, mutta mikään ei ole auttanut.

Hajakenttä

  • Käyttäjä / moderaattori
  • Viestejä: 1553
    • Profiili
Vs: Näyttö ei herää valmiustilasta
« Vastaus #3 : 04.01.11 - klo:16.18 »
Kiitoksi ehdotuksestesta. Valitettavasti tuosta ei ollut minun tapauksessani mitään hyötyä.
Olen kokeillut muitakin interwebistä löytyneitä ohjeita, mutta mikään ei ole auttanut.

Harmillista!

Tuon ongelmakoneen (Asus A6R) kohdalla olen ohittanut asian siten, että asettelin kaikkiin asetuksiin kannen sulkemisen ja muutkin virran loppumiset sulkemaan koneen. Lucid käynnistyy sen verran vikkelästi, että en näe noita valmius- ja lepotiloja kovin tarpeellisina.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

tuomas83

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 177
    • Profiili
Vs: Näyttö ei herää valmiustilasta
« Vastaus #4 : 04.01.11 - klo:21.51 »
On totta, että käynnistyy vikkelästi, tämän vuoksi en ole mitään ressiä noista ottanutkaan. Tosin olis se ihan perjaatteestakin kiva, että kone toimis täydellisesti.

Niin juun. Kokeilin tota sun mainitsemaa juttua, eikä se auttanut. Mutta mutta. Kyseisen homman jälkeen huomasin, että nyt kytkeässä kone tykkiin tai telkkariin se säätä heti kaikki asetukset itsekseen. Aikasemmin piti aina avata näytön asetusten hallinta, ennen kun mitään alkoi näkyä ulkoisissa näytöissä. Parannus tänäkin, tosin en tiedä onko mitään tekemistä ton sun ohjeen kanssa.

Ehkäpä jostain tai jotain löytyy vielä vinkkejä miten asiaa voisi korjata...