Päivitimme Kubuntu 8.04:n Kubuntu 9.10:aan. Päivitys jäi loppumetreillä kesken, koska Flashplugin-nonfree paketti on niin pahasti ristiriitaisessa tilassa eikä sen päivittyminen onnistunut.
Tämän jälkeen olen yrittänyt korjata tilannetta, mutta millään komennolla pakettia ei saa poistettua, koska se on niin ristiriitaisessa tilassa ja pitäisi kokeilla sen asentamista uudestaan ennen kuin koittaa poistaa. Reinstall puolestaan ei onnistu, koska vastaavaa tiedostoa ei löydy:
": sudo aptitude purge flashplugin-nonfree
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu
Luetaan tilatiedot... Valmis
Luen tilatietoja
Alustan pakettien tiloja... Valmis
Nämä paketit POISTETAAN:
flashplugin-nonfree{ap}
[...]
dpkg: virhe käsiteltäessä flashplugin-nonfree (--purge):
Paketti on hyvin pahasti ristiriitaisessa tilassa - sinun tulisi
asentaa se uudestaan ennen kuin yrität poistaa sen.
Käsittelyssä tapahtui liian monta virhettä:
flashplugin-nonfree
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)
Jonkin paketin asennus epäonnistui. Yritän toipua:
[...]
: sudo aptitude reinstall flashplugin-nonfree
Luetaan pakettiluetteloita... Valmis
Muodostetaan riippuvuussuhteiden puu
Luetaan tilatiedot... Valmis
Luen tilatietoja
Alustan pakettien tiloja... Valmis
Nämä paketit ASENNETAAN UUDESTAAN:
flashplugin-nonfree
0 päivitettävää pakettia, 0 uutta asennusta, 1 uudelleen asennettavaa, 0 poistettavaa ja 4 päivittämätöntä.
Tarvitsee noutaa 0B arkistoista. Levytilaa kuluu 0B purkamisen jälkeen.
E: Pakettia flashplugin-nonfree vastaavaa tiedostoa ei löytynyt. Voit ehkä joutua korjaamaan tämän paketin itse.
Kirjoitan tilatietoja... Valmis
E: Pakettia flashplugin-nonfree vastaavaa tiedostoa ei löytynyt. Voit ehkä joutua korjaamaan tämän paketin itse.
E: Sisäinen virhe: en pystynyt muodostamaan luetteloa noudettavista paketeista"
Olen hakenut täältä keskusteluista ratkaisuvaihtoehtoja ja kokeillut poistaa paketin useilla eri komennoilla. Olen kokeillut myös muunlaisia vinkkejä, kuten sen syrjään siirtämistä tms. En haluaisi asentaa pakettia manuaalisesti, koska en osaa näitä juttuja kovin hyvin, ja haluaisin päivittää tätäkin pakettia pakettienhallintaohjelmalla (synaptic), ja siis kun tuon rikkinäisen saisi pois tieltä niin hakisin flashplugin-installerin.