Kirjoittaja Aihe: 9.10 Lakkasi mounttaamasta automaagisesti  (Luettu 1628 kertaa)

Jupo

• Käyttäjä
    • Profiili
9.10 Lakkasi mounttaamasta automaagisesti
« : 14.02.10 - klo:21.52 »
Huomasin tässä juuri että 9.10 ubuntussa joutuu kaikki mounttaamaan käsin. Paitsi osion jossa ubuntu itse on asennettuna. Mutta esim dvd/cd, usb-tikut ja muut kovalevyt eivät mounttaudu käynnistyessä tai koneen ollessa käynnissä kuin käsin. Vika tuli kun asensin liudan päivityksiä kun järjestelmä on vasta asennettu. Koska olen laiska sielu ja en halua asentaa koko roskaa uudelleen pyytäisin apua :D

Säätelin jo järjestelmä > ylläpito > käyttäjät ja ryhmät osiosta oikeudet tehdä kaikkea mutta se ei auttanut.

Koneessa on kaksi kovalevyä 80gt ja 320gt, esimmäinen on ext4 formaatissa ja sisältää 9.10 ubuntu ja toinen ext3 formaatissa koska sillä on vanhempi 9.04 kubuntu.

juyli

• Vieras
Vs: 9.10 Lakkasi mounttaamasta automaagisesti
« Vastaus #1 : 15.02.10 - klo:10.57 »
Huomasin tässä juuri että 9.10 ubuntussa joutuu kaikki mounttaamaan käsin.

Kiintolevyjen osiot liitetään /etc/fstab tiedoston määrityksillä halutulla tavalla.

villetum

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 16.02.10 - klo:11.49 »
Huomasin tässä juuri että 9.10 ubuntussa joutuu kaikki mounttaamaan käsin. Paitsi osion jossa ubuntu itse on asennettuna. Mutta esim dvd/cd, usb-tikut ja muut kovalevyt eivät mounttaudu käynnistyessä tai koneen ollessa käynnissä kuin käsin.

Omassa 9.10:ssä on sama vika:  kovalevyt + dvd-asema (3 sataa, 1 pata) katoavat ajoittain bootissa, vaikka bios tunnistaa ne ja fstab on kunnossa. Aikaisemmin tilanne oli vielä pahempi, sillä kernel-päivitysten jälkeen edes käsin mounttaaminen ei onnistunut, koska fstabissa käytettiin UUID-tunnusta. Vasta kun siirryin vanhaan partitiomerkintään esim. /dev/sda1 tämä ongelma poistui.

Kaiken kaikkiaan on sellainen vaikutelma, että joka päivityksen jälkeen 9.10:een ilmestyy jotain uutta korjattavaa.

Ubumpi

• Käyttäjä
    • Profiili
Ratkaisuehdotus
« Vastaus #3 : 16.02.10 - klo:23.16 »
Huomasin tässä juuri että 9.10 ubuntussa joutuu kaikki mounttaamaan käsin.

Tämä teki ainakin minut onnelliseksi:
https://help.ubuntu.com/community/AutomaticallyMountPartitions#Using%20GNOME-Mount

Siellä kerrotaan monella tavalla miten voit asian hoitaa. Eri tavoilla on puolensa. Itse valitsin sen, mistä kerrotaan kohdassa Using GNOME-Mount. Vaikutti kätevimmältä, mutta sen huono puoli on, jos joskus tulee vaihdettua työpöytää, sepäs ei enää toimikaan.

Jakke77

• Käyttäjä
  • Oulu (Oinaansuo)
    • Profiili
« Vastaus #4 : 17.02.10 - klo:11.18 »
itsellä ratkses kun tein /media-kansioon ylimääräisen kansion nimellä levy2 ja lisäsin /etc/fstab tiedostoon rivin,
/dev/sdb1     /media/levy2     ext3    defaults        0       2
U_G_H

Aspire E5-575G V1.27 CPU: Intel i3-6100U (4) @ 2.300GHz GPU: Intel® HD Graphics 520 GPU: NVIDIA GeForce 940MX Samsung SSD 970 EVO Plus 500GB