Kirjoittaja Aihe: 3-D ja tekoälyohjelmointi linuxilla?  (Luettu 2014 kertaa)

vesurimies

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 120
    • Profiili
3-D ja tekoälyohjelmointi linuxilla?
« : 15.11.09 - klo:14.14 »
Tervehdys,

Miten taipuu linuxilla 3-d ja tekoälyn tekeminen? Onko helppoa portata valmista koodia esimerkiksi windowsille, eli peli olisi monelle käyttöjärjestelmälle? Tarkoitus olisi tehdä pääosin nettipeli 3d-isometrisellä grafiikalla.

Olisi vähän tässä visioita ja sitten myös mahdollisesti hakusessa yllämainittujen asioiden osaajia.
---Hän joka ei tiedä mitään ja tietää ettei tiedä mitään, tietää enemmän kuin se, joka ei tiedä mitään eikä tiedä ettei tiedä mitään---

vpv

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 185
  • 3 * Fedora + OpenWRT
    • Profiili
    • Fedora-sivuni
Vs: 3-D ja tekoälyohjelmointi linuxilla?
« Vastaus #1 : 15.11.09 - klo:14.39 »
Hyvin taipuu. Grafiikkaa kannattaa varmaan lähteä tekemään OpenGL:llä, sillä saa sitten Windows-, Linux- ja Mac-versiot helposti. Tekoäly nyt sinänsä on "pelkkää koodia", ei siihen välttämättä mitään kirjastoja tarvita eikä se nyt oikeastaan ole mitenkään käyttöjärjestelmäriippuvaista. Pikaisella googlauksella löytyi nyt esimerkiksi tällainen artikkeli, eli noista vanhoista avoimen koodin lisensseillä julkaistuista peleistä voisi katsoa ideoita: http://aigamedev.com/open/highlights/quake3-engine/ Koodia jos sieltä kopioi, niin sitten pitää muistaa lisensoida omakin tuotoksensa vastaavasti.

Mistofelees

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 661
    • Profiili
Vs: 3-D ja tekoälyohjelmointi linuxilla?
« Vastaus #2 : 17.11.09 - klo:16.12 »
Tervehdys,

Miten taipuu linuxilla 3-d ja tekoälyn tekeminen?

Kuka tahansa pystyy tekemään tekoälyä vähän mietittyään. Itsekin olen näitä aikoinaan vääntänyt GWBasic:sta alkaen. Jos puhutaan todellisesta tekoälystä, kuten esim lääketieteellinen diagnostiikka, ongelma on ratkaisumallien syötössä. Kukaan todellinen asiantuntija ei suostu istumaan koneen viereen syöttämään ratkaisumalleja ja monesti MuTu-pohjaista ratkaisulogiikkaa.
Ainoa toimiva tapa todellisen tekoälyn rakentamiseen on tekotyperyys. Toisinsanoen kyselevä, kokeva, rankaistava  ja oppiva algoritmi. Todellisen tekoälyjärjestelmän rakentaminen pitää aloittaa synnytyslaitoksella.

Tietenkin tarvitaan linkityksiä kerätyn tietomassan sisällä, mutta siihen on monia tapoja binäärihakupuista alkaen.

Sori, oli ihan pakko kommentoida ilman sen pahempaa tarkoitusta.