Minulla on levyllä hyvin toimiva Fedora 10. Haluaisin sen rinnalle asentaa Kubuntu 9.04:sen. Olen kuullut, että kun Ubuntun tai Kubuntun asentaa jonkun muun Linuxin jälkeen, se osaa tehdä ilman mitään lisätoimenpiteitä sellaisen käynnistysvalikon, josta voi valita käynnistettävän jakelun.
Kun yritån asentaa Kubuntua (on minulla asennuslevyllä Ubuntu 8.04 ja 8.10:kin), niin osiointivaiheessa tulee esiin ongelma, jota en muista tulleen silloin kun kokeilin asentaa Ubuntua XP:n perään. Eli levytilan valmistelu taulussa on vain kaksi vaihtoehtoa: käytä koko levyä tai määritä osiot käsin. Mitään liukusäädintä olemassa olevan osion pienentämiseksi ei. Se taitaa liittyä vain Windowsin rinnalle asentamiseen. Ensimmäinen vaihtoehto (käytä koko levyä) ei voine tulla kysymykseen, koska sen käyttö poistaisi Fedoran. Toisen vaihtoehdon käytössä tarvitsisin neuvoja. Kun menen sinne, niin taulussa on /dev/sda/1 ja 2 osiot. Ensimmäisessä lukee ext3 ja koko 205 MB. Gpartedilla katsoin, että se on /boot. Sda 2:ssa ei ole määritelty tyyppiä mutta sen koko 79818 MB ja käytössä sarakeessa lukee tuntematon. Siinä täytyy kuitenkin olla Fedoran / osio (kuva). Kun valitse sda 2:sen, niin valittavissa on joko muokkaa tai poista osio. Valitsen muokkaa, jolloin esiin tulee valikko, jossa voi määritellä osion käytön. Oletusvalinta on "älä käytä osiota". Jos valitsen vaihtoehdon ext3 ja liitoskohdaksi /. Nämä tiedot siirtyvät valmistele osiot valikkoon ja alusta valintaan tulee ruksi jota ei voi poistaa. Jos jatkaisin tästä niin käsittääkseni Fedora pyyhkiytyisi pois.
Ongelman on siis se, että en osaa määritellä osiota Kubuntulle, kun en voi muuttaa sda2 osion kokoa.
Jos valitsen valmiste osiot valikossa ylimmän eli /dev/sda/ kohdan, niin silloin uuden osion ja sen koon pystyy määrittelemään. Mutta katoaako silloin Fedora. Jos e kuitenkaan katoaisi (niinkuin epäiien), niin mihin pistän täpit tässä valikossa kohtaa uuden osion tyyppi: ensijainen vai looginen ja kohdassa uuden osion paikka: alku vai loppu?
[ylläpito on poistanut liitteen]