Kirjoittaja Aihe: Ubuntun outo käyttäytyminen [ratkaistu]  (Luettu 1379 kertaa)

kestosippi

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun outo käyttäytyminen [ratkaistu]
« : 04.01.09 - klo:13.21 »
Olen ollut puolisen vuotta tavattoman tyytyväinen Ubuntuun, ja olen Windows-käytön jättänyt kotikoneellani lähes kokonaan.
Paljon on pitänyt opetella uusia ohjelmia, ja nyt viimeksi taistelin Kinon ja Cinelerrran kanssa noin 40 minuutin kotivideon koostamisesta.
Kun lopulta sain Kinon ja digivideokamerani toimimaan yhteistyössä, ja sain imuroiduksi sen kotivideon matskun koneelle, ja aloin sitä jyystämään katselukelpoiseksi "elokuvaksi", alkoi systeemini käyttäytymään tavattoman epävakaasti ja oudosti. Ohjelmat ei käynnistyneet, vaan saattoivat vain vilahtaa ruudulla, sammuen samantien. Kone ei sammunut, vaan pimensi vain ruudun, Firefoxin kirjanmerkit ei tulleet näkösälle, Synaptic ei päästänyt ohjelmia selailemaan, jne muuta outoa käytöstä.

Aloin tästä harmistuneena jo poistamaan ohjelmia, joita viimeaikoina olen asennellut, kuvitellen jumittamisen johtuvan niistä. Näitä oli juuri nuo videon editointiohjelmat Kino ja Cinelerra....
Meinasin jo alkaa Ubuntun uudelleenasennusta harkitsemaan....

Sitten huomasin syypään outoon käyttäytymiseen: Noista video-koosteista ja niiden testikokeiluista oli kiintolevyni täyttynyt huomaamattani lähes umpitäydeksi!
Kun poistin kaikki turhat videokikkareet ja tyhjensin roskakorin, sain 20Gt tyhjää tilaa kiintolevylleni, ja kone alkoi taas toimimaan niinkun pitääkin.

Outoa, että Ubuntu ei missään vaiheessa varoittanut levytilan ahtaudesta, vaan yritti vaan toimia jotenkuten?

Ubuntu on 8.10 -versiota, ja kone on vanha P4 2,8GHz 1Gt muistilla. Ubuntun levyosio noin 50Gt.
« Viimeksi muokattu: 04.01.09 - klo:13.24 kirjoittanut kestosippi »

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Ubuntun outo käyttäytyminen [ratkaistu]
« Vastaus #1 : 04.01.09 - klo:13.28 »
Tuollainen tehty aikoja sitten, ikävä kyllä ei ole ilmeisesti johtanut mihinkään.
https://blueprints.launchpad.net/ubuntu/+spec/warning-of-disk-being-full

Katsotaan jos sitä saataisiin potkittua ylöspäin
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!