Ai niin. Mitä todella kaipaisin, olisi kunnollinen karttaohjelma. Ei siis mitään maantie-karttoja enää. Niitä alkaa olla jo liikaakin. Itse päädyin pistämään TangoGPS:n eeePC:lle.
Sensijaan minäkin kaipaisin kevyttä maasto- ja merikarttaohjelmaa, jolle saisi heittää bitmap-karttalehtiä. Joka näyttäisi isoin ystävällisin merkein, missä mennään, mihin suuntaan ja kuinka kovaa. Ja joka mahtuisi pienemmänkin koneen ruudulle.
Yksi karttaohjelmien harmi on ollut, että ne näyttävät, missä ollaan oltu. Minua tämä ei kiinnosta, tiedänhän minä sen itsekin. Sen sijaan haluaisin tietää, mitä edessä on. Jos vielä kuvaan saisi syötettyä AIS ja APRS -pisteitä, niin johan hymy leviäisi.
GPSDrive vaikutti joskus lähes lupaavalta, mutta ilmeisesti sen kehittäjällä ei ole käsissään pieniruutuista konetta eikä hän harrasta purjehtimista.
Samaan gatekoriaan kuuluu GPS-tuki sekä yleensä sarjaväylälaitetuki. Yksi yleisimmistä RS232-USB-liimakivistä PL2303X on ongelma. Kernelistä löytyy yleensä tuki PL2303:lle, muttei PL2303X:lle. Itse en osaa/ehdi lähteä kääntämään, joten olen odottavalla kannalla.
Bluetooth-puolella olisi myös paljon hiottavaa (dokumenteista alkaen
. En ole itse päässyt Ubuntussa kokeilemaan BT:tä, mutta muissa Linuxeissa on ollut ongelmia ihan kiitettävästi. Jonkinlainen standardi-ohjelmisto Blue-Soleil saa karvat pystyyn. Ainakin WinXP:ssä kyllästyin sen kanssa pulaamaan. Linux-puolella se on kaiken lisäksi vielä hidas.
Kdebluetoot ei ole minulle vielä auennut lainkaan. En ole saanut siitä mitään hyödyllistä toiminnallisuutta ulos.
No, koko BT vaikuttaa sen verran raakileena markkinoille tulleelta, että se tulee varmasti jäämään standardiksi seuraaviksi vuosikymmeniksi.