Kirjoittaja Aihe: Apt-get?  (Luettu 3010 kertaa)

eDIT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Apt-get?
« : 22.02.06 - klo:10.54 »
Kysyisin, että mikä ihme tuo apt-get juttu oiskeastaan on ja miten se toimii?
« Viimeksi muokattu: 22.02.06 - klo:13.18 kirjoittanut eDIT »

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Aloittelijoiden kysymys threadi
« Vastaus #1 : 22.02.06 - klo:11.00 »
Päätin tehdä tälläisen.

Eli siis tänne voi laittaa kysymyksiä ubuntusta.

Itse kysyisin, että mikä ihme tuo apt-get juttu oiskeastaan on ja miten se toimii?
Apt-get on pakettienhallinta, jolla voidaan asentaa ja poistaa ohjelmia.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

eDIT

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 319
    • Profiili
Re: Aloittelijoiden kysymys threadi
« Vastaus #2 : 22.02.06 - klo:11.03 »
Apt-get on pakettienhallinta, jolla voidaan asentaa ja poistaa ohjelmia.

Jotain tälläistä minä itsekkin olen ymmärtänyt, mutta onko tuo siis ainoa tapa asentaa ohjelmia?

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili

Kupuntu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 804
  • Kubuntu 8.10 @ Amilo A1645
    • Profiili
Re: Aloittelijoiden kysymys threadi
« Vastaus #4 : 22.02.06 - klo:11.07 »
Apt-get on pakettienhallinta, jolla voidaan asentaa ja poistaa ohjelmia.

Jotain tälläistä minä itsekkin olen ymmärtänyt, mutta onko tuo siis ainoa tapa asentaa ohjelmia?
Ei. Aina ensin etsitään ohjelmia apt-getistä, sitten netistä .deb-paketteja jotka asennetaan dpkg-ohjelmalla, jos ei löydy niin sitten käännettään RPM-paketti alienilla, jos ei löydy sitäkään niin sitten etsitään tar.gz paketti joka puretaan, tai sitten käännetään lähdekoodeista.
Amilo A1645: AMD 3300+ 2.0 Ghz, 512 mb RAM, 80 gb kiintolevy.
Last.fm

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Aloittelijoiden kysymys threadi
« Vastaus #5 : 22.02.06 - klo:11.15 »
Kylläpäs esitit asian helposti aloittelijalle. :D Käytä eDIT vaan noit graafisia apuvälineitä, niillä on hyvä ja turvallinen asentaa ojhjelmia. Ubuntun varastoissa on about 18 000 ohjelmaa, joten ei niitä netistä tarvi kauheasti ettiä. Aloittelijan ainakaan. :) Ja kun niitä käyttää, voi olla suht varma että ohjelma on yhteensopiva Ubuntun kanssa.

juyli

  • Vieras
Re: Aloittelijoiden kysymys threadi
« Vastaus #6 : 22.02.06 - klo:11.58 »
Päätin tehdä tälläisen.


Huono otsikko. Tänne hukkuu aikanaan aloittelijoiden kysymykset. Fiksuinta on aina aloittaa uusi ketju selkeästi otsikoiden kysymyksensä. Kun tähän viestiketjuu kertyy kysymyksiä sieltä ja täältä sivukaupalla, hukkuu osa kysymyksistä/vastauksista ja vastaukset ja kysymykset menevät aivan ristiin.

Itse kysyisin, että mikä ihme tuo apt-get juttu oiskeastaan on ja miten se toimii?

Ihan perusjuttuja, jotka selviäisivät lukemalla manuaaleja aiheesta.
Debian paketit on koottu ohjelmaksi ja paketoitu jakelun mukaan deb-paketiksi. Deb-pakettien purkuohjelma dpkg purkaa ohjelman osat kuhunkin Linuxin tiedostojärjestelmän mukaisiin hakemistoihin. Deb-paketissa on tieto ohjelman vaatimista riippuvuuksista - ohjelmista, joita tämä asennettava ohjelma vaatii toimiaksee. Dpkg ei ilman väkivaltaa asenna ohjelmaa, jonka riippuvuudet eivät täyty. Dpkg ilmoittaa puutteet näiden riippuvuuksien puuttumisesta.

Dpkg:n päälle on kehitelty apt-get. Apt-get noutaa internistä tietyiltä tiedostopalvelimilta (/etc/apt/sources.list tiedoston mukaan) ohjelman deb-paketin. Deb-paketeissa on informaatiota ohjelma riippuvuuksista ja apt-get tarkistaa (tietystä koneellaolevasta tietokannasta) täyttyvätkö riippuvuudet. Jos riippuvuudet eivät täyty, noutaa apt-get nämä välttämättömän lisäpaketit ohjelman asentamiseksi. Kun kaikki vaaditut paketit on tarjolla, noutaa apt kaikki paketit koneella (/var/cache/apt/packages tms.), dpkg purkaa kaikki paketit.

Apt-getin päälle on kehitelty graafinen synaptic.
Nykyisin kaikissa itseäänkunnioittavissa Linux-jakeluissa on paketinhallintaohjelma, jonka toimintaperiaate on täysin toisiaan vastaava (rpm, tgz jne.).

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Re: Apt-get?
« Vastaus #7 : 22.02.06 - klo:17.09 »
minä vastauksen olet kysymyksiisi jo saanutkin ja jos tuo apt-get kiinnostaa, niin tuolla HOWTO-puolella on siitä jonkinlainen ohje:
http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=135.0
Janne