Kirjoittaja Aihe: Oikeudet? [ratkaistu]  (Luettu 3886 kertaa)

OzQu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Oikeudet? [ratkaistu]
« : 19.02.07 - klo:23.36 »
Olen tuore Ubuntun käyttäjä ja tähän mennessä olen aika hyvin pärjännyt wikibooksista löytyvän oppaan ja tämän forumin avulla, mutta nyt on ihan pakko kysyä ääneen.
Tietokoneessani on kolme kovalevyä + ulkoinen kovo. muissa kovoissa ei mitään ongelmaa paitsi tuossa yhdessä minkä alustin ext3:ksi ntfssästä. Käyttötarkoituksena siis varastotila :) Ainoa vika että mulla ei oo oikeuksia siihen (paitti roottina tietty). Oli hyvä jos ei tarttisi pelleillä roottina siks että haluan kirjoittaa jotain tyhjälle kovalevylle.. Miten saan muutettua tuon kovon oikeudet niin että saan käytettyä sitä ilman ongelmia?
« Viimeksi muokattu: 17.08.07 - klo:13.53 kirjoittanut Petri Järvisalo »

juyli

  • Vieras
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #1 : 20.02.07 - klo:09.55 »
Miten saan muutettua tuon kovon oikeudet niin että saan käytettyä sitä ilman ongelmia?

Tämä on ihan Unixien peruskauraa, joka olisi tiedettävä.
Koodia: [Valitse]
man mount
kertoo kaiken osioiden liittämisestä.
Oikeuksista varsin havainnollinen esitys löytyy:
http://cs.stadia.fi/~kuivanen/linux/oikeus.php

petri0

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 247
    • Profiili
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #2 : 20.02.07 - klo:12.24 »
Joo, tai sitten graafisesti kun se kerran onnistuu: Painat Alt + F2 ja kirjoitat gksudo nautilus niin saat Nautiluksen rootin oikeuksilla jolla pääset helposti muuttamaan oikeuksia.

Tietty se on terminaalin kautta erittäin hyvä osata ainakin silloin kun ongelmia tulee ja X ei käynnisty.

peran

  • Vieras
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #3 : 20.02.07 - klo:12.44 »
Minä ratkaisin vastaavan ongelman tekemällä kovalevyyn kansion, johon annoin kaikille täydet oikeudet.  ;)

juyli

  • Vieras
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #4 : 20.02.07 - klo:12.57 »
Minä ratkaisin vastaavan ongelman tekemällä kovalevyyn kansion, johon annoin kaikille täydet oikeudet.  ;)

Pientä tarkennusta. Kovalevylle ei tehdä kansioita. Kovalevy osioidaan, ja osioille tehdään
tiedostojärjestelmä. Levyosio liitetään järjestelmään ja sille voi halutessaan tehdä hakemistoja
(kansioita) tai tiedostoja.
Oikeudet kannattaa määrittää kulloisenkin käyttötarkoituksen mukaan.
Käyttöoikeuksiinkin kannattaa hieman paneutua.

Moraalinvartija

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 39
  • Xubuntu Edgy
    • Profiili
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #5 : 20.02.07 - klo:14.11 »
Onko se sanasto tässä tapauksessa nyt niin tarkkaa... Kyseisellä kovollahan on ilmeisesti vain yksi osio ja tiedostojärjestelmä , ja siellä levyllähän se kansio kuitenkin sijaitsee.

Minä ratkaisin vastaavan ongelman tekemällä kovalevyyn kansion, johon annoin kaikille täydet oikeudet.  ;)

Miksi et antanut oikeuksia suoraan  koko osiolle? Olisit päässyt matalammalla hierarkialla. Kaikki Unixithan käsittävät mountatun järjestelmän vain tavallisena kansion tyyppisenä tiedostona, eikä näin?

Toinen vaihtoehto on mountata uudestaan ja antaa tarvittavat oikeudet siinä.

Näin ainakin minä ajattelisin asian.

P.S:
Lainaus
täydet oikeudet
Kaikille?  :o Eikö vähempi olisi riittänyt...
[Oscar Wilde -sitaatti]

OzQu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 18
    • Profiili
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #6 : 20.02.07 - klo:16.05 »
Kiitos vastauksista, tein homman graafisesti kuten petri0 neuvoi. Tosin aika pitkälle oon jo lueskellu tuotakin et miten homma hoituis tekstipohjasesti. Pyrin oppiin kaiken oleellisen myös tekstipohjasen kautte just siks et kerran kosahtanu jo graafinen ympäristö jonku päivityksen takia... empä sitte osannu mitää tehä niin formasin. :) Onneks oli vasta muutaman päivän ollu Ubuntu niin ei haitannu :)

peran

  • Vieras
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #7 : 21.02.07 - klo:00.53 »
Lainaus
täydet oikeudet
Kaikille?  :o Eikö vähempi olisi riittänyt...

Se on yleensä irti koneista, (USB-kovis) ja käytän sitä kahdessa eri koneessa, ja käyttäjät ei käsittääkseni kuulu edes samaan ryhmään.

juyli

  • Vieras
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #8 : 21.02.07 - klo:09.34 »
Se on yleensä irti koneista, (USB-kovis) ja käytän sitä kahdessa eri koneessa, ja käyttäjät ei käsittääkseni kuulu edes samaan ryhmään.

No, joo. Käyhän se noinkin, mutta mahdollistahan olisi tehdä molempiin koneisiin
ryhmä (samalla numerolla, olisko tuo GID??), joilla olisi oikeudet käpistellä levyä. Kaikille
kaikki oikeudet on vähän "mennään siitä, mistä aita on matalin".
Mutta yhäkin tuo levyn käyttötarkoitushan ratkaisee järkevimmän käyttötavan.

jontu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #9 : 02.08.07 - klo:22.56 »
En onnistunut vanhoista viesteistä kaivamaan seuraavaa. Eli ulkoinen Usb kovo näkyy työpöydällä disk merkinnällä. En pääse avaamaan kansiota jossa on  mandrivan jäljiltä elokuvat ja musiikki,.

Eli koodia jolla saan käyttäjälle jt=minä oikeudet media/disk .. Tiedostomuoto ext2 .


Sorry loikkasin mac puolelta takaisin linuxin käyttäjäksi niin kyselen tyhmiä ;)
« Viimeksi muokattu: 02.08.07 - klo:22.57 kirjoittanut jontu »

Regel

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1090
  • Lucid
    • Profiili
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #10 : 02.08.07 - klo:23.22 »
sudo chmod 777

tuo antaa kaikille luku- ja kirjoitusoikeudet.

man chown
ja
man chmod
kertovat lisää

jontu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #11 : 02.08.07 - klo:23.54 »
Joo, tai sitten graafisesti kun se kerran onnistuu: Painat Alt + F2 ja kirjoitat gksudo nautilus niin saat Nautiluksen rootin oikeuksilla jolla pääset helposti muuttamaan oikeuksia.

Tietty se on terminaalin kautta erittäin hyvä osata ainakin silloin kun ongelmia tulee ja X ei käynnisty.

Tällä ohjeella pääsin muuttamaan sitten noi oikeudet ;)

jontu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 9
    • Profiili
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #12 : 03.08.07 - klo:00.01 »
Muuten tähän vielä kysymys . Kannattaisko vaihtaa tuo kovon osiot muotoon ext3? Eli kopiois tiedot koneen kovolle ja alustus ext3 muotoon ja tiedot takaisin.

MikkoJP

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1148
  • iBook 600 MHz + Debian 4.0
    • Profiili
Vs: Oikeudet?
« Vastaus #13 : 03.08.07 - klo:12.57 »
Muuten tähän vielä kysymys . Kannattaisko vaihtaa tuo kovon osiot muotoon ext3? Eli kopiois tiedot koneen kovolle ja alustus ext3 muotoon ja tiedot takaisin.

Siis ext2 ext3:ksi? Ks. http://ftfm.apz.fi/art/5/

mp