Palaan vielä tähän "mummeli 66":n ongelmaan. Löysin nimittäin verkosta oheisen linkin
Why and How to Install Unity 7 Desktop on Ubuntu 18.04 LTS
https://www.linuxbabe.com/ubuntu/install-unity-desktop-ubuntu-18-04-ltsKoska itse olen vielä 16.04:n käyttäjä, niin piti kokeilla tuota.
Siis kun on aika hyvästellä virallinen Ubuntu 16.04 LTS ja päivittää 18.04 LTS tilalle, niin sitten seuraavaksi lukemaan tuota ohjetta.
Ohje on selkeä ( meikäläisellekin ) ja onnistuin asennuksessa. Alussa salasanan yhteydessä voi valita, käyttääkö Gnomea vai Unitya ( 16.04 ). Kun valitsee Unityn, kone toimii kuin alkuperäinen 16.04, ainoa oli tuo Tiedostot-ohjelma, missä ei ollut noita ylävalikoita ( jotka ovat mielestäni juuri plussa verrattuna nykyisiin "piilovalikkoihin"). Kun asensin Nemo-tiedosto-ohjelman, niin sen mukana tuli nuo kaipaamani ylävalikot.
Olen nyt koemielessä käytellyt tätä 18.04 Unity-versiota pari viikkoa tällä pikku HP Streamilla, ja homma toimii. Koska sisuksissa pyörii Ubuntu 18.04, niin siitä johtuu muuutamia parannuksia. Kone löytää heti halvan HP DeskJet-2600 printterin ja myöskin skannausohjelma toimii heti.
Tämä kokeilu paljastaa myös sen, että kuinka viisas tämä Linux/Ubuntu filosofia on. Mietin, miten päivitysten kanssa käy tällaisella sekasikiöllä, mutta kun tuli yksi päivitys, niin kaikki toimi hienosti eli paketit eivät sotke toisiaan, vai miten sen oikein pitäisi sanoa. Hieno homma.
Tuo Wayland-vaihtoehto ei oikein sano mulle mitään, kokeilin, mutta en keksinyt mitään erikoista? Ilmeisesti se ei tuo tällaiseen pikkuläppäriin mitään uutta vaan on tarkoitettu muihin hommiin.