Sama juttu mulla HP:n läppärin kanssa. Ratkaisin asian asentamalla 16.04:n takaisin.
Oikeassa ylänurkassa Ubuntun käyttöliittymässä, mistä sammutetaan, säädetään äänen voimakkuuta jne on näytön kääntämisen lukitus. Täytyy koittaa asennus DVD:llä saako sen lukittua silläkin.
Itse sain parilla yrityksellä asennuttua ilman näytön, siis kuvan, kellahtamista kyljelleen. Kun asennetulle 18.04:lle kävi samoin täytyi siirtyä pöytäkoneelle, jolla 18.04 oli jo ollut pari kuukautta ilman näyttökuvan kaatumista kyljelleen. Backup kone oli ainoa keinoa Googlata ratkaisua, kun hiiri ja näyttö eivät toimineet yhteen ainakaan minusta, pääkopassani.
Pöytäkoneella näytön kääntelyn esto nappia ei ollut. Ubuntu 18.04 siis olettaa, että ainakin meidän HP:eissa on asentoanturi, mutta kun ei ole
[Yritän palata vielä linkeillä ratkaisuun jahka ehdin, kun päivitykseen meni paljon enenmään aikaa kuin olin ajatellut.]
lisätään linkki, jolla minä ymmärsin, kuinka kellahtamisen saa loppumaan
https://askubuntu.com/questions/1035209/how-to-turn-off-screen-rotation-in-ubuntu-18-04-ltsKoko ominaisuuden hävittämiseen asennuksesta komentorivillä löytyi myös ohje, jota en kuitenkaan ole vielä itse yrittänyt, joten se odottaa minun osaltani siihen saakka kun ehdin koittaa, että toimii. Tämä antamani linkin nappi vei jo käytettävyyden ihan uudelle tasolle
Windowsiin verratuna tämä kääntely tapahtuu ilman 'taitavan' käyttäjän apua, aivan satunnaisesti ilman asentoanturiakin, jollainen Android puhelimissa pitää olla ennen kuin moista osataan tehdä.