Kirjoittaja Aihe: Huawei B315 reititin ja yhteysongelma  (Luettu 8649 kertaa)

arskaxx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Huawei B315 reititin ja yhteysongelma
« : 05.02.16 - klo:17.52 »
Morjens!

Vanhan mokkulan tilalle tuli hommattua Huawein B315 reititin....
Luulin et se toimii heittämällä, mutta pikku ongelmia kuitenkin on...

Ensin kytkin boxin Ethernet kaapelilla pöytäkoneeseen ja yhteys toimiikin mukavasti jonkun aikaa, sitten yhteys katoaa boxin ja koneen väliltä ??? Netti toimii kuitenkin boxilla, koska kännykällä kumminkin pääsee nettiin boxin kautta.... En tuohon keksinyt mitään korjausta....

Ajattelin ratkaista ongelman sillä, että hommasin pöytäkoneeseen A-linkin usb-wifi palikan... Tämä toimikin hienosti n. 5 minuuttia, jonka jälkeen bitit lakkasi liikkumasta boxin ja koneen välillä... Disable/Enable wifi systeemillä toimii aina 5-10 min kerralla ja sitten hyytyy... Kännykällä pääsee edelleen nettiin boxin kautta ???

Mikähän tässä nyt mättää ??? Jotain vinkkejä nyt kaipaisin... Mulla tosin Mint 17.3, mutta melkein Ubuntu kuitenkin ;)

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16430
    • Profiili
Vs: Huawei B315 reititin ja yhteysongelma
« Vastaus #1 : 05.02.16 - klo:18.41 »
Onko muita tietokoneita, joilla voisi kokeilla?

Kytkitkö kännykästä mobiilinetin pois käytöstä, että se varmasti käyttää wlan-yhteyttä?

arskaxx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Huawei B315 reititin ja yhteysongelma
« Vastaus #2 : 05.02.16 - klo:18.59 »
Ei ole muita koneita ja mobiilidata oli pois päältä kännykästä..

Tuo A-linkin usb-tikku on ollut toisessa Linux koneessa ja toiminut hyvin eli siinä ei ole vikaa... Tuo Huawein boxi on ihan uusi.....

Kuitenkin tuon verkkoyhteyskuvakkeen mukaan yhteys on päällä, mutta bitti ei liiku.. Esim. mokkulalla kun yhteys katkeaa, niin se näkyy myös tuossa kuvakkeessa, mutta tämä näyttää normaalilta...


« Viimeksi muokattu: 05.02.16 - klo:19.33 kirjoittanut arskaxx »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16430
    • Profiili
Vs: Huawei B315 reititin ja yhteysongelma
« Vastaus #3 : 05.02.16 - klo:19.58 »
Pääsetkö reitittimen hallintasivulle http://192.168.100.1

Elisan manuaalin mukaan "Käyttäjätunnus on admin ja salasana on painettu B315 laitteen pohjassa olevaan tarraan". Tosin Elisan nettisivun mukaan myös salasana on admin.

Näemmä DNA:n mallissa on oletuksena eri osoite ja tunnarit, joten tarkista ne omasta manuaalistasi.

Kokeile hallintasivua silloin kun netti toimii, ja sitten uudestaan uudella välilehdellä, kun yhteys lakkaa toimimasta.
« Viimeksi muokattu: 05.02.16 - klo:20.09 kirjoittanut nm »

arskaxx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Huawei B315 reititin ja yhteysongelma
« Vastaus #4 : 05.02.16 - klo:20.27 »
Pääsen kyllä hallintasivulle, mutta en sen jälkeen kun yhteys katkeaa koneen ja boxin väliltä... Tietenkin voisi kännykällä kokeilla tuota hallintasivua tuossa tilanteessa, mutta aika hankala varmaan käyttää....

Tämä on kyllä hämärä homma, ihan kuin jossain olisi joku tiedonsiirtoraja, jonka tullessa täyteen pätkäisee poikki... Just olin tunnin poissa ja yhteys oli edelleen päällä.. Jonkun aikaa kun surffailee, niin katkeaa ?????

Edit: Nyt Huawei yhdistettynä kaapelilla vaihteeksi.. Jossain netissä joku neuvoi asetuksista laittamaan IPV6 asetuksen ignore tilaan.... Tuon jälkeen on yhteys ollut päällä jo 1.5 tuntia (ennätys) :)
Mut ei nuolaista vielä ;)
« Viimeksi muokattu: 05.02.16 - klo:21.18 kirjoittanut arskaxx »

nm

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 16430
    • Profiili
Vs: Huawei B315 reititin ja yhteysongelma
« Vastaus #5 : 05.02.16 - klo:21.17 »
Tämä on kyllä hämärä homma, ihan kuin jossain olisi joku tiedonsiirtoraja, jonka tullessa täyteen pätkäisee poikki... Just olin tunnin poissa ja yhteys oli edelleen päällä.. Jonkun aikaa kun surffailee, niin katkeaa ?????

Ehkä se katkeaa sitten myös kännykällä, jos surffailet sillä tarpeeksi? Katkeaako yhteys vaikkapa pelkästään Youtube-videota katsoessa?

Näkyykö reitittimen hallintasivuilla mitään lokeja, joista selviäisi lisää?

Voisit kokeilla määrittää koneelle kiinteän IP-osoitteen reitittimen asetuksissa, MAC-osoitteen perusteella. Jos sekään ei auta,  kannattaisi kokeilla kytkeä reitittimen DHCP-palvelin kokonaan pois käytöstä. Silloin osoite pitää määritellä tietokoneen puolella manuaalisesti.

DHCP on kuitenkin yksi mahdollinen ongelmalähde, joka voi aiheuttaa katkomista myös Ethernet-verkossa. Wlan saattaa katkoa yhteyttä muutenkin useista eri syistä, yleisimmin ajuriongelmien vuoksi.

arskaxx

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 10
    • Profiili
Vs: Huawei B315 reititin ja yhteysongelma
« Vastaus #6 : 05.02.16 - klo:21.27 »
Kiitos nm tähänastisesta avusta :)

Kokeilen noita DHCP ym. juttuja, mikäli tuo IPV6 ignooraus ei auttanut (hyvältä näyttää toistaiseksi).....