Kirjoittaja Aihe: Osioiden mounttaus  (Luettu 5099 kertaa)

KaiMaani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Osioiden mounttaus
« : 27.08.06 - klo:13.11 »
Osaako joku kertoa mihin kohtaan kannattaa liittää tyhjät levyosiot?  Niillä oli Winkkaria aiemmin, mutta oon alustanut ne ext3:siksi.

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #1 : 27.08.06 - klo:13.13 »
Sä voit mounttaa ne mihin vaan. Vaikka /jokulevy

KaiMaani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #2 : 27.08.06 - klo:13.16 »
Jos mounttaan suoraan juureen eli / ?

Owdy

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1954
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #3 : 27.08.06 - klo:13.18 »
Kyllä sun kannattaa kansio luoda sille osiolle mihin se mountataan.

Mulla ne on näin:

Koodia: [Valitse]
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/sda5       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/sda6       /home           ext3    defaults        0       2
/dev/sda1       /testausosio    ext3    defaults        0       2
/dev/sda2       /virtualmachines ext3    defaults        0       2
/dev/sda3       none            swap    sw              0       0
/dev/hda        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0

KaiMaani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #4 : 27.08.06 - klo:13.51 »
mulla taas näin
Koodia: [Valitse]
Levy /dev/hda: 81.9 Gt, 81964302336 tavua
255 päätä, 63 sektoria/ura, 9964 sylinteriä
Yksiköt = 16065 * 512 = 8225280 -tavuiset sylinterit

    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/hda1               1        2492    20016958+   c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/hda2            4877        9964    40869360    f  W95 Laaj (LBA)
/dev/hda3   *        2493        4876    19149480   83  Linux
/dev/hda5            4983        9964    40017883+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda6            4877        4982      851382   82  Linux / Solaris heittovaihtotiedosto

Osiotaulumerkinnät eivät ole levyjärjestyksessä

Levy /dev/hdb: 17.2 Gt, 17245863936 tavua
240 päätä, 63 sektoria/ura, 2227 sylinteriä
Yksiköt = 15120 * 512 = 7741440 -tavuiset sylinterit

    Laite Käynn     Alku          Loppu    Lohkot   Id  Järjestelmä
/dev/hdb1   *           1        2227    16836088+   7  HPFS/NTFS
markus@a190-147:~$
Mutta ei tästä nää mihin nää on mountattu. Tää oli siis otettu f-disk -l komennolla

Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #5 : 27.08.06 - klo:13.59 »

Listaa tänne tiedosto /etc/fstab ja tuloste, jonka saat kirjoitettuasi komentoriville mount.

KaiMaani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #6 : 27.08.06 - klo:16.46 »
Koodia: [Valitse]
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda1 / ext3
/dev/hda3       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda6       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/hdd        /media/cdrom1   udf,iso9660 user,noauto     0       0
/dev/fd0        /media/floppy0  auto    rw,user,noauto  0       0
/dev/hda5 /media/win ntfs nls=utf8,umask=0222 0 0
/dev/hdb1 / ext3
Koodia: [Valitse]
mount
proc on /proc type proc (rw)
/sys on /sys type sysfs (rw)
varrun on /var/run type tmpfs (rw)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw)
procbususb on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
udev on /dev type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
lrm on /lib/modules/2.6.15-26-386/volatile type tmpfs (rw)
/dev/hda5 on /media/win type ntfs (rw,nls=utf8,umask=0222)
/dev/hdc on /media/cdrom0 type iso9660 (ro,noexec,nosuid,nodev,user=markus)



Ville Pöntinen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2078
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #7 : 27.08.06 - klo:18.11 »
Saa muuten joku viisampi neuvoa sittenkin... Musta näyttää (hieman hälyyttävästi) siltä, että kun

Lainaus
/dev/hda1               1        2492    20016958+   c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/hda2            4877        9964    40869360    f  W95 Laaj (LBA)
/dev/hda3   *        2493        4876    19149480   83  Linux
/dev/hda5            4983        9964    40017883+   7  HPFS/NTFS
/dev/hda6            4877        4982      851382   82  Linux / Solaris heittovaihtotiedosto

niin linux olisi jotenkin asentunut winkkarin jatko-osion sisään... Siinä ei ehkä ole mitään kamalaa sinänsä, mutten kyllä tiedä, mitä tapahtuu, jos (windows-dos-kielellä) ensi-sijainen osio otetaan käyttöön Ubuntun puolella.

Toisaalta ainakin toinen kovo (hdb1) pitäisi olla mountattavissa käyttöön.

Mutta: Odota viisaampia vastauksia tai ainakin kopioi kaikki tärkeä talteen.

Edit: Tai siis että dos-jatko-osiolla olisivat sekä linuxin swappi, että jokin ntfs-osio (hda5). En ole tällaiseen ennen törmännyt...
« Viimeksi muokattu: 27.08.06 - klo:19.08 kirjoittanut pontvil »

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #8 : 27.08.06 - klo:19.42 »
Ei sillä jatko-osiolla pitäisi olla mitään merkitystä, eikä se ole mikään windowsin yksinoikeus. Itselläni ainakin on sekä swappi että home jatko-osiolla.

juyli

  • Vieras
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #9 : 27.08.06 - klo:19.46 »
mutten kyllä tiedä, mitä tapahtuu, jos (windows-dos-kielellä) ensi-sijainen osio otetaan käyttöön Ubuntun puolella.

Vaikka loisitkin Linux-osioita miten tahansa, ne eivät "näy" Windowssissa olivatpa ne primääriosioita tai loogisia.
Ainoa, mikä sotkisi järjestelmää, on se, että /dev/hdb:lle teet Windows-primääriosion. Sen Windows tulkitsisi D: -asemaksi, joka pahimmillaan sotkisi Windowssin lähes uudelleenasennuskuntoon.
Vastaavasti, jos otat käyttöön Linuxille jonkin Windows-osion, voi Windows-osioiden järjestys muuttua (E: -> D: jne.) - ja taas pahimmillaan sotkea Windowssin.
Tuollaisetkin tilanteet ovat korjattavissa (ilman uudelleenasennusta), mutta joskus ne voivat olla aika työläitä operaatioita.

Tuosta liittämispisteestä (mountpoint) vain senverran, että "hyvien tapojen mukaan" osiot/laitteet liitetään joko /media tai /mnt -hakemistojen alle. Linuxissa toki kukin voi tehdä vapaasti kuten haluaa - käyttöjärjestelmä ei rajoita, jos joku haluaa tehdä toisin.

Edit: Linuxisi ei ole asentunut Windowssin jatko-osion sisään, vaan primääriosiolle /dev/hda3. (Primääriosiot ovat osiot 1-4, loogiset taas 5:stä eteenpäin).
Swappisi on kyllä jatketulla loogisella osiolla. Se, miten IDE-liittimiin kannattaa levyt laittaa, olisikin taas uuden aiheen paikka. Nykykoneilla tuollakaan ei liene suurempi merkitys.
« Viimeksi muokattu: 27.08.06 - klo:19.52 kirjoittanut juyli »

KaiMaani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #10 : 27.08.06 - klo:21.51 »
Olipa helpotus ettei tarvikaan asentaa koko hoitoa uusiksi niin kuin pelkäsin :D
Ei mulla enää mitään windowssia olekaan, joten sen sotkeutumista ei tarvi pelätä. Hda5:lla on vaan leffoja ja musaa, joita en raskinut alustaa. Mun piti alunperin laittaa dualbootti, mutta se meni reisille, joten vedin koko winkkarin pois hdb1:ltä ja alustin sen ext3:ksi. En mä enää koe tarvitsevani koko winkkaria mihkään. Kaikki hoituu ubuntulla mikä pitääkin.
Olisiko muuten mahdollista yhdistää hda1 ja hda3 osioita yhdeksi osioksi joutumatta asentamaan koko ubuntua uusiksi?
Jos mounttaan nyt ton hdb1:n vaikka /home/mnt kansion alle niin osaako ubuntu käyttää levytilan hyväkseen esim. uusia paketteja asennellessaan?

tn

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 472
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #11 : 28.08.06 - klo:10.02 »
Mun piti alunperin laittaa dualbootti, mutta se meni reisille, joten vedin koko winkkarin pois hdb1:ltä ja alustin sen ext3:ksi.
Kyllä tuo hdb1 näyttäisi vielä ainakin fdiskin tulosteen mukaan olevan NTFS-muodossa. Vai alustitko se kenties vasta tuon jälkeen?

Lainaus
Olisiko muuten mahdollista yhdistää hda1 ja hda3 osioita yhdeksi osioksi joutumatta asentamaan koko ubuntua uusiksi?
Jos osiot ovat peräkkäin levyllä, ne pitäisi voida "yhdistää" tuhoamalla toisen osion ja laajentamalla toista osiota vapautuneeseen tilaan.

Lainaus
Jos mounttaan nyt ton hdb1:n vaikka /home/mnt kansion alle niin osaako ubuntu käyttää levytilan hyväkseen esim. uusia paketteja asennellessaan?
Jos se on ext3-muodossa, kyllä. Jos taas se on ntfs:nä, ei sillä ntfs:lle ei voi kirjoittaa.

juyli

  • Vieras
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #12 : 28.08.06 - klo:11.48 »
Jos osiot ovat peräkkäin levyllä, ne pitäisi voida "yhdistää" tuhoamalla toisen osion ja laajentamalla toista osiota vapautuneeseen tilaan.


Nuo osiot /dev/hda1 ja /dev/hda3 ovat peräkkäin:
/dev/hda1               1        2492    20016958+   c  W95 FAT32 (LBA)
/dev/hda3   *        2493        4876    19149480   83  Linux
Ja käsittävät  1-4876.

Itse olen yhdistellyt joitakin osioita ihan fdiskillä, ja tehnyt sitten uuden. Tuossa fdiskillä poistaminen ja uusien luominen vain ikävä kyllä taisi muuttaa osioiden järjestyksen, joten pieni /etc/fstab:in editointi oli tarpeen (tämä on muistikuva, ei enää ihan tarkkaa tietoa operaation toiminnasta). Koska tuon ylläolevan mukaan osion /dev/hda1 ID on FAT32, pitää se tehdä joksikin Linuxin tiedostojärjestelmäksi esim. ext3:ksi (mkfs.ext3) ennen yhdistämisyritystä.
Linuxissa osioiden yhdistäminen ei kuitenkaan ole aivan välttämätöntä, koska osioiden liittäminen osaksi järjestelmää, mihinkohtaan hakemistopuuta tahansa, on helppoa.

Lainaus
Jos mounttaan nyt ton hdb1:n vaikka /home/mnt kansion alle niin osaako ubuntu käyttää levytilan hyväkseen esim. uusia paketteja asennellessaan?

Oletuksena ohjelmia ei asennella kotihakemiston /mnt:in alle. Mutta voit monella tapaa hyödyntää tuota /dev/hdb1:n tilaa, liittämällä sen sopivaan kohtaan hakemistopuuta tai linkittämällä (ln) jonkin soveltuvan hakemiston alihakemistoineen tuolle /dev/hdb1:lle. /etc/fstab on siis se tiedosto, jonka määritysten mukaan osioita liitetään bootin yhteydessä.

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #13 : 28.08.06 - klo:11.59 »

Tällaisissa levyosointiin liittyvissä säädöissä pitää aina muistuttaa LVM:n olemassa olosta. Tässäkin
tapauksessa jos se olisi käytössä olisi säästynyt säädöiltä. Itse olen sitä käyttänyt jo toista vuotta
ilman ongelmia.


juyli

  • Vieras
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #14 : 28.08.06 - klo:12.32 »
Tällaisissa levyosointiin liittyvissä säädöissä pitää aina muistuttaa LVM:n olemassa olosta.


Tuo on aivan totta. Mutta LVM (LVM eli loogisten taltioryhminen hallinta (Logical Volume Management)) pitää toteuttaa asennuksen (osioinnin?) yhteydessä . Itse en ole siihen siirtynyt monista syistä, joita en tässä rupea enempää erittelemään.
Vaikka useiden osioiden kanssa pelehtiminen voikin tuntua perin hankalta, se ei mielestäni sitä ole - vaan siinäkin on etunsa - erityisesti siinä tavassa, miten itse käytän konettani.
Raimo Kosken sivuilta aiheesta (ehkä hieman vanhaa tekstiä): http://www.raimokoski.com/testit1.html

_Pete_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1845
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #15 : 28.08.06 - klo:13.15 »

Tuo on aivan totta. Mutta LVM (LVM eli loogisten taltioryhminen hallinta (Logical Volume Management)) pitää toteuttaa asennuksen (osioinnin?) yhteydessä . Itse en ole siihen siirtynyt monista syistä, joita en tässä rupea enempää erittelemään.
Vaikka useiden osioiden kanssa pelehtiminen voikin tuntua perin hankalta, se ei mielestäni sitä ole - vaan siinäkin on etunsa - erityisesti siinä tavassa, miten itse käytän konettani.
Raimo Kosken sivuilta aiheesta (ehkä hieman vanhaa tekstiä): http://www.raimokoski.com/testit1.html

Juu näinhän se on. On vaan hyvä että asioita voi tehdä monella eri tavalla. Itse olen erityisen tykästynyt LVM tuomiin etuihin.
Toivon mukaan ei käy ikinä niin, että levysysteemi sekoaa, sitten voinkin olla isommassa kuin pulassa tiedostojen pelastamisen
suhteen :)


KaiMaani

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 95
    • Profiili
Re: Osioiden mounttaus
« Vastaus #16 : 28.08.06 - klo:20.04 »
Vähän hämärä juttu.. Kun mä katson tulla graafisella levyjen hallinta ohjelmalla noita levyjä, niin se kertoo kaikkien osioiden, paitsi hda5:n joka on ntfs, olevan ext3:a. Ja olen siis alustanut hda1 ja hdb1osiot jo joitain viikkoja sitten tolla levyjen hallinta ohjelmalla. Pitäisiköhän se tehdä päätteessä uudestaan ja katsoa tulostetta sitten. Ihan kun toi komentoriviohjelma ja graafinen levyjen hallinta eläisi kumpikin  omaa elämäänsä. Toinen on kuitenkin varmasti väärin? Millä komennolla päätteessä alustetaan levyjä? Miten mun pitää tarkalleen ottaan toimia jos haluan poistaa ton hda1 osion ja laajentaa hda3 osiota siihen?