Kirjoittaja Aihe: Dell Vostro 2520  (Luettu 2573 kertaa)

hejkki

• Käyttäjä
    • Profiili
Dell Vostro 2520
« : 09.10.13 - klo:15.39 »
Moikka.
Tässä päädyin että mietin josko ostaisi kannettavan kokonaan ilman windowsia.
Tällainen kuin Dell Vostro 2520 olisi ubuntulla varustettuna myynnissä näköjään joissakin kaupoissa netissä.

Minua vaivaa kuitenkin monella läppärillä se nihkeä touchpadi, eli kiiltäväpintainen jossa ei sormi kunnolla luista.

Minun nykyinen läppäri HP nx6310 on todella hyvä muuten mutta vanhahko ja hajoamassa.
siinä on mattapintainen touchpadi josta tykkään.

Eli onko tuossa dellin vostro 2520:ssa millainen touchpadi?

Kiitos tiedoista jo etukättee!

mijoka

• Vieras
Vs: Dell Vostro 2520
« Vastaus #1 : 10.10.13 - klo:19.40 »
Dell Vostro 2520:ssa touchpadin pinta ei ole liukas. Koko kuori (top cover) on mattapintaista muovia, jäljittelee harjatun teräksen kuviota. Touchpadin pinta on siis kiinteä osa top coveria, kuten ne nykyään tahtovat olla. Hyvin harvoissa malleissa on erillinen touchpad.

Itse en ole suuri touchpadin ystävä, mutta ei tuossa Dellissä ainakaan huonompaa ole kuin muissa vastaavan hintaisissa koneissa.

WLANin kanssa on ollut hiukan vääntöä Ubuntun/Linuxin kanssa. Noissa on Broadcomin WLAN/BT combo (BCM43142) ja sen toimimaan saamisessa on ainakin aiemmin ollut vaivaa. Suoraan se ei ainakaan liveCD:llä pelaa vieläkään.

Dell on laittanut noihin valmiiksi Ubuntulla myytyihin koneisiin erityisen ajuripaketin, vaikka specseissä sanovat kaiken olevan suoraan 12.04 versiosta.

Aina voi tietysti hankkia usb porttiin pienen wlan donglen, niin vaivat voi välttää.

Itse pudotan tuollaiseen koneeseen Lubuntu 13.10, kunhan saavat sen uunista ulos. Sitten pääsen kokeilemaan tuota WLAN juttua käytännössä. Nykyisellään Vostrossa on vielä Win7 ja se tekee hommia sen puolen testialustana.

Jaer

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Dell Vostro 2520
« Vastaus #2 : 11.10.13 - klo:00.31 »
Itselläni on tuo alkuperäinen Ubuntu mylly. Ostin about vuosi sitten.

Muutama positiivinen asia:

WLAN toimi jo heti asennus vaiheessa.
Näppis miellyttävän pehmeä ja touchpadistä en saa sanottua mitään moitittavaa, vaikkakin tykkään mieluummin käyttää langatonta hiirtä. Touchpadin saa näppäin yhdistelmällä enabloitua/disabloitua (päälle/pois).

Käyttäjä tunnusten ym. jälkeen pyysi USB-tikkua johon tehdä palautuslevy. Kysymyksen voi ohittaa, mutta kun sattui olemaan tyhjiä tikkuja niin mikäs siinä.

Niin ja myyjä oli pyytämättä laittanu uuden tyhjän USB-tikun laatikkoon. Nähtävästi juuri tuon palautuslevyn takia.

Suosittelen.

Edit: Kyseisessä raudassa esiasennettu Ubuntu, jolloin asennus käynnistyy automaattisesti kun käynnistää koneen.

« Viimeksi muokattu: 11.10.13 - klo:00.33 kirjoittanut Jaer »
Rauta seiska: Intel Core i7 @ 920 & Nvidia
Ubuntu, Mint, Debian, Ultimate Edition
Androidina HTC Desire HD