Miniläppärissäni jouduin käynnistämään X.n päätteen kautta korjailtuani sitä jotenkin väärin. Minulle se oli vielä OK, mutta vaimolleni hankalaa. Yritin asentaa usbin kautta Ubuntun, mutta tikku ei suostunut käynnistymään. Olin pari vuotta sitten Venäjällä käydessäni asentanut biosiin salasanan, jota en enää millään muista, joten en pääse setupissa muuttamaan boottijärjestystä eikä F8 tai F12 tuo menuuta esille..
Kone on HP miniläppäri eli Acer Aspiren tekniikka, 1 giga muistia ja kovalevy (muiostaakseni 160 gigaa), Menin Windowsiin (Windows 7, Home) ja typeryydessäni poistin siellä koko linux osion, koska tiedostot olivat tallessa. Kun sammutin koneen, muistin että nyt taisi käydä hullusti ja niin kävikin. Näytölle tulee vain:
error: no such partition
grub rescue>
Kokeilin boot repairia, kokeilin super grub2 diskiä, mikään ei auttanut. Sitä ennen luin keskustelut aiheesta, mutta en löytänyt sieltäkään apua. Biosin salasanan saisi ehkä pois jos irrottaisi sen patterin ja antaisi jäähtyä pari päivää, mutta olen aika kömpelö enkä ole varma edes missä se patteri on. Pöytäkoneessa olen joskus poistanut sen ja pannut uudelleen paikalleen, mutta miniläppäri on eri asia.
Annoin lopulta crub rescuen jälkeen ls komennon ja sain tulokseksi:
(hd0) (hd0,msdos5) (hd0,msdos2) (hd0),msdos1) ja lopuksi seuraavalla rivillä: grub rescue
Windows oli kunnossa. Voisiko sen käynnistää jollain komennolla? Tai onko ylipäänsä mitään keinoa päästä windowsiin tai sitten reseoida biosin salasana?