Kirjoittaja Aihe: [RATKAISTU] Verkkoyhteys (langallinen) lakkasi toimimasta  (Luettu 2843 kertaa)

Tero Kankaanperä

• Käyttäjä
    • Profiili
Kysymyksessä on Asus M3N78-VM emolevylle rakennettu kone, joka toimii Windows Vistassa (toissijainen käyttöjärjestelmä kaksoiskäynnistyksessä) kuten pitää kaikilta osin. Ubuntu 12.04:ään oletuskäynnistyksellä kiinteä verkkoyhteys ei kuitenkaan toimi.
Koodia: [Valitse]
lspci | grep networkEi palauta yhtään mitään.
Network Manager kuvake ei näy tehtäväpalkissa eikä en käynnistäminen nm-applet komennolla onnistu.
Synkkä epäilykseni on, että tällä on jotain tekemistä kernel-päivityksen ja Nvidian piirisarjan ajurin päivittymisen kanssa.
Osaisiko joku osoittaa suunnan miten tätä ongelmaa lähtisi selvittämään?
« Viimeksi muokattu: 26.06.12 - klo:20.02 kirjoittanut Tero Kankaanperä »

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Verkkoyhteys (langallinen) lakkasi toimimasta
« Vastaus #1 : 26.06.12 - klo:19.14 »
Ei minullakaan tuo mainitsemasi komento palauta mitään, sen sijaan tämä palauttaa:
lspci | grep -i ethernetVoisit tarkistaa ovatko verkon ajurit latautuneet komentamalla:
sudo lshw -c networkJos laitat tulosteen tänne, niin nähdään samalla käytetty verkkopiiri. Asuksen sivujen mukaan se on: "NVIDIA nForce built-in Gigabit MAC with external RTL8211CL-GR" mitä tuo nyt sitten tarkoittaakaan.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.06.12 - klo:19.17 »
En oikein itse usko, että varsinkaan piirisarjan ajurin päivittäminen tuollaista aiheuttaisi. Ne kun harvemmin on suoraan kytköksissä noin.

Oletko kokeillut asettaa /etc/network/interfaces tiedostoon eth0:n? Kuten esim. tällä sivulla mainitaan
https://help.ubuntu.com/10.04/serverguide/network-configuration.html

*edit*
Jaa tuossa yllä kyllä tulikin juuri päinvastaiseen liittyvää tietoa, eli se olisi suoremmin juuri nvidian piirisarjaan kytköksissä. No ei kuitenkaan ole mitään haittaa tarkistaa interfaces tiedostoa.

Tero Kankaanperä

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.06.12 - klo:19.33 »
Täsmennyksiä ja vastauksia:

Järjestelmä on siis toiminut aiemmin. Se on päivitetty edellisestä LTS versiosta 12.04:än jo joku aika sitten ja se on senkin jälkeen toiminut normaalisti. Viimeisin mitä olen tehnyt, on LAMP-kehitysympäristön uudelleen rakentaminen päivityksen jälkeen.

Nyt kun katson alla olevia tietoja, ne näyttävät tutuilta, näin ne ovat kai olleet ennenkin. Mistähän troubleshooting ohjeesta minä tuon toisen komennon löysin.

lspci | grep -i ethernet
Lainaus
00:0a.0 Ethernet controller: NVIDIA Corporation MCP77 Ethernet (rev a2)

sudo lshw -c network
Lainaus
  *-network
       description: Ethernet interface
       product: MCP77 Ethernet
       vendor: NVIDIA Corporation
       physical id: a
       bus info: pci@0000:00:0a.0
       logical name: eth0
       version: a2
       serial: 00:24:8c:d7:bd:91
       size: 100Mbit/s
       capacity: 1Gbit/s
       width: 32 bits
       clock: 66MHz
       capabilities: pm msi ht bus_master cap_list ethernet physical mii 10bt 10bt-fd 100bt 100bt-fd 1000bt-fd autonegotiation
       configuration: autonegotiation=on broadcast=yes driver=forcedeth driverversion=0.64 duplex=full ip=127.0.1.1 latency=0 link=yes maxlatency=20 mingnt=1 multicast=yes port=MII speed=100Mbit/s
       resources: irq:41 memory:fbf7c000-fbf7cfff ioport:c880(size=8) memory:fbf7f400-fbf7f4ff memory:fbf7f000-fbf7f00f

/etc/network/interfaces
Lainaus
# This file describes the network interfaces available on your system
# and how to activate them. For more information, see interfaces(5).

# The loopback network interface
auto lo
iface lo inet loopback

# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet static
        address 127.0.1.1
        netmask 255.255.255.0
        network 127.0.1.0
        broadcast 127.0.1.255
        gateway 192.168.0.1

Mutta toistaiseksi nämä lisäävät vain ihmetystäni miksi koneen verkkoyhteys on alhaalla.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.06.12 - klo:19.42 »
Varmaan selvää kauraa, mutta ajattelin varmistaa. Koneessa on varmaankin tarkoituksella kiinteät osoitteet vs. dhcp?

Tero Kankaanperä

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.06.12 - klo:19.46 »
Varmaan selvää kauraa, mutta ajattelin varmistaa. Koneessa on varmaankin tarkoituksella kiinteät osoitteet vs. dhcp?
Ei ole. Huomasin sen tuossa tuloksia ajatuksella katsoessani itsekin ja korvasin 'static' dhcp:llä ja poistin loput rivit. Viittaamasi oppaan
sudo ifup eth0palautti Network Managerin työkalurivin mutta kuvakkeen keila on tyhjä eikä yhteys näy luettelossa.

qwertyy

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.06.12 - klo:19.56 »
Onnistuuko se noinkin? Itse olen käyttänyt verkkoyhteyksiä uudelleenkäynnistettäessä komentoa /etc/init.d/networking restart

En siis mitenkään tyrmää tuota ifuppia, vaan olen vain jostain oppinut noin itse tekemään jos en ole viitsinyt uudelleenkäynnistää. Olettaisin vain että liityntää ei polkaista ylös jos se periaatteessa on kokoajan ollut päällä.

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #7 : 26.06.12 - klo:19.57 »
Itse ottaisin tuon koko eth0 kohdan pois tuolta tiedosta. Itselläni on vain loopback sinne konffattuna, loput hoitaa network manager.
tomin@tomin-workstation:~$ cat /etc/network/interfaces
auto lo
iface lo inet loopback

tomin@tomin-workstation:~$

Muokkaus: Itselläni on verkko-ongelmien tapauksessa ensimmäisenä tapana vilkaista ifconfig:in tulosteita. Olisin maininnut aiemmin, jos hitaat yhteydet eivät vaivaisi. Enpä malta odottaa että saadaan taloon valopiuha (100 Mb/s symmetrinen yhteys).
« Viimeksi muokattu: 26.06.12 - klo:20.01 kirjoittanut Tomin »
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Tero Kankaanperä

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 26.06.12 - klo:20.01 »
Kiitos, Tomin, toivottavasti tuo palauttaa yhteyden Network Managerin hallintaan. Ongelma on ratkaistu, yhteys toimii. Enää on kaivettava mikä toimenpide LAMPin uudelleen asennuksessa ajoi skriptin joka tämän sotkun muodosti, koska minä en näitä muutoksia tehnyt...