Kirjoittaja Aihe: 12.04 asennus jumiutuu, kuka olet  (Luettu 1759 kertaa)

jalmari10

• Käyttäjä
    • Profiili
12.04 asennus jumiutuu, kuka olet
« : 01.05.12 - klo:10.36 »
Otsikon mukaan asennus jumiutuu aina kohtaan Kuka olet, siitä ei etene, ei sitten millään. Kolmelle koneelle ( 2 x Dell 64bit pc 1 x Toshiba 32bit pc, koneet tyhjiä ) olen nyt yrittänyt Ubuntua, Xubuntua ja Lubuntua 12.04 versioita kaikki, mutta turhaan jo useita kertoja. Levykuvacd:t olen poltellut ohjeen mukaan Infra recorderilla  W7 koneella. Aina kun yritän asentaa cd:n kysyy laitetaanko rinnalle vai tilalle, eli jossain on jotain vaan mitään ei löydy vaikka kovoltakin yrittäisin käynnistää. Kertaakaan ei ole asennusta viety loppuun, siis aina pysähtyy jokaisella cd:llä kohtaan: kuka olet. En taida kohta itsekään tietää.
Lisätään tähän vielä että cd:ltä käyttis tuntuu toimivan ok, mutta asennus siis ei etene loppuun.
Hauskaa Wappua!
« Viimeksi muokattu: 01.05.12 - klo:11.41 kirjoittanut jalmari10 »

aku506

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: 12.04 asennus jumiutuu, kuka olet
« Vastaus #1 : 01.05.12 - klo:14.38 »
Voisit kokeilla tekstipohjaista asennusohjelmaa (alternate). Löytynee samoilta lataussivuilta kuin normaalikin.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 01.05.12 - klo:17.03 »
Tuosta voisi katsoa asennuksen peruslogiikkaa:

http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=36574.msg286673#msg286673

Ainakin BIOS ja muistijutut voivat hyvin aiheuttaa tuollaista.

Toisaalta koska sama tapahtuu monella koneella, viittaa tämä vialliseen mediaan (tosin koneissa voi olla identtiset ongelmat bios-asetuksissa, varsinkin koska kaksi on samanlaista). Tässä mainitut tarkistukset ovat nopeampia tehdä kuin itse asennusyritykset.

Ganymedes

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 02.05.12 - klo:10.31 »
OK, tuo selventää.

Voisiko olla, että vain X pelleilee? Itsellä on vastaava ongelma 11.10:ssä, mutta siinä järjestelmä älyää itse käynnistää X:n uudestaan. Tulee periaatteessa juuri samaan kohtaan - ei tosin aivan joka kerta.

Ainakin noiden oireiden perusteella ongelma on vain X:ssä - itse Linux ja Ubuntu ovat tuossa vaiheessa kyllä toiminnassa.

X:n saat "ajettua alas" jonka jälkeen se käynnistyy automaattisesti, näppäinyhdistelmällä:

Alt - Sys Req - k  (Sys Req näppäimessä voi lukea myös Print Screen, joskus ovat eri näppäin)

Terminaaliin pääset, luulisin, että sinne pääset tuossa vaiheessa joka tapauksessa, näppäin yhdistelmällä:

Control - Alt - F1
(F1...F6 aukaisevat kaikki eri terminaali-istunnon)

Tässä terminaalissa voit sitten yrittää korjailla tai tehdä mitä haluat, esim. ajaa X:n alas komennolla "kill -9 prosessin_numero) . Tosin tätä alasajoa et tarvitse tietenkään jos käytät edellä tuota näppäinyhdistelmää. Lähinnä tästä vaiheesta on iloa, jos keksit mitä paketteja pitäisi latailla tai mitä korjaustoimenpiteitä voisi tehdä.

Takaisin X:ään pääset (siis jos se toimi, niin sitten kannattaa tulla takaisin), näppäimillä:

Control - Alt - F7

Toisena vaihtoehtona noille korjaustoimenpiteille, olisi sopivien boottiparametrien käyttäminen ... ei oikeastaan näytä siltä, että koneessa tai asennuksessa olisi sinänsä jotakin vikaa ... joku muu osaa varmaan suositella tarvittavia jatkotoimenpiteitä.