Kirjoittaja Aihe: Firewire-liitäntäinen dvd-asema ei toimi [RATKAISTU]  (Luettu 2077 kertaa)

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Minulla on Acer Travelmate 3020, jossa pyörii Ubuntu 10.04 LTS. Koneessa ei ole itsessään optista asemaa, vaan DVD:itä pyöritellään koneen omalla, ulkoisella, firewire-liitäntäisellä DVD-asemalla.
Liitin juuri ensimmäistä kertaa tähän Ubuntuun tuon ulkoisen aseman. Näyttää siltä, että firewire ei toimi. Vehje ei saa virtaa pätkääkään, vaan on täysin mykkä. Menneinä Win-aikoina tuo asema kyllä pelitti, olisi muutoin jäänyt Ubuntukin asentamatta  :)

Mistä lähtisin ja millaisella komennolla etsimään vikaa? Ja mikähän voisi olla avuksi (joskin tällä kuvauksella ei varmaan voi minulle varmaa vastausta antaa)?
« Viimeksi muokattu: 27.10.12 - klo:19.44 kirjoittanut OJK »

uhappo

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1029
  • Sissos
    • Profiili
    • Urkin sivut
Vs: Firewire-liitäntäinen dvd-asema ei toimi
« Vastaus #1 : 22.05.12 - klo:21.48 »
Tuli ite joitain vuosia sit käytettyä firewirea ubuntussa ja olihan se hiukkasen monimutkaisempaa kuin winukan puolella, tai no pelkästään nauhotin DV-kamerasta videota kovalevylle. Äkkisiltään ajatellen sulla ei taida olla oikeuksia firewireen ubuntun puolella taijotainsinnepäin. En osaa enempää sanoa, eiköhän täältä löydy asiansa tietäviä heeboja auttamaan
HP i7-pohjainen desktop ja itsekasattu i7-pohjainen desktop, uusin ubuntu 64bit
Ubuntu since 2008 Feb

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Firewire-liitäntäinen dvd-asema ei toimi
« Vastaus #2 : 26.05.12 - klo:20.28 »
eiköhän täältä löydy asiansa tietäviä heeboja auttamaan

Ei taida löytyä, sen verran on tämä keskustelu jo roikkunut avoimena  :(

Omituisinta tuossa firewiren sammumisessa on se, että tuo samainen asema on aiemmin (reilut puoli vuotta sitten, suunnilleen) toiminut tuossa samaisessa koneessa. Silloin olen polttanut sillä yhden videoleikkeeni dvd:lle. Sen jälkeen koneelle ei ole tehty mitään kummallisuuksia, ainoastaan päivityksiä olen asennellut.

Ganymedes

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3915
    • Profiili
Vs: Firewire-liitäntäinen dvd-asema ei toimi
« Vastaus #3 : 26.05.12 - klo:20.57 »
Firewire-asemat ovat jääneet jostain syystä harvinaisiksi PC-puolella, joten ehkä siksi vastauksia ei ole tullut.

En tiedä Ubuntu-käytössä minäkään niistä sen enempää, mutta onko tällaiset tarkistettu:

- onko bioksessa varmasti Firewire (vielä) enabloitu?
- yleensä Firewire-asemissa on myös USB-valmius, miten tuossa?


ajaaskel

  • Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 3401
    • Profiili
Vs: Firewire-liitäntäinen dvd-asema ei toimi
« Vastaus #4 : 06.06.12 - klo:09.15 »
Lainaus
Äkkisiltään ajatellen sulla ei taida olla oikeuksia firewireen ubuntun puolella taijotainsinnepäin

Ubuntu Studio: ssa ainakin oikeuksia Firewire: n käyttöön annetaan liittämällä käyttäjä "audio" ja/tai "video" groupin jäseneksi.   Rumempi keino on mennä säätämään oikeuksia /dev: in alta suoraan jos kenkä puristaa oikeuksista, sama tulos.  Tuon ryhmään lisäämisen pitäisi kuitenkin normaalisti hoitaa tämä asia ainakin tuoreemman pään Ubuntuissa.  Korjatkaa jos olen väärässä...
Voi tietysti halutessaan kurkistaa mitkä oikeudet/omistaja/ryhmä siellä on tällä hetkellä:

Koodia: [Valitse]
ls -l /dev
En ole itse käyttänyt Firewire: ssä muuta kuin äänimoduleita (kotistudio).
« Viimeksi muokattu: 06.06.12 - klo:09.26 kirjoittanut ajaaskel »
Autamme ilolla ja ilmaiseksi omalla ajallamme.  Ethän vaadi, uhoa tai isottele näin saamasi palvelun johdosta.

OJK

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 131
    • Profiili
Vs: Firewire-liitäntäinen dvd-asema ei toimi
« Vastaus #5 : 27.10.12 - klo:19.44 »

En tiedä Ubuntu-käytössä minäkään niistä sen enempää, mutta onko tällaiset tarkistettu:

- onko bioksessa varmasti Firewire (vielä) enabloitu?
- yleensä Firewire-asemissa on myös USB-valmius, miten tuossa?


Anteeksi, oli jäänyt tämä ketju avoimena roikkumaan. Tuossa ulkoisessa asemassani ei ole muuta kuin Firewire-liitäntä. Se on tuon Acerin omituisuuksia. Se kun on "Travelmate", niin siinä ei ole omaa optista asemaa lainkaan, vaan optinen asema tuli mukana ulkoisena Firewire-asemana.

Mutta ei hätiä mitiä, se alkoi toimimaan aivan itsestään!?! En yhtään tiedä, miksi ja miten, koska mitään en ennättänyt koneen puolella tekemään. Kokeilin vain jälleen, kun aikaa oli kulunut edellisestä kerrasta ja asema toimi. Eli olisikohan ollut jonkinlainen liitos- tai kosketushäiriö, vaikka omasta mielestäni tarkastin johdon kunnon ja liitännnän moneen kertaan.

Merkkaan tämän keskustelun ratkaistuksi.