Minulla on käytössä Elisaviihde ja pöytäkoneessa käynnissä oleva Spotify aiheuttaa pätkimistä tallenteiden (ja Yle Areenan) katsomiseen. Syynä on Spotifyn vertaisverkkotoiminta: Välillä upload hipoo 1 Mbps, mikä on 24/1 M liittymäni maksimi.
Olen yrittänyt tricklellä rajoittaa tuota uploadia, mutta jostakin syystä tämä toimii vain osittain. Tricklen pitäisi tehota Spotifyyn:
outolempi@mini:~$ ldd /usr/bin/spotify | grep libc.so
libc.so.6 => /lib/tls/i686/cmov/libc.so.6 (0x00c96000)
Perusajatuksena oli rajoittaa yksinkertaisesti uploadia jonkin verran:
outolempi@mini:~$ trickle -d 500 -u 200 spotify
...mutta ei tunnu kunnolla toimivan. Olen kokeillut säätää valitsimen -u jopa alle 10, mutta ei auta. Enkä ole saanut time-smoothingilla (tai length-smoothingilla), enkä window lengthin säädöllä mitään aikaiseksi.
Välillä Spotify onnistuu kuitenkin uploadaamaan yli 800 Kbps nopeudella, vaikka pääosin tuo trickle pitää uploadin aisoissa. Tosin täytyy myöntää, että myös download puhkoo tuon tricklellä asettamani rajan ihan helposti (yli 5 Mbps tulee ihan alussa).
Ilmeisesti en sitten kuitenkaan ole sisäistänyt noita säätöarvoja. Eli miten neuvoisitte säätämään trickleä? Tai onko jokin muu ohjelma, jolla saan tuon Spotifyn uploadin kuriin?