Kirjoittaja Aihe: Ubuntun poistaminen  (Luettu 2582 kertaa)

Saataja

• Käyttäjä
    • Profiili
Ubuntun poistaminen
« : 01.09.11 - klo:00.44 »
Hei!

Käytössäni on HP Pavilion DV7-2123eo -läppäri ja siihen Windowsin rinnalle asennettu Ubuntu 10.04 -käyttöjärjestelmä.

Haluaisin poistaa Ubuntun ihan kokeilumielessä ja asentaa sen sitten uudestaan. Tällä hetkellä käytössä olevan Ubuntun asennuksen yhteydessä käytin levyn osiointivaiheessa vaihtoehtoa "Käytä suurinta mahdollista vapaata levytilaa", mutta nyt haluaisin suorittaa uudelleenasennuksen käyttämällä "Osioi itse" -vaihtoehtoa. Olen kerran aikaisemminkin suorittanut asennuksen kyseisellä vaihtoehdolla, mutta käytössäni oli silloin eri kokoinen kiintolevy kuin nyt.

Ennen kun voin suorittaa uuden asunnuksen, minun täytyy luonnollisesti poistaa tämä nykyinen Ubuntu ja tiedustelisinkin siis nyt, että mitä minun kannattaisi tehdä ensimmäiseksi ja muutenkin edetä poistoprosessissa? Tarkoitus olisi poistaa Ubuntu Grub-käynnistyslatainta myöten.

Lisäksi tiedustelisin, että tarvitseeko minun ottaa nykyisen Ubuntuni puolelta talteen jotakin muutakin materiaalia kuin omat henkilökohtaiset tiedostoni ennen Ubuntun poistamista vai riittääkö, että minulla on kaikki henkilökohtainen materiaalini tallessa?

Daneli

• Käyttäjä
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
Vs: Ubuntun poistaminen
« Vastaus #1 : 01.09.11 - klo:06.07 »
Itse tekisin näin:
1. Varmista että sinulla on toimiva asennus media
2. Windossin puolella säädä windowsin osion koko oikeaksi ja voit myös poistaa muut osiot kuten tuon ubuntun asennuksen.
Käynnistä-->ohjauspaneeli-->Valvontatyökalut-->tietokoneenhallinta--> tallennus-->levynhallinta (kai tällekin joku suorempi polku olisi). Jos tuolta et löydä sopivaa työkalua voit ladata netistä  jonkin sopivan osoitointi ohjelman kuten gparted.
Muistaakseni tuolla windowsin omalla toiminnolla oli varsinkin jos olet pienentämässä windows osiota omat rajoitteensa. Mutta jos aiot laajentaa windows osiota niin et kyllä muita ohjelmia tarvitse.
Ohje: http://www.vistarewired.com/2007/02/16/how-to-resize-a-partition-in-windows-vista

3. Käynnistä kone ubuntu cd:ltä /usb:ltä  ja asenna.

huom. koska koneessasi on asennettuna ubuntu ei koneessa ole tomivaa grubbia ennen kuin asennat ubuntun tai jos et sitä halua asentaa on sinulla hyvä olla windowsin asennuslevy lähellä jotta voit palauttaa windowsin oman alkulataus hässäkän. http://www.ehow.com/how_4836283_repair-mbr-windows.html

Jos haluat henkilökohtaistentietojen lisäksi tuoda jotain asetuksia vanhasta ubuntusta on hyvä kopioida kotikansio piilotiedostoineen. ctrl+h. Usein itselläni on juuri noissa tiedoistoissa ne pahimmat itseni aiheuttamat"bugit" ja siksi usein mielelläni säädän työpöydän uudestaan kuin raahaisin virheitä mukanani uuteen asennukseen.
« Viimeksi muokattu: 01.09.11 - klo:06.11 kirjoittanut dafl01 »

retu

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 01.09.11 - klo:11.57 »
Voit tehdä nuo poistohommat uudelleen asennuksen yhteydessä. Jos kerran osioit manuaalisesti, niin siinähän ne vanhat poistaa samalla kuin luo uudet.

Hajakenttä

• Käyttäjä / moderaattori
    • Profiili
« Vastaus #3 : 01.09.11 - klo:13.50 »
Ja, jos on kysymyksessä tosiaankin harjoitustyö, kannattaa koittaa uudistaa pelkkä / juuriosio entisen / osion päälle ja jättää /home osio koskematta. Siinä käy konkreettisesti selväksi: miksi kannattaa asennuksen osiointivaiheessa osioida käsin ja tehdä erilliset / ja /home osiot. Silloin nimittäin, ei tarvitse uudelleen järjestellä omia tallenteita ja varsinkin uudistaa kaikkia omia asetuksia, joka on aika suuritöinen homma.

Silloinkin on tietysti otettava varmuuskopiot tikulle, tai vast. kaikista tärkeistä jutuista.
DELL Latitude 5480 Xubuntu 22.04. DELL Latitude 7490 Xubuntu 24.04.
– Memento Vivere – Terv: Timo

Daneli

• Käyttäjä
  • Red Hat Chili Peppers
    • Profiili
    • www.daneli.org
« Vastaus #4 : 02.09.11 - klo:16.19 »
Voit tehdä nuo poistohommat uudelleen asennuksen yhteydessä. Jos kerran osioit manuaalisesti, niin siinähän ne vanhat poistaa samalla kuin luo uudet.

Jos tarkoitus on muuttaa windows osion kokoa kannattaa se tehdä windowsissa.