Aihe saattaa olla kokeneitten Ubuntu-konkareitten mielestä itsestäänselvyys, mutta ehkä siitä on joillekin muille aloittelijoille apua.
Kun asensin miniläppäriini Ubuntun, minulla oli suuria epäilyksiä, mitkä oheislaitteet mahtaisivat toimia sen kanssa. Kun kaupoissa katseli ulkoisia DVD- ja kiintolevyasemia tai USB-muistitikkuja, niin yleensä nuo tuotteet mainostivat toimivansa Windowsissa ja MAC:issa. Unixista saati Ubuntusta ei yleensä sanottu mitään. Eivätkä myyjät olleet sen tietävämpiä.
Rohkaistuin ostamaan kuitenkin Buffalon ulkoisen DVD-aseman, ja varauduin driverien metsästykseen ja ties mihin virittelyyn Ubuntun kanssa. Mutta ihmetykseni oli suuri kun tuo USB-DVD toimi heti, kun liitti sen USB-piuhalla koneeseeni. VLC pyöritti leffoja loistavasti. Myös kirjoitus DVD+R -levylle tuolla asemalle toimi K9Copy:llä mainiosti.
Samoin on ulkoisten kiintolevyasemien kanssa ollut, LaCie 1T USB-levyasema pelaa suoraan.
Myoskin kaikki muistitikut ovat pelittäneet, mitä on tullut kokeiltua, useimmat minulla ovat Kingston-merkkisiä.
Minulle tämä oli positiivinen yllätys. En tiedä onko asia sitten muille itsestään selvä, mutta en löytänyt täältä keskustelusta aiheesta topicia.