http://fi.wikibooks.org/wiki/Ubuntu_tutuksi/Laitteisto#N.C3.A4yt.C3.B6nohjainten_suljetut_3D-ajurit
Eivät ole, ellei käytössä ole erittäin vanha Ubuntu. ATi ei tee enää suljettuja linux-ajureita esihistoriallisille näytönohjaimille.
Luitko linkin? Siinä nimenomaan tarkkaan kerrotaan, ettei ole mitään tarvetta etsiskellä ATI-näytönohjaimille erityisiä ajureita.
Luin. Galliumia kannattaa kokeilla.
Siitä lähtien kun aloin Ubuntua käyttää, olen ollut siihen tyytyväinen. Pientä säätämistä se toisinaan tarvitsee, mutta kaikenkaikkiaan sen toimintavarmuus on minusta parempaa kuin Windowsin, joten aion Ubuntun käyttäjänä pysyä.
Tosiasia tässä aiheessa on kuitenkin se, että minulla on kone, jonka näytönohjain on aikaisemmin toiminut Windowsin puolella. Ubuntun puolella se ei toimi kunnolla edes 2D-tilassa, mikä tarkoittaa sitä että tällä koneella on erittäin hankala tehdä töitä tällä hetkellä (jo tämän kirjoitusruudun vierittäminen oikeaan kohtaan vaatii tarkkuutta, ettei mene kirjoituskohdan ohi). Olisin ollut erittäin tyytyväinen, jos uudelleenasennuksen yhteydessä olisin saanut näytönohjaimen toimimaan ilman mitään lisähärvellyksiä - ja todennut jälleen kerran Ubuntun erinomaisuuden.
Näin ei kuitenkaan käynyt, joten olen joutunut etsimään toisia ajureita tälle näytönohjaimelle - jos ne vaikka saisivat näytön toimimaan oikein. Oletan, että ongelmani ydin piilee juuri tuossa kohtaa, koska järjestelmä muuten toimii tällä hetkellä hyvin (varmuuttahan tästä ei ole, mutta luulen niin...). Joten kokeilen Galliumia, josko se avittaisi edes tuon 2D-puolen kuntoon.