Pelibisneksen ansaintamallit ovat muuttuneet ja muuttuvat edelleen. Jonkin verran myyntiä on siirtynyt paketoiduista peleistä ladattaviin, ja nettipelit keräävät tuottonsa muusta kuin pelien myynnistä. Riippumaton pelitalo Wolfire kokeilee jotakin aivan muuta: lataa kopiosuojaamaton peli ja maksa mitä huvittaa.
Humble Bundle -kampanjassa ladattavana on viisi firman peliä, joista tunnetuin mahtaa olla suomalaisissakin pelilehdissä kiitelty World of Goo. Mielenkiintoista on myös, että kaikista peleistä on Windows-, Mac- ja Linux-versio. Peleissä ei ole minkäänlaista kopiosuojausta, joten lataajat saavat esimerkiksi asentaa ne aivan niin moneen koneeseen kuin tahtovat.
Linux-käyttäjät reiluimpia
indie pelipiirakka 200
Peleille ei ole ilmoitettu hintaa, mutta lataussivun kautta voi lahjoittaa esimerkiksi Paypal-maksulla haluamansa summan. Rahan voi halutessaan määrätä menemään kokonaan tai osittain hyvään tarkoitukseen. Kampanja päättyy tiistaina.
Humble-tempauksella on muutamassa päivässä koottu jo noin 340 000 euroa vastaava taalakeko. Maksajia on ollut noin 55 000, ja keskimääräinen summa on ollut 8 dollaria eli hieman yli 6 euroa.
Enemmistö maksajista on luonnollisesti Windows-käyttäjiä, mutta Mac- ja etenkin Linux-väki on raottanut lompakoitaan reilummin. Windows-ihmisten keskimääräinen panos on ollut 6,78 dollaria, Mac-väen 9,61 dollaria ja Linux-käyttäjien peräti 13,65 taalaa eli tuplasti enemmän kuin Windowsia käyttäviltä.
Musiikkibisneksessäkin ”maksa omantunnon mukaan” -mallia on testattu, mutta kokemukset eivät ole olleet ruusuisia. Radiohead-yhtye kokeili vuonna 2007 antamalla uuden albuminsa ladattavaksi vapaaehtoista maksua vastaan. Noin kolmannes lataajista maksoi muutaman euron, suurin osa ei mitään.