Laitapa tuloste fdisk -l
saamme faktaa levyn ja osioiden nykytilanteesta.
Ei toiminut Vistalla.
Päätin kuitenkin edetä varovaisesti ja tein asiat seuraavalla tavalla:
1) Olin ostanut kannettavaani varten kaksi ulkoista kiintolevyä varmuuskopiointia varten (samankokoisia kuin sisäinen kiintolevy), joten tein ensin kiintolevystä kloonin Clonezillalla (latasin ohjelman Parted Magic 4.5:llä).
2) Palautin Windows XP Professionalin, jonka yhteydessä koko kiintolevy tyhjeni, myös EISA-määritykset -osio poistui.
3) Tyhjensin koko kiintolevyn GPartedilla, kun olin kokeillut XP:tä jonkin aikaa.
4) Varmistin, että levy oli tyhjä: boottaus ei johtanut mihinkään.
5) Asetin Windows Vista -palautuslevyn asemaan ja palautin järjestelmän tehdasasetuksiin.
6) Katsoin, mitä osioita levyllä oli - ja EISA-määritykset -osio oli palautunut entiselle paikalleen. Kaikki muutkin osiot olivat ennallaan.
Koko kiintolevyn formatoiminen on siis turvallista. Alan pian asentamaan Ubuntua. Mainittakoon vielä, että koneeni merkki on Toshiba. Aloin kyselemään tästä asiasta, koska olin lukenut netistä, että joillakin merkeillä kiintolevyissä on osioita, joita ei saa poistaa tai kone menee sekaisin. Hyvä, että Toshiba ei kuulu näihin merkkeihin (ainakaan vielä). Mikäli mallikohtaisia eroja kuitenkin on, niin niistä kannattaa mainita vaikka vastaamalla tähän viestiketjuun.