Kirjoittaja Aihe: Ubuntun asentaminen Windows-kannettavaan  (Luettu 2876 kertaa)

t6ti00

• Vieras
Ubuntun asentaminen Windows-kannettavaan
« : 15.10.09 - klo:21.25 »
Sain eilen uuden kannettavan ja varmistin jo ennakkoon, että koneen laitteisto tukee Ubuntua, eli se asia on kunnossa.  :) Aion tässä pian alkaa poistamaan Vistaa (Ongelmia on ollut paljon jo nyt, vaikka vasta muutaman tunnin olen sitä käyttänyt!) ja asentamaan Ubuntua, mutta sitä ennen olisi yksi kysymys:

Kannettavan kiintolevyssä on kolme osiota:

1. EISA-määritykset
2. Vista
3. Data

Olen nyt tehnyt Vista-palautuslevyt (Joita tuskin koskaan tarvitsen.), joten tiedän varmasti voivani poistaa osiot 2 ja 3. Mitä kannattaa tehdä osion 1. kanssa? Kannattaako säästää se siltä varalta, jos joskus (tuskin koskaan) asennan Windowsin koneelle uudestaan - eli onko sillä merkitystä? Tiedän ainakin sen, että Vista asentuu, vaikka tuota osiota ei olisi. XP:stä en ole varma. (Minulla on myös XP-palautuslevyt.)

Kiitos.

juyli

• Vieras
Vs: Ubuntun asentaminen Windows-kannettavaan
« Vastaus #1 : 15.10.09 - klo:22.51 »
Kannettavan kiintolevyssä on kolme osiota:
1. EISA-määritykset
2. Vista
3. Data
Olen nyt tehnyt Vista-palautuslevyt (Joita tuskin koskaan tarvitsen.),
Saatat ehkä tarvitakin, jos joskus päätät vaikka myydä koneen Vista-järjestelmällä.
Laitapa tuloste
Koodia: [Valitse]
fdisk -l saamme faktaa levyn ja osioiden nykytilanteesta.
Ubuntu kyllä osaisi käyttää levyn varsin mallikkaasti, jos osiontityökaluilla (esim. gparted/fdisk) tyhjennät koko levyn
ja sallit asennuksen käyttämään ko. osion/levyn mielihalujensa mukaan.
Varovainen toki osaisi tallentaa kaiken tarvittavan mahdollista palautusta varten, mutta tuo olisi
jo toisen keskusteluaiheen paikka.
« Viimeksi muokattu: 15.10.09 - klo:22.53 kirjoittanut juyli »

t6ti00

• Vieras
« Vastaus #2 : 16.10.09 - klo:18.12 »
Laitapa tuloste
Koodia: [Valitse]
fdisk -l saamme faktaa levyn ja osioiden nykytilanteesta.

Ei toiminut Vistalla.

Päätin kuitenkin edetä varovaisesti ja tein asiat seuraavalla tavalla:

1) Olin ostanut kannettavaani varten kaksi ulkoista kiintolevyä varmuuskopiointia varten (samankokoisia kuin sisäinen kiintolevy), joten tein ensin kiintolevystä kloonin Clonezillalla (latasin ohjelman Parted Magic 4.5:llä).

2) Palautin Windows XP Professionalin, jonka yhteydessä koko kiintolevy tyhjeni, myös EISA-määritykset -osio poistui.

3) Tyhjensin koko kiintolevyn GPartedilla, kun olin kokeillut XP:tä jonkin aikaa.

4) Varmistin, että levy oli tyhjä: boottaus ei johtanut mihinkään.

5) Asetin Windows Vista -palautuslevyn asemaan ja palautin järjestelmän tehdasasetuksiin.

6) Katsoin, mitä osioita levyllä oli - ja EISA-määritykset -osio oli palautunut entiselle paikalleen. Kaikki muutkin osiot olivat ennallaan.

Koko kiintolevyn formatoiminen on siis turvallista. Alan pian asentamaan Ubuntua. Mainittakoon vielä, että koneeni merkki on Toshiba. Aloin kyselemään tästä asiasta, koska olin lukenut netistä, että joillakin merkeillä kiintolevyissä on osioita, joita ei saa poistaa tai kone menee sekaisin. Hyvä, että Toshiba ei kuulu näihin merkkeihin (ainakaan vielä). Mikäli mallikohtaisia eroja kuitenkin on, niin niistä kannattaa mainita vaikka vastaamalla tähän viestiketjuun.

reboot

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 20.10.09 - klo:10.17 »
Kannattaa aina varmistaa levykuvia ottaessaan, että ne varmasti ovat ehjiä ja toimivia ennen kuin pyyhkii kovalevyn puhtaaksi.
Ubuntu käytössä kotona ja töissä!
*** Kun ongelmasi on ratkaisu lisää otsikkoon [Ratkaistu] ***