Olen harkinnut kunnon läppärin hankkimista lähinnä "siirrettävän tietokoneen" virkaan. Minulla on jo pöytäkone ja miniläppäri, jotka hoitavat omat asiansa. Sen takia haluaisin normiläppärin, mutta en tiedä mikä täyttäisi hyvin vaatimukseni. Sen takia kysyn teidän mielipidettä, että tarjoaako mikään kauppa haluamaani ratkaisua:
- Ei turhan kallis, mielellään 400-600€
- Ei tarvitse olla mikään tehomylly, dualcore ~2GHz riittää
- nVidian näytönohjain, eli ei ATI:a eikä integroitua Intelin palikkaa. Se voisi olla juuri jotain GeForce 7000- tai 8000-sarjalaisia, sillä en tule ajamaan tällä mitään DX10/OpenGL 3.0 grafiikkaa/pelejä vaan lähinnä hieman vanhempia ja tehoja vähemmän vieviä pelejä kuten Quake Live, Nexuiz (karsituilla grafiikoilla), Urban Terror, Warcraft III (DotA) sekä mahdollisesti myös CoD2 ja CS:S (karsituilla grafiikoilla).
- Siinä ei ole turhan paljoa mitään ylimääräistä kuten sormenjälkitunnistusta ym., webbikamera ei haittaa
- Ei ole ulkonäöltään aivan palikka, mikään Apple-style-überdesign ei tarvitse olla, mutta kuitenkin semmoinen että sitä kehtaa kantaa mukana.
- Siinä ei ole esiasennettua Windows-käyttöjärjestelmää, mielellään ilman käyttöjärjestelmää tai mahdollisesti esiasennettu Linux tai joku muu ilmainen käyttis, en halua maksaa turhaan M$ lisenssistä
- Akunkesto ei tarvitse olla über, kone on enemmän verkkovirrassa ja kuten sanoin, "siirrettävän tietokoneen" virassa
Eli haen siis konetta, johon tulee GNU/Linux (distroa en ole vielä päättänyt) ja sillä voi pelata jotain vanhempia pelejä (natiiveja Linux-pelejä ja Windows-pelejä Winen avulla) ja käyttää muutenkin hyödyksi yksinkertaisissa multimediajutuissa. Tehokäyttöön minulla on pöytäkone ja jokapaikkaan vietävä kapistus on miniläppäri.
Lähinnä kysyin tätä sen takia, kun 99% kaupoista tunkee tuota Windblows Visvaa messissä. Sitä en halua.