Kirjoittaja Aihe: Pelaaminen Ubuntulla - WoW+CS+Ventrilo  (Luettu 2519 kertaa)

Julppux

• Käyttäjä
    • Profiili
Pelaaminen Ubuntulla - WoW+CS+Ventrilo
« : 12.02.09 - klo:21.31 »
Iltaa ubuntun väki. Nyt alkaa sen verran "kuumotteleen" Linux, että olisi ehkä aika vaihtaa tämä Vista uusimpaan ubuntuun. Joskus tuli kokeiltua ubuntua ihan tässä pöytäkoneella, mutta se kokeilu loppui osaamattomuuteeni/pelien toimimattomuuteen.

Nyt kuitenkin olen ahkerasti lukenut mitenkä pelejä pyöritetään Linuxilla. Otsikossa on mainittu pari peliä + puheohjelma. Olen lukenut WineHQ sivuilta, että Steam sekä World of Warcraft toimivat winellä. Minua vain askarruttaa, että toimiiko tuo kyseinen Ventrilo 3.x (uusin) winen kautta yhdessä samaan aikaan WoWin / CS:n päälläollessa, vai toimiiko koko ohjelma ollenkaan?

Ja sitten vielä, että onko "järkeä" vaihtaa Vistasta Ubuntuun pelimielessä, sillä itseltäni löytyy ATI:n näytönohjain, jonka olen kuullut olevan aika susi pelaamiseen Linux puolella?

Vaatiiko tuo winen kanssa kikkailu hirveästi ns. "koodaamista" vaiko osaako tälläinen perusjamppa laittaa homman rullaamaan ilman sen kummempia ongelmia.

Steamin/Ventrilon voi ladata netistä, mutta WoW on vähän iso siihen hommaan, joten mitenkäs tuo suoraan CD:ltä asentaminen onnistuu Linuxissa winen kanssa? Ihan samanlailla kuin Windowssin puolellakin?

Jotain mielipiteitä, että onko minun ideani aivan järkyttävä, vai kenties viisas?

PS! Elkää rankaisko kiinnostunutta aloitteliaa vaan antakaa hyödyllisiä vinkkejä ja neuvoja :)

Edit: Kone on seuraavanlainen:

Asus P5B emolevy
Intel Core 2 Duo E6300 @ 1.86GHz (vakio)
2GB 667MHz muistia
Ati Radeon HD4850 512MB näytönohjain
200GB kovotilaa

-Julppux
« Viimeksi muokattu: 12.02.09 - klo:21.35 kirjoittanut Julppux »

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
Vs: Pelaaminen Ubuntulla - WoW+CS+Ventrilo
« Vastaus #1 : 12.02.09 - klo:21.47 »
Winellä ohjelmat asennetaan tavallisesti kuten Windowsissakin. Ongelmia voi aina tulla, mutta jos WineHQ AppDB:n ratingit on Platiniumina niin niitä tuskin tulee. :)

Ventrillosta en tiedä mitään ja noita muita en ole pelallut (paitsi vähän CS:ää ja lähinnä Windowsilla sitäkin (en muista milloin viimeksi ::))). Suosittelen säilyttämään sen Vistan äkillisiä tarpeita varten. Mitään koodausta ei ole tarpeen harrastaa, mutta joskus olen joutunut kopioimaan tiedostoja (kirjastotiedostoja eli niitä .dll-päätteisiä) .winen kansioihin (lähinnä ~/.wine/windows/system32/ kait).

ATIn ajurit ovat yleensä olleet kuulemma (itselläni ei kokemusta) huonoja ja voivat kyllä aiheuttaa ongelmia, mutta en mene sanomaan mitään varmuudella.

Paras tapa selvittää sopiiko se Ubuntu on kokeilla. Asennat vaan Vistan rinnalle ja kokeilet. :) Vinkkini asennukseen Vistan rinnalle on, että pienennät sitä osiota Vistan omilla työkaluilla.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Ciuu96

• Käyttäjä
  • Arch pyörii.
    • Profiili
    • Fedora Suomi
Vs: Pelaaminen Ubuntulla - WoW+CS+Ventrilo
« Vastaus #2 : 13.02.09 - klo:15.31 »
Yleensä tosiaan mitään ei tarvitse koodata, joskus jotain .dll:liä pitää kopioida, tai registry keysejä (löytyy Winukankin puolelta) hieman muutella. Sieltä Wine AppDB sivulta tosiaan yleensä näkee pitääkö jotain tehdä, vaiko ei.

Pelaamiseen on myös kaupallinen Cedega, jota saa tällä hetkellä koittaa ilmaiseksi. Olen kuitenkin huomannut, että wine melkein jopa nykyään pyörittää pelejä paremmin kuin Cedega. Cedegalla muuten pelien testiresultit näkee täältä, tai täältä.

Sitten on toki vielä Crossover Games (kaupallinen), joka ei itseasiassa kelpaa mihinkään. Musta se on ollu melko sama kuin Wine, jollain pikku addoneilla.

PlayOnLinux on todella hyödyllinen, sillä se tukee monen Wine version asentamista samaan aikaan, joka auttaa paljon, koska jotkut pelit toimivat paremmin vanhemmilla versioilla. Siinä on myös valmiina asennusskriptejä kuten Cedegassa, se tukee eri prefixiin asentamista, sekä siinä on kaikki tarvittavat ominaisuudet valmiina. Se on myös ilmainen.

EDIT: Ventrilo muuten toimii kaiketi melko hyvin, ainakin tämän perusteella.
EDIT2: Google auttaa http://mureakuha.com/keskustelut/1?15674  :P
« Viimeksi muokattu: 13.02.09 - klo:15.35 kirjoittanut CIUU96 »