Kirjoittaja Aihe: Linuxin käytön aloitus  (Luettu 4884 kertaa)

Frank100

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Linuxin käytön aloitus
« : 23.12.08 - klo:20.39 »
Hakkaan itse MakroShittiä jo alkaen kusivitosesta, ja tuossa äsken vietin unettoman torstai - sunnuntai rupeaman Virtsan 26 koneisen verkon kaatumisen takia.

Tutustuin Ubuntu/Linuxiin roskikseen menossa olevan 150P (kellotettu 166, välimuistia niin paljon kuin mahtuu ja massaa tonneittain perässä) kautta, kun nämä Linux veijarit vähän väliä virnuilivat jne. varmaan tuttua?

Pistettiin tämä 150P 2M liittymä Ubuntulla ja uusin MS - Virtsalla 10M rinnakkain ja katottiin kelloa: Käynnistys, 150P nopempi, perusoffiset yhtänopeat, netissä firefox nopempi jos rasittaa, liikkuva kuva (eli todennäköisesti myös pelit) 150P raivostuttavan hidas, kokeiltiin n. 100 sovellutusta sis likkuva kuva ja printtaus yhtäaikaa kaikki päälle, eli mikä käyttisten luotettavuus (polkupyrän tarakalle tonnin paino) MS-Virtsa kesti alle 10 sekuntia, mutta 150P printtasi ja vaihtoi kuvan kerrallaan noin kerran tunnissa rivi/kuva, mutta ei suostunut kaatumaan ollenkaan.

Lueskelin saamasi neuvot ja ne ovat parempia, kuin itse pystyisin antamaan. Lisää löydät artikkelista Linux - opiskelu.

Itse aloitin/alittelen vanhoilla masiinoila, jotka eivät MS-juttuja enään jaksa pyörittää. Näillä kun saa leikkiä eikä haittaa vaikka menisivä täysi sekaisin.

Parhaat tavat saada Ubuntu sekoilemaan on automaattipäivityksen häiritseminen ja Rootin kanssa sekoilu. Sudottamalla en ole korjaamattomia vielä onnistunut saamaan aikaan.

MS -> Linuxiin siirtymisessä kaikkein vaikeinta on sama, kuin vankilasta -> vapauteen siirtyminen. Linuxissa kun voi masiinansa muokata ja maailmalla pyöriä miten haluaa, mutta myös mokata ja pahasti. Eli kysymyksessä on pohjimmiltaan asenteen täydellisestä muutoksesta. Neuvoja saat näiltä sivustoilta enemmän ku9in tarpeeksi kuten olet jo huomaannut.

Aluksi ei kannata ahnehtia konetta täyteen kaikkea mitä maailmalta löytyy, niiden taso nimittäin vaihtelee. Mutta olet otttanut ekat askeleet omilla jaloilla ja paluuta pakkokonttaamiseen tuskin enään on.


Jaoin aiheen, sen ajauduttua sivuraiteille.  //gdm
« Viimeksi muokattu: 27.12.08 - klo:18.53 kirjoittanut gdm »

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #1 : 27.12.08 - klo:15.59 »
Jos ei satu olemaan, niin varmista että flashplugin-nonfree on asennettuna.

Tämä neuvohan onkin aloittelijalle tosi tarpeellinen. En minä ainakaan alussa olisi osannut tarkistaa, että onko flashplugin-nonfree asennettu. :)
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #2 : 27.12.08 - klo:16.01 »
Hakkaan itse MakroShittiä jo alkaen kusivitosesta, ja tuossa äsken vietin unettoman torstai - sunnuntai rupeaman Virtsan 26 koneisen verkon kaatumisen takia.

Tutustuin Ubuntu/Linuxiin roskikseen menossa olevan 150P (kellotettu 166, välimuistia niin paljon kuin mahtuu ja massaa tonneittain perässä) kautta, kun nämä Linux veijarit vähän väliä virnuilivat jne. varmaan tuttua?

Pistettiin tämä 150P 2M liittymä Ubuntulla ja uusin MS - Virtsalla 10M rinnakkain ja katottiin kelloa: Käynnistys, 150P nopempi, perusoffiset yhtänopeat, netissä firefox nopempi jos rasittaa, liikkuva kuva (eli todennäköisesti myös pelit) 150P raivostuttavan hidas, kokeiltiin n. 100 sovellutusta sis likkuva kuva ja printtaus yhtäaikaa kaikki päälle, eli mikä käyttisten luotettavuus (polkupyrän tarakalle tonnin paino) MS-Virtsa kesti alle 10 sekuntia, mutta 150P printtasi ja vaihtoi kuvan kerrallaan noin kerran tunnissa rivi/kuva, mutta ei suostunut kaatumaan ollenkaan.

Lueskelin saamasi neuvot ja ne ovat parempia, kuin itse pystyisin antamaan. Lisää löydät artikkelista Linux - opiskelu.

Itse aloitin/alittelen vanhoilla masiinoila, jotka eivät MS-juttuja enään jaksa pyörittää. Näillä kun saa leikkiä eikä haittaa vaikka menisivä täysi sekaisin.

Parhaat tavat saada Ubuntu sekoilemaan on automaattipäivityksen häiritseminen ja Rootin kanssa sekoilu. Sudottamalla en ole korjaamattomia vielä onnistunut saamaan aikaan.

MS -> Linuxiin siirtymisessä kaikkein vaikeinta on sama, kuin vankilasta -> vapauteen siirtyminen. Linuxissa kun voi masiinansa muokata ja maailmalla pyöriä miten haluaa, mutta myös mokata ja pahasti. Eli kysymyksessä on pohjimmiltaan asenteen täydellisestä muutoksesta. Neuvoja saat näiltä sivustoilta enemmän ku9in tarpeeksi kuten olet jo huomaannut.

Aluksi ei kannata ahnehtia konetta täyteen kaikkea mitä maailmalta löytyy, niiden taso nimittäin vaihtelee. Mutta olet otttanut ekat askeleet omilla jaloilla ja paluuta pakkokonttaamiseen tuskin enään on.

Juuri tällaiset viestit laskevat Linuxin ja linuxihmisten uskottavuutta Windowsista Linuxiin siirtyvien käyttäjien silmissä.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #3 : 27.12.08 - klo:16.44 »
Hakkaan itse MakroShittiä jo alkaen kusivitosesta, ja tuossa äsken vietin unettoman torstai - sunnuntai rupeaman Virtsan 26 koneisen verkon kaatumisen takia.
Juuri tällaiset viestit laskevat Linuxin ja linuxihmisten uskottavuutta Windowsista Linuxiin siirtyvien käyttäjien silmissä.

En nyt tiedä mikä osa viestissä laski mielestäsi linuxin uskottavuutta, mutta lainasin vaan lyhyesti. Jos Frank100:n kirjoituksen sanat linux (hyvä auto) ja windows (romu) korvaisi millä tahansa automerkillä, niin ainakaan minun suosikkimerkkini ei muuttuisi. Olen muodostanut vankan järkeilyni mainonnan ja autolehtien avulla.

Jos haluat saada huonon käsityksen myös windows-ihmisistä, niin tutustu ihmeessä tietokone.fi palstan laadukkaaseen keskusteluun. Jokainen keskustelu kääntyy lopulta ihmisiä askarruttavaan syvälliseen kysymykseen: Mikä onkaan käyttöjärjestelmä?   ;)
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

uunox

  • Vieras
Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #4 : 27.12.08 - klo:17.35 »
Hakkaan itse MakroShittiä jo alkaen kusivitosesta, ja tuossa äsken vietin unettoman torstai - sunnuntai rupeaman Virtsan 26 koneisen verkon kaatumisen takia.
Juuri tällaiset viestit laskevat Linuxin ja linuxihmisten uskottavuutta Windowsista Linuxiin siirtyvien käyttäjien silmissä.

En nyt tiedä mikä osa viestissä laski mielestäsi linuxin uskottavuutta, mutta lainasin vaan lyhyesti. Jos Frank100:n kirjoituksen sanat linux (hyvä auto) ja windows (romu) korvaisi millä tahansa automerkillä, niin ainakaan minun suosikkimerkkini ei muuttuisi. Olen muodostanut vankan järkeilyni mainonnan ja autolehtien avulla.

Jos haluat saada huonon käsityksen myös windows-ihmisistä, niin tutustu ihmeessä tietokone.fi palstan laadukkaaseen keskusteluun. Jokainen keskustelu kääntyy lopulta ihmisiä askarruttavaan syvälliseen kysymykseen: Mikä onkaan käyttöjärjestelmä?   ;)

Niin, täytyypi nyt kuitenkin tähän seota ja sanoisin että olen samaa mieltä tuosta uskottavuuspuutteesta jota mitä ilmeisemmin ystävämme Frank100 kertomus näkemyksistään aiheuttaa, ei tuo enää aikuisiin uppoa...
Entä sitten hyvät autot ja huonot autot, en ole muodostanut katsomuksiani autolehtien enkä mainostajien, saatikka perin subjektiivisten käyttäjien järkeilyjen perustella, vaikka Audi onkin, eikä kannata edes vertailla autoihin näitä häristimiä. Kuitenkin liene totuus että aikuiset ihan aikuisen oikeasti ajaa niillä Windowseillakin tätä maailmaa eteenpäin, eikä se muuksi muutu tunteellisilla kellotuksilla ja kaatamisilla. Olen sellaisissakin paikoissa häärännyt joissa on satoja mikroja verkossa ja ihan 100% Windowseja ja ei siellä juurikaan ollut ohjelmista tai järjestelmistä murheita, ihan rautaa niihin vaihdeltiin kun tuli tunnit täyteen.

Tässäkään ei ole tarkoitus väheksyä tätä sarkaa mitä täällä kynnetään, kyllä nämä paikkansa täyttää kunhan on ammattiapua paikalla mutta olen vieläkin sitä mieltä ettei tämä aivan niin "uuno"- ystävällinen ole kuin tuo wainolainen noinniinku yleisellä tasolla ja kannattaa muistaa että tietsikoita käytetään muuhunkin kuin leikkimiseen, jota voi jatkaa vaikka pohdinnalla käyttöjärjestelmästä itsestään...

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #5 : 27.12.08 - klo:17.42 »
Hakkaan itse MakroShittiä jo alkaen kusivitosesta, ja tuossa äsken vietin unettoman torstai - sunnuntai rupeaman Virtsan 26 koneisen verkon kaatumisen takia.
Juuri tällaiset viestit laskevat Linuxin ja linuxihmisten uskottavuutta Windowsista Linuxiin siirtyvien käyttäjien silmissä.

En nyt tiedä mikä osa viestissä laski mielestäsi linuxin uskottavuutta, mutta lainasin vaan lyhyesti. Jos Frank100:n kirjoituksen sanat linux (hyvä auto) ja windows (romu) korvaisi millä tahansa automerkillä, niin ainakaan minun suosikkimerkkini ei muuttuisi. Olen muodostanut vankan järkeilyni mainonnan ja autolehtien avulla.

Jos haluat saada huonon käsityksen myös windows-ihmisistä, niin tutustu ihmeessä tietokone.fi palstan laadukkaaseen keskusteluun. Jokainen keskustelu kääntyy lopulta ihmisiä askarruttavaan syvälliseen kysymykseen: Mikä onkaan käyttöjärjestelmä?   ;)

Ilmaisin itseäni hiukan epäselvästi, pahoitteluni. Tarkoitin siis että Windowsia pitkään käyttänyt ei välttämättä siirry Linuxiin sen vuoksi, että haluaisi kuulla miten paska MS on ja miten se laittaa ihmisiä kuivana kakkoseen yms.

Tietokone.fi:n keskustelupalsta nyt on jo sinällään ihan vitsi, nimimerkkejä erittelemättä. ;)

Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #6 : 27.12.08 - klo:18.45 »
Tietokone.fi:n keskustelupalsta nyt on jo sinällään ihan vitsi, nimimerkkejä erittelemättä. ;)

Joo tää on valitettavasti tullut huomattua, ainainen sota windows vs. muut käyttikset. ITviikon kommenteissa taas aina väännetään applen tuotteet vs. muut. Enpä ole enää pitkään aikaan niitä keskusteluja tai kommentteja jaksanu lukea ku ei sinne lapsellisen isottelun sekaan enää kukaan jaksa laittaa asiallisia ja asiantuntevia postauksia.
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)

gdm

  • Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
  • Viestejä: 4363
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
Vs: Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #7 : 27.12.08 - klo:18.55 »
Jaoin aiheen "ubuntun käytön aloitus" ketjusta. Ihan hyvä keskustella välillä näistä ainaisista
lasten leikeistä, kummalla on suurempi ja punaisempi paloauto.

Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!

Aksu

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 84
    • Profiili
Vs: Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #8 : 29.12.08 - klo:09.01 »
Kyllä noi viestin aloittajan kommentit ja varoitukset ovat ihan hyviä. Tosin kyllä minkä tahansa koneen saa sekaisin asentamalla siihen roppakaupalla erilaisia ohjelmistoja.
Sekakäyttäjä - Mac, Ubuntu ja Windows.

Timo Tamminen

  • Käyttäjä / moderaattori+
  • Viestejä: 571
    • Profiili
Vs: Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #9 : 29.12.08 - klo:14.28 »
Kyllä noi viestin aloittajan kommentit ja varoitukset ovat ihan hyviä. Tosin kyllä minkä tahansa koneen saa sekaisin asentamalla siihen roppakaupalla erilaisia ohjelmistoja.

Juu, erityisesti kohdat "MS - Virtsalla" sekä "Mutta olet otttanut ekat askeleet omilla jaloilla ja paluuta pakkokonttaamiseen tuskin enään on." lämmittivät. Nehän ovatkin niin oleellisia ja todenmukaisia seikkoja. Pakko ihan hattua nostaa aloittajalle.
Ubuntu 20.04 LTS
Kubuntu 22.04 LTS
Intel Core i5-10400F
Nvidia GeForce GTX 1660 Super 6 Gt
16 Gt RAM
Intel nvme ssd 512 Gt
Samsung Spinpoint F1 640Gt SATA

mgronber

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1458
    • Profiili
Vs: Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #10 : 29.12.08 - klo:14.32 »
Juu, erityisesti kohdat "MS - Virtsalla" sekä "Mutta olet otttanut ekat askeleet omilla jaloilla ja paluuta pakkokonttaamiseen tuskin enään on." lämmittivät. Nehän ovatkin niin oleellisia ja todenmukaisia seikkoja. Pakko ihan hattua nostaa aloittajalle.

Itse lopetin aloitusviestin lukemisen ensimmäiseen lauseeseen koska uskoin sen tiivistävän muun viestin sisällön riittävän hyvin: "Hakkaan itse MakroShittiä jo alkaen kusivitosesta, ja tuossa äsken vietin unettoman torstai - sunnuntai rupeaman Virtsan 26 koneisen verkon kaatumisen takia."

meizirkki

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1039
    • Profiili
Vs: Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #11 : 29.12.08 - klo:15.18 »
Hakkaan itse MakroShittiä jo alkaen kusivitosesta, ja tuossa äsken vietin unettoman torstai - sunnuntai rupeaman Virtsan 26 koneisen verkon kaatumisen takia.
Juuri tällaiset viestit laskevat Linuxin ja linuxihmisten uskottavuutta Windowsista Linuxiin siirtyvien käyttäjien silmissä.

En nyt tiedä mikä osa viestissä laski mielestäsi linuxin uskottavuutta, mutta lainasin vaan lyhyesti. Jos Frank100:n kirjoituksen sanat linux (hyvä auto) ja windows (romu) korvaisi millä tahansa automerkillä, niin ainakaan minun suosikkimerkkini ei muuttuisi. Olen muodostanut vankan järkeilyni mainonnan ja autolehtien avulla.

Jos haluat saada huonon käsityksen myös windows-ihmisistä, niin tutustu ihmeessä tietokone.fi palstan laadukkaaseen keskusteluun. Jokainen keskustelu kääntyy lopulta ihmisiä askarruttavaan syvälliseen kysymykseen: Mikä onkaan käyttöjärjestelmä?   ;)

Ilmaisin itseäni hiukan epäselvästi, pahoitteluni. Tarkoitin siis että Windowsia pitkään käyttänyt ei välttämättä siirry Linuxiin sen vuoksi, että haluaisi kuulla miten paska MS on ja miten se laittaa ihmisiä kuivana kakkoseen yms.

Tietokone.fi:n keskustelupalsta nyt on jo sinällään ihan vitsi, nimimerkkejä erittelemättä. ;)



Jäjkeinen selvennys = parempi :P

Auto-vertauset on raivostuttavinpia vitsejä mitä tiedän, vaikka kyllä ketjun ensimmäinen viesti oli vähän pullollaan MikroShittiä ja Virtsaa... (Siis minulla ihan oikeasti meni aikaa miettiä mistä tämä kaveri oikein puhuu?) Meinasin jo tehdä ilmoituksen asiattomasta viestistä kunnes tajusin mitä nuo paska ja virtsa vertaukset ajoi takaa  :D
Fanitan:
Bitcoin, maailman suurin virtuaalivaluutta ja hajautetun laskennan projekti.
Enlightenment, helposti kustomoitava työpöytä. => PPA ubuntulle

audi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1124
    • Profiili
Vs: Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #12 : 04.01.09 - klo:23.31 »
Jos Frank100:n kirjoituksen sanat linux (hyvä auto) ja windows (romu) korvaisi millä tahansa automerkillä, niin ainakaan minun suosikkimerkkini ei muuttuisi. Olen muodostanut vankan järkeilyni mainonnan ja autolehtien avulla.
Entä sitten hyvät autot ja huonot autot, en ole muodostanut katsomuksiani autolehtien enkä mainostajien, saatikka perin subjektiivisten käyttäjien järkeilyjen perustella, vaikka Audi onkin, eikä kannata edes vertailla autoihin näitä häristimiä.

No, ainoastaan minun takiani mainostajat kuluttuvat miljoonia/ miljardeja? turhiin mainoksiin, muiden kohdalla on selvästikin epäonnistuttu. En tosin tarkoita että oikeasti uskoisin sokeasti jokaisen mainoksen, mutta kyllä ne jonkin verran vaikuttavat. Jatkan samalla linjalla ontuvilla vertauksilla ja tyhmillä vitseillä.  ;D

off topic: En mainosta täällä mitään automerkkiä, nimimerkkini voisi olla jokin muukin.
Mozillazine

A1398 ym romua,  macOS 10.13
Linux Mint 18, Mate

Frank100

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 49
    • Profiili
Vs: Linuxin käytön aloitus
« Vastaus #13 : 23.01.09 - klo:16.29 »
Pahoittelen taannoista kielenkäyttöäni. Valvomisella ja ylläpito - hanttihommilla oli osuutta asiaan.

Tarkoitukseni oli lähinnä kannustaa Linuxin aloittamisessa ja muistelin omaa ensimmäistä kokemustani, hieman epätäsmällisin tiedoin.

Tarkoitus ei ollut ainakaan johdattaa mihinkään automerkki-keskuteluun.

Joka tapauksessa Winkulat ja Linuxit eivät ole samanlaisia ja valitkoon kukin mieleisensä.