Kirjoittaja Aihe: 8.10 ubuntu jämähtelee kannettavassa : Vinkkejä kaivataaan  (Luettu 1967 kertaa)

stempler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Elikkäs itselläni on Compaq EVO N620c jossa ubuntu jämähtelee  jatkuvasti. Winkkaria käytettäes kaikki pelaa niinku putua , mutta nyt takkuaa koko ajan. Prossukin on lähes 100% kokoajan. Täydellinen jumitilanne tulee n.15 minuutin käytön jälkeen kirjautumisesta.

Olisikohan kellään mitään vinkkejä asiaan.

Ja ohjeet / vinkit mahd. yksinkertaisessa muodossa, koska kyseessä on lähestulkoon aloittelija.
« Viimeksi muokattu: 21.01.09 - klo:15.47 kirjoittanut stempler »

Eetu_

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 261
    • Profiili
Vs: 8.10 ubuntu jämähtelee kannettavassa
« Vastaus #1 : 19.01.09 - klo:16.20 »
Liian vähän RAMia?

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: 8.10 ubuntu jämähtelee kannettavassa
« Vastaus #2 : 19.01.09 - klo:17.35 »
Jotain vinkkiä voisi saada, jos katsoo system monitorilla (System - Administrator - System monitor) kuka pitää prossua varattuna. Valitse valikosta näkyviin kaikki prosessit ja järjestä ne prossukäytön mukaan.

Mulla jumitti koneen joskus sata-kovalevy, kun jotkut siihen liittyvät ajurit veivät kaiken prossutehon.

stempler

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 17
    • Profiili
Vs: 8.10 ubuntu jämähtelee kannettavassa
« Vastaus #3 : 20.01.09 - klo:07.50 »
1 gt vain RAM eikä prossua näytä syövä oikeen mikään, mulla oli siinä joskus Gutsy eikä se jämähdelly ja toimi suht liukkaasti, siksi ihmettelenkin miksi ubuntu nyt yht´äkkiä olis noin kauheeksi muistisyöpöksi muuntunu.

DonJuha

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 205
    • Profiili
Vs: 8.10 ubuntu jämähtelee kannettavassa
« Vastaus #4 : 20.01.09 - klo:18.32 »
Ainakin 8.04 toimii 1 Gt:lla loistavasti.  Jos prosessorin kuorma on lähes koko ajan 100 %, niin kyllä system monitorissa pitäisi näkyä, ketkä sitä käyttävät. Oletko varma, että valitsit kaikki prosessit näkyviin? 8.04:ssä ne saa valittua view-valikosta. Luultavasti mikään prosessi ei varaa koko 100 %, mutta esim. mulla oli silloin SATA-levyn kanssa muutama IO-prosessi, jotka kukin veivät 10-20%.

Timo Virtanen

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2083
    • Profiili
Vs: 8.10 ubuntu jämähtelee kannettavassa
« Vastaus #5 : 20.01.09 - klo:21.16 »
Minulla oli vastaava ongelma tämän pöytäkoneen kanssa: prosessori 100% ja tuulettimet huusivat täysillä. Kone takkuili jatkuvasti ja työskentely oli yhtä tuskaa. Pelkkä hiiren liikuttaminen pudotti koneen polvilleen. Syy ja korjaus löytyi koneen BIOSin wanhasta BIOSista. BIOSin päivitys korjasi asian. Ubuntuna oli 8.04 32-bittinen versio. Nyt koneessa jyllää 64-bittinen jakelu. terveisin Timo
ps koneessa 3G RAM muistia
"Linux, made in Finland"