Kirjoittaja Aihe: Ubuntu asennus / x-server  (Luettu 1826 kertaa)

Peetu1

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 1
    • Profiili
Ubuntu asennus / x-server
« : 09.01.09 - klo:22.45 »
Koneellani on Vista ja XP. Näytönohjain on NVIDIA GeForce 8400 GS.

Kubuntun LiveCD asennus onnistuu ilman herjaa, mutta lopputulos näytöllä on sotkua. Ubuntun LiveCD asennus ei onnistu. Siitä tulee seuraava herja: 

Failed to start the x server (your graphical interface). It is likely that it is not set up correctly. Would you like to view the x server output to diagnose the problem

Itse uskon, että syy on näytön ajurissa.

KYSYMYKSET
1) Miten xorg. conf -tiedostoa pitäisi konfiguroida ?
2) Kun konfiguroin tiedoston, niin vaikuttaako se kovalevyn MBR:ään ? En halua sotkea Vista/XP boottia.
3) Seuraavaksi aion asentaa Kubuntun omalla osiolle samalle kovalevylle Vistan ja XP:n kanssa. Tuleeko ongelmia MBR:ssä Vistan ja XP:n kanssa ?

Sysi

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 259
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus / x-server
« Vastaus #1 : 09.01.09 - klo:23.17 »
Teit siis wubi asennuksen?
Siitä pitäis laittaa isolla jonnekki varotus.

masa

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 494
    • Profiili
Vs: Ubuntu asennus / x-server
« Vastaus #2 : 10.01.09 - klo:08.57 »
1) Keskustelua xorg.confin säätämisestä, yleensä pitäisi hoitua komentamalla
Koodia: [Valitse]
sudo dpkg-reconfigure -phigh xserver-xorg Tämä komento tekee kai uuden xorg.conffin. Vanhasta xorg.conffista olisi yleensä hyvä ottaa varmuuskopio, mutta kun sulla ei tainnut olla toimivaa xorg.conffia alkuunkaan niin kopiot oman maun mukaan ;)

2) xorg.conffin ronkkiminen ei vaikuta MBR:ään.

3) Se on mahdollista. Grubin (käynnistyslataaja, jolla eri käyttöjärjestelmät käynnistetään) uudelleenasennus ja ronkkiminen voi olla tarpeen. Mulla toimii Vista ja Kubuntu ihan ilman mitään ongelmia.

Mikä emolevy sulla on? Hae sen mallimerkinnällä täältä foorumilta, ubuntuforums.orgsta tai google.com/linux:sta. Näin saat itse kokeilematta selville minkälaisia ongelmia on odotettavissa vai pitäisikö kaiken mennä kuin vettä vaan. Ja tervetuloa foorumille :)
matti_mato

Kun pulma ratkeaa, lisääppä ekan viestin otsikkoon [RATKAISTU] :)