Olen tässä taistellut tämän ongelman kanssa sen jälkeen kun vaihdoin Xfce:hen. Gnomessa ei ollut tällaista ongelmaa.
Mutta sitten ongelmaan.
Eli Mplayer ei pysty pyörittämään mitään video-tiedostoja (avi ainakin) se vain heittää tällaista virhettä "Error opening/initializing the selected video_out (-vo) device". Olen etsiny joka paikasta ratkaisua mutta mikään ei tahdo auttaa. Niin ja gnomessa tämä toimi.
Kokeilein sitten Totemia mutta se heittää sellaista virhettä että video-ulostulu on jo käytössä.
No kokeilin sitten xine:lla joka kyllä näyttää kuvaa ja ääntä mutta kaikki on sellasta tökkimistä.
VLC playeriä olen myös kokeillut mutta sekin näyttää videot vähän "tökk-tökk-tökk" tyylillä, mutta ei niin pahasti kuin xine jossa äänet tökkivät myös. Mutta eilisestä vlc:ssä ei toiminut enää ääni vaikka en ole vaihtanut mitään asetuksista, tämä on myös vaikuttanu siihen että XMMS soitin myöskään toimi vaan se väittää että audio-kanava on jo käytössä.
Ja luultavasti asiaan myös kuuluva ongelma on että en saa unmountattua enää sitä cd-asemaa missä on tämä cd jossa on nämä kyseiset avi:t jota olen yrittänyt saada toimimaan. Eli kun yritän unmountata cdaseman niin tulee asema-käytössä virhe, vaikka se ei pitäisi olla käytössä.
Olen kokeillut poistaa kaikki media-soittimet kokonaan koneelta ilman tulosta. Samat virheet tulee kun asennan ohjelmat uudestaan.
Minun johtopäätökseni voisi olla että joku ohjelma yrittää pyörittää taustalla noita avi-tiedostoja cd:ltä. Eli miten saan sen sammutettua, kun bootti ei auta?
(Minusta tuntuu että en muuta tee kuin valitan tällä foorumilla. Onneksi olen aika kärsivällinen, muuten olisin vaihtanut windowsiin takaisin.)