Kirjoittaja Aihe: kaksi IP-osoitetta samalle verkkokortille  (Luettu 2013 kertaa)

HERO

• Käyttäjä
    • Profiili
kaksi IP-osoitetta samalle verkkokortille
« : 31.12.08 - klo:14.43 »
Miten saan kikkailtua kaksi eri IP-osoitetta samalle verkkokortille. XP:llä se onnistui rekisterikikkailulla. Mitenkäs Ubuntulla.

t. newbie

edit: vielä tarkennuksena, että toinen olisi DHCP osoite ja toinen staattinen
« Viimeksi muokattu: 31.12.08 - klo:14.59 kirjoittanut HERO »

_Pete_

• Käyttäjä
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
Vs: kaksi IP-osoitetta samalle verkkokortille
« Vastaus #1 : 31.12.08 - klo:14.59 »
Miten saan kikkailtua kaksi eri IP-osoitetta samalle verkkokortille. XP:llä se onnistui rekisterikikkailulla. Mitenkäs Ubuntulla.

t. newbie

Network-damageri pois päältä ja editoit /etc/network/interfaces tyyliin:

auto
iface eth0 inet dhcp

auto eth0:0
iface eth0:0 inet static
  address 192.168.1.50
  netmask 255.255.255.0

Eli eth0 hakee dhcp:llä ip:n ja sen lisäks eth0:0 ifacelle on erikseen kiinteä ip...

HERO

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 31.12.08 - klo:15.00 »
KIITOS

pitääpä yrittää väsätä...

HERO

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 31.12.08 - klo:15.30 »
Mä oon niiiiin rookie kyllä, että sain tuonkin epäonnistumaan. Poistin ton managerin käytöstä, editoin filen täysin samanlaiseks mitä laitoit viestiin (osoitekkin ja maski oli ihan ok). No sitten kun boottasin niin ei tullut minkään valtakunnan osoitteita käyttöön. Onko mahiksia saada tuo ylimääräinen kiintee osote vaikka tuo network manager olisikin käytössä? Jos se nyt jotain helpottais...

_Pete_

• Käyttäjä
  • Fufufuuffuuu
    • Profiili
« Vastaus #4 : 31.12.08 - klo:16.07 »
Mä oon niiiiin rookie kyllä, että sain tuonkin epäonnistumaan. Poistin ton managerin käytöstä, editoin filen täysin samanlaiseks mitä laitoit viestiin (osoitekkin ja maski oli ihan ok). No sitten kun boottasin niin ei tullut minkään valtakunnan osoitteita käyttöön. Onko mahiksia saada tuo ylimääräinen kiintee osote vaikka tuo network manager olisikin käytössä? Jos se nyt jotain helpottais...

Tuossa tiedostossa siis määritellään pysyvästi interfacet mutta voi myös tehdä käsin:

sudo ifconfig eth0:0 xx.yy.zz.cc up