Kirjoittaja Aihe: Ubuntun poistamiseen liittyviä kysymyksiä.  (Luettu 1764 kertaa)

L4tt3

• Käyttäjä
  • Linux-rookie. Diggailen musakista.
    • Profiili
    • Last.fm
Ubuntun poistamiseen liittyviä kysymyksiä.
« : 07.12.08 - klo:16.58 »
Terve foorumi.

Aikeissa on poistaa Ubuntun tästä Fujitsulta, ihan vaan niin huonosti tuetun hardwaren takia.

Ubuntu 8.10 ja Vista ovat dual-bootissa. Hoituuko homma siis ihan sillä tavalla, että GPartedilla formatoin Ubuntu-osion muotoon NTFS ja liitän sen Windows-osioon? Käsittääkseni pitää vielä joku master boot record tyhjentää tms. ? Tarvitsenko hommaan Vistan asennuslevyä? Semmoista en nimittäin omista, mukana tuli vain recovery DVD.

Kiitän ja kuittaan.

Edit. Olen käyttänyt hakua  :D
Grunge is commercial garbage

Lasse.

• Käyttäjä
  • Techjunkie.
    • Profiili
    • Liquid Flower Games
Vs: Ubuntun poistamiseen liittyviä kysymyksiä.
« Vastaus #1 : 07.12.08 - klo:17.03 »
Terve foorumi.

Aikeissa on poistaa Ubuntun tästä Fujitsulta, ihan vaan niin huonosti tuetun hardwaren takia.

Ubuntu 8.10 ja Vista ovat dual-bootissa. Hoituuko homma siis ihan sillä tavalla, että GPartedilla formatoin Ubuntu-osion muotoon NTFS ja liitän sen Windows-osioon? Käsittääkseni pitää vielä joku master boot record tyhjentää tms. ? Tarvitsenko hommaan Vistan asennuslevyä? Semmoista en nimittäin omista, mukana tuli vain recovery DVD.

Kiitän ja kuittaan.

Edit. Olen käyttänyt hakua  :D
Käsittääkseni jos vain tylysti poistat Ubuntun osion, GRUB sekoaa etkä enää pääse mihinkään järjestelmään. Sen voi korjata käyttämällä Vistan levyn korjauskonsolia ja syöttämällä fixmbr. Toinen vaihtoehto lienee muokata Grubista Ubuntun merkinnät pois ennenkuin hankkiudut eroon siitä.

EDIT: Myös Super Grub Diskillä onnistuu korjaus, http://www.supergrubdisk.org/ ja myös Ubuntun levyllä.
« Viimeksi muokattu: 07.12.08 - klo:17.07 kirjoittanut Lasse. »
Kone 1: Intel Core i5 2500K, 8GB DDR3, nVidia GTX 560 Ti 1GB, 2x1TB & 1x 250GB HDD, Windows 7 & Arch
Kone 2: Lenovo Ideapad Z370 (i5-2410M, 4GB RAM & GeForce 410M) Chakra
Google LG Nexus 4 (ParanoidAndroid)
Linuxia noin vuodesta 2004.

Storck

• Vieras
« Vastaus #2 : 07.12.08 - klo:17.06 »
Asennuslevy on sama asia kuin recovery...    käytännössä sama...

Kuten jo itse kerroit niin tuolleen se menee (saako muutettua ntfs-muotoon, ei ehkä), muuta FAT32...

Ubuntun kun jyräät yli niin MBR jyräytyy samalla pois eli kone ei osaa käynnistyä sen jälkeen visvaan. Sinun täytyy asentaa se uudestaan, ohjeet vaikka tästä ohjeesta

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #3 : 07.12.08 - klo:17.45 »
Kuten jo itse kerroit niin tuolleen se menee (saako muutettua ntfs-muotoon, ei ehkä), muuta FAT32...
Tottakai onnistuu. Se kannattanee tehdä Vistan työkaluilla, mutta onnistuu tietääkseni Ubuntullakin (live tässä tapauksessa). :)

Sinun täytyy asentaa se uudestaan, ohjeet vaikka tästä ohjeesta
Niin siis MBR tuosta saa sen käsityksen, että koko Vista pitäisi... ;)
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Storck

• Vieras
« Vastaus #4 : 07.12.08 - klo:20.30 »
Tottakai onnistuu. Se kannattanee tehdä Vistan työkaluilla, mutta onnistuu tietääkseni Ubuntullakin (live tässä tapauksessa). :)

Sinun täytyy asentaa se uudestaan, ohjeet vaikka tästä ohjeesta
Niin siis MBR tuosta saa sen käsityksen, että koko Vista pitäisi... ;)

En muistanu onko listassa ntfs:sää..

Pidin itsestäänselvyytenä että VAIN MBR.

Sori ja anteeksi jos olin vaikeasti ymmärrettävä.  ;)