(K)ubuntu (Ubuntu KDE pöydällä) kestää käynnistyä noin 70 sekunttia, bootchartilla mitattuna vain 38-39 sekunttia. Tuo "todellinen" käynnistysaika on mitattu siitä kun on Grubvalikon esiintullessa näpätytän entteriä eli otan 30 sekunnin valinta-ajan pois (valinta Ubuntun eri kernelien tai XP:n käynnistämisen välillä) siihen, kun työpöytä on käyttövalmis. Skypen käynnistyminen ottaa sieltä loppupäästä muutaman sekunnin. Eniten kuitenkin todellista käynnistysaikaa lisää (ei siis näy bootchart tuloksessa) hieman runsaat 30 sekunnttia näytöllä viipyvä OUT OF RANGE ilmoitus. Olen koettanut tutkia, mikä tuo tarkoittaa. Haulla löytyy kyllä tietoa, mutta olen niin kokematon tietokoneen käyttäjä, etten saanut asiasta juuri mitään selvää. Liittyisikö kuitenkin näytönohjaimen (ATI Radeon 9200) toimintaan?
Itse masiina on viisi vuotta vanha HB:n pöytäkone, jossa on keskusmuistia 512 MB. Osaako kukaan selitää asiaa hyvin yksinkertaisesti eli mitä tuo ilmoitus tarkoittaa ja voiko sen jotenkin poistaa näkyvistä ja siten nopeuttaa koneen käynnistymistä. Ei ole kuitenkaan elää suurempi kysymys; eläkeläisellä on varaa "haaskata" aikaa tuo n. 30 sek.
Todettakoon, että lopetus vie vain muutaman sekunnin. Silloinkin tuo OUT OF RANGE vilahtaa (mutta vain vilahtaa) ruudulla.