Kirjoittaja Aihe: Vaihtaisinko Windows 2000 -> Ubuntu  (Luettu 3603 kertaa)

Jarzka

• Käyttäjä
    • Profiili
Vaihtaisinko Windows 2000 -> Ubuntu
« : 26.03.08 - klo:13.56 »
Kysymys on yksinkertainen, mutta en osaa kysyä sitä itseltäni. Periaatteessa tämä Windows 2000 ei ole kenenkään käytössä, joten sikäli ei ole väliä. Vaihdosta ajattelin lähinnä siksi, koska haluaisin omalta osaltani myös tutusta tähän Linuxinkin maailmaan. Asennusapua en tarvitse kummankaan (Windows 2000 / Ubuntu) asennukseen, sillä molempien asennuksen olen kerran tehnyt onnistuneesti ilman suurempaa apua.

Niin, ja henkilökohtaisesti minua ärsyttää myös näiden Windowsin ilmaisten tieturvaohjelmien heikko taso verrattuna vaikkapa F-Secureen, joka on omasta mielestäni hoitanut homman hyvin kotiin ainakin tällä pääkotikoneella.

Toisekseen, miten on, kuinka suuri osa Windows-ohjelmista toimii WINEn avulla?

EDIT: Ja ilmeisesti jos vaihdoksen teen, niin monet ulkoiset laitteet lakkaavat toimimasta ajuriongelmien takia.
« Viimeksi muokattu: 26.03.08 - klo:13.59 kirjoittanut Jarzka »

Jaune

• Käyttäjä
    • Profiili
Vs: Vaihtaisinko Windows 2000 -> Ubuntu
« Vastaus #1 : 26.03.08 - klo:14.08 »
 ;D
Täältä kun kysyy niin iliman muuta laitat Ubuntun.

Mimmosia vermeitä sulla on? Saatat yllättyä kuinka moni vimpstaaki toimii Ubuntussa.

http://appdb.winehq.org/

Tuolta voi katsoa mitkä ohjelmat sutii winellä. Monelle ohjelmalle kyllä löytyy vastine pakettivarastoista.

Jarzka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #2 : 26.03.08 - klo:14.20 »
Itse asiassa juuri tuohon koneeseen ei ole kytketty mitään lisälaitteita (hiirtä, näppistä yms. lukuun ottamatta). Rohkenen kuitenkin epäillä, että jos vaikka digiboksin, digitaali(video)kameran tms. siihen kytkisin, niin ei mahtaisi toimia. Ainakin tuon digiboksin ajureiden kanssa on jo pelkästään XP:llä (ja varsinkin Vistalla) saanut säätää pää punaisena. Tosin se menee Humaxin piikkiin.

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #3 : 26.03.08 - klo:14.27 »
Itse asiassa juuri tuohon koneeseen ei ole kytketty mitään lisälaitteita (hiirtä, näppistä yms. lukuun ottamatta). Rohkenen kuitenkin epäillä, että jos vaikka digiboksin, digitaali(video)kameran tms. siihen kytkisin, niin ei mahtaisi toimia. Ainakin tuon digiboksin ajureiden kanssa on jo pelkästään XP:llä (ja varsinkin Vistalla) saanut säätää pää punaisena. Tosin se menee Humaxin piikkiin.
Koeta live levyllä ensiksi jos sillä toimii niin eikun asentamaan.

Terveisin jori52
Linux counter #348392
 Asus G750JW ja ubuntu 13.10

Jallu59

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #4 : 26.03.08 - klo:15.01 »
Yleisvertailu
                                                         ubuntu 8.04                             w2k
ajantasaisuus                                              on                                   ei(vuodelta 2000)
turvapäivitykset loppuvat desktop                4.2011                            7.2010(Pro, Standard jo loppunut)                 
turvapäivitykset loppuvat server                   4.2013                            7.2010(Pro, Standard jo loppunut)
tietoturvaohjelmistojen välttämättömyys          ei                                  välttämättömät
tehokkuus ja muistinkäyttö                          hyvä                                keskinkertainen
käynnistymisnopeus                                   hyvä                                välttävä
ylläpidon helppous                                      hyvä                                huono(työläs)
muokattavuus                                             hyvä                                keskinkertainen
tuen toimivuus                                            hyvä(yhteisö&Canonical)   hidasta(MS), hajanaista (palstat), tekstiä kyllä löytyy
standardien tuki                                          hyvä                                kehno
ilmaisten ohjelmien tarjonta                      erinomainen                         hyvä
sovellukset yhdestä paikasta                    pääsääntöisesti                   vähäisissä määrin
nettimultimedian tuki                                kohtalainen(työläs joskus)    hyvä         
järjestelmän hallitsija                                omistaja                             microsoft

Tehokkuus, muistinkäyttö ym. ovat tietysti konekohtaisia, mutta arvio tehty keskimäärisen w2k-koneen (2000-2002) specsien mukaan. Erot Ubuntun eduksi korostuvat koneen suorityskyvyn ollessa vaatimattomampi.

W2k pitää bootatessa TCP-portteja aina auki ja siksi, varsinkin bootissa, w2k on erittäin haavoittuvainen ennenkuin tietoturvaohjelmistot ovat käynnistyneet. K.o porttien avoimuus oletuksena jatkuvasti on ehkä pahin tietoturvaongelma w2k:ssa.
W2k:n haavoittuvuus vielä moninkertaistuu, jos selaimena käytetään IE:tä.

Ehkä heikoin kohta Ubuntulla on taas vanhempien ATI:n näytönohjainten ajureiden toimivuuden aste.

Tämä noin vartin pohdinnalla. Rautasi kyvyt, lähinnä keskusmuisti ja näytönohjain ratkaisevat. Toisaalta jos oikein ymmärsin sinulla on pääkoneessa jo Windows, niin enemmän saanet kakkoskoneestasi irti Ubuntulla jolla tehoja voi vielä skaalata työpöytäympäristövalinnallakin ym tavoin.

T:Jallu59

Jari J. Lehtinen, Wanhempi (iki?)tietoteekkari & tietotekniikkakonsultti Turust, P4-HT / 3,0 GHz, Intel945 IGP 226MB & 4GBram & UbuntuStudio 14.04. Toshiba Satellie 50-C, i5 dual-core 2,3GHz, ubuntu-mate 16.04 LTS

Jarzka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #5 : 26.03.08 - klo:15.17 »
Kas kun ei tullut yhtään Windows 2000:sta kehuvaa kohtaa ;) Tai no oli siellä muutama. Ihan totuudenmukainen listahan tuo kuitenkin oli. Joka tapauksessa Ubuntu on jo asentumassa tuolla komerossa, joten saas nähdä mihin asti se venyy.

Eniten häiritsee se, kun varsinkin ennen asennusta ja päivityksiä tuo koko järjestelmä on täynnä suomienglantia sekaisin. Antaa vähän huolimattoman kuvan.

EDIT: Muuten, koulussani on kaikissa ATK-luokan koneissa Windows 2000 ja IE6. Rohkenen myös epäillä, onko niitä edes päivitetty vähään aikaan :D
« Viimeksi muokattu: 26.03.08 - klo:15.23 kirjoittanut Jarzka »

Jarzka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #6 : 26.03.08 - klo:15.55 »
Ongelmat alkavat väistämättä:

- Pääte-ohjelma kysyy salasanaa, mutta ei anna kirjoittaa mitään.
- Ilmeisesti fonttia Verdana ei ole, minkä takia useat nettisivut näkyvät "väärin"

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #7 : 26.03.08 - klo:16.13 »
Ongelmat alkavat väistämättä:

- Pääte-ohjelma kysyy salasanaa, mutta ei anna kirjoittaa mitään.
- Ilmeisesti fonttia Verdana ei ole, minkä takia useat nettisivut näkyvät "väärin"

Päätteessä kirjoitettu salasana ei näy  mutta sinne se menee, paina vain enteriä sen jälkeen.

Terveisin jori52
Linux counter #348392

Jarzka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #8 : 26.03.08 - klo:16.15 »
Aijoo, kiitos :)

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #9 : 26.03.08 - klo:16.27 »

Asenna msttcorefonts-paketti.
Koodia: [Valitse]
sudo apt-get install msttcorefonts
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

Jarzka

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #10 : 26.03.08 - klo:17.01 »
Joo no itse asiassa löysinkin tuon "koodin" hetki sitten. Täytyy tosin sanoa, etten pidä tuosta päätteestä. Se on nopea ja helppo kyllä, mutta muistuttaa minua Commodore 64 ajoista :) Erityisesti siitä, kun kaikki piti kirjoittaa itse eikä hiirtä ollut käytössä.

jori52

• Käyttäjä
    • Profiili
« Vastaus #11 : 26.03.08 - klo:17.05 »
Joo no itse asiassa löysinkin tuon "koodin" hetki sitten. Täytyy tosin sanoa, etten pidä tuosta päätteestä. Se on nopea ja helppo kyllä, mutta muistuttaa minua Commodore 64 ajoista :) Erityisesti siitä, kun kaikki piti kirjoittaa itse eikä hiirtä ollut käytössä.

Minäkin olen vastustanut sen käyttöä viimeiseen asti, mutta sen kun oppii joskus niin nopeampaa tapaa asennuksiin ja muihinkin muutoksiin ei ole.

Terveisin jori52
Linux counter #348392

Tomin

• Palvelimen ylläpitäjä
  • Käyttäjä / moderaattori+
    • Profiili
    • Tomin kotisivut
« Vastaus #12 : 26.03.08 - klo:17.12 »
Voihan tuon paketin asentaa synapticillakin, mutta minusta se on kätevämpi noin. Ja laitoin tuon koodin tuohon vain, koska se oli esimerkki miten asentaa tuo. Asenna vaan kuten haluat.
Automaattinen allekirjoitus:
Lisäisitkö [RATKAISTU] ketjun ensimmäisen viestin aiheeseen ongelman ratkettua, kiitos.

gdm

• Sitä saa mitä tilaa...
  • Käyttäjä
    • Profiili
    • Keskustelualueiden säännöt
« Vastaus #13 : 26.03.08 - klo:17.19 »
Ei komentoriviä kannata pelätä/vihata/rakastaa/jne.
Kukin tekee niinkuin haluaa.

Kuten jori sanoi, se on työkalu, ja hel***n hyvä sellainen.
Kaikki mitä voit tehdä graafisesti klikkailen voi tehdä myös komentoriviltä.

Sitten toisten opastaminen, huomattavasti helpompaa muutamalla rivillä koodia kuin kertoa missä joku asetus sijaitsee, minkä alavalikon ylävalikossa ja millä välilehdellä;)
Lisää [Ratkaistu] aloitusviestiin jos ongelmasi selviää!
Saamasi tuki on ilmaista, joten älä vaadi tai uhkaile saadaksesi apua!