Capslockin olen poistanut käytöstä kokonaan (sitä painaa vain vahingossa).
2-vuotias lapseni tykkää piirtää tuxpaintilla. Minulla on tehtynä hänelle oma 'profiili'. Siksi lainausmerkeissä koska en käytä kdm, gdm, xdm härveleitä, vaan käynnistän äksän halutessani (no okei, boottiskriptissä) komennolla startx (käytän eri xorg.conffia, siksi X pitää käynnistää uudestaan). No tuolle voi antaa parametreinä yhtä ja toista, esim sellaisia että hiiri ei liiku niin villisti (pudotan nopeuden 10 -> 0,75 ).
Tuxpaintissa on semmoinen kirjoitustyökalu, jota piirtäjäni kovasti tykkäisi käyttää, kun tunnistaa sentään jo muutamia kirjaimia, mutta tunnistaa vain ISOJA kirjaimia, eikä todellakaan osaa käyttää shiftiä.
(Eli toiset perheessä osaavat vain huutaa)
Ennen ratkaisin ongelman siten, että samalla kun hiirtä hidastetaan (+äänen voimakkuus sopivaksi yms) capslock-nappi kytketäänkin takaisin päälle. Ja sen jälkeen piti vielä muistaa itse painaa capslock nappia.
Kiitos, että jaksoit lukea tänne asti. Loppuun vielä PulttiJaRuuvi-ratkaisu (parempaa odotellessa)
Eli Java-ratkaisu
import java.awt.Robot;
public class Capsi{
public static void main (String[] args) {
try
{
Robot r = new Robot();
r.keyPress(java.awt.event.KeyEvent.VK_CAPS_LOCK);
r.keyRelease(java.awt.event.KeyEvent.VK_CAPS_LOCK);
}
catch (Exception e) {System.out.println("ei onnistunut");}
}
}
Jos joku osaa saman vaikka ceellä, niin voisi ystävällisesti senkin julkaista.
Ota huomioon, että jos caps_lock on poistettu käytöstä, niin se ei mene päälle tällä ohjelmalla, koska tämä vain painaa CapsLock-nappia.
Kokonainen skripti, joka napsauttaa capslockin päälle:
#caps_lock käyttöön
xmodmap -e 'add Lock = Caps_Lock'
xmodmap -e 'keycode 66 = Caps_Lock'
java Capsi
#caps lock pois, ja vaikka tabulaattoriksi
xmodmap -e "clear Lock"
xmodmap -e "keycode 66 = Tab"