Kirjoittaja Aihe: uudet päivitykset ja menu.lst  (Luettu 1733 kertaa)

VictorTroska

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 2
    • Profiili
uudet päivitykset ja menu.lst
« : 08.07.07 - klo:07.35 »
Hei!
Minun ongelmani on se, että kun haen uusia päivityksiä, niin windows häviää käynnistysvaihtoehdoista.
Joudun aina erikseen kirjoittamaan uudestaan menu.lst ja lisäämään sinne käynnistysvalikoksi windowsin.
Sinänsä ihan pieni vaiva sen jälkeen, kun löysin sopivan komennon, jolla konsoli tottelee jopa minua.
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst
Mutta onko olemassa jokin keino, ettei päivitys kadota lataamosta windows vaihtoehtoa.
Ja onko olemassa ihan simppeliä aloittelijan opasta näistä konsoli komennoista. Tuntuu, että sellaistakin, kuin hakemiston vaihto saa etsiä kissojen ja koirien kanssa.
Ja sorry vaan, jos tässä tekstissä on jotain hämärää, taas epäonnistui naisten iskeminen ja laskuhumala alkaa vähitellen painaa.

Mutta..
Ubuntu on paras distro, mikä minulla on koskaan ollut, ja tämä ubuntu foorumi on loistojuttu!!
vastarintamiehenne
Victor Troska

janne

  • Käyttäjä
  • Viestejä: 5150
    • Profiili
Vs: uudet päivitykset ja menu.lst
« Vastaus #1 : 08.07.07 - klo:14.28 »
Minun ongelmani on se, että kun haen uusia päivityksiä, niin windows häviää käynnistysvaihtoehdoista.

aina kun järjestelmään asennetaan uusi kerneli, generoidaan grubin menu uudestaan.

Joudun aina erikseen kirjoittamaan uudestaan menu.lst ja lisäämään sinne käynnistysvalikoksi windowsin.
Sinänsä ihan pieni vaiva sen jälkeen, kun löysin sopivan komennon, jolla konsoli tottelee jopa minua.
gksudo gedit /boot/grub/menu.lst

oikeilla jäljillä ollaan...

Mutta onko olemassa jokin keino, ettei päivitys kadota lataamosta windows vaihtoehtoa.

...mutta windows-option lisäämisen sijaan kannatanee varmaan editoida ko. tiedostoa niin, että se generoituu oikein tai edes niin, että se ei ylikirjoita tekemiäsi muutoksia.

eli joutunet ajamaan saman editointikomennon josta jo kerroitkin. helpointa on varmaan lisätä se sinun windows-entrysi ennen riviä:
Koodia: [Valitse]
### BEGIN AUTOMAGIC KERNELS LIST

tai rivin:
Koodia: [Valitse]
### END DEBIAN AUTOMAGIC KERNELS LIST

jälkeen, jolloin automaattinen generointi ei koske siihen.

Ja onko olemassa ihan simppeliä aloittelijan opasta näistä konsoli komennoista. Tuntuu, että sellaistakin, kuin hakemiston vaihto saa etsiä kissojen ja koirien kanssa.
Ja sorry vaan, jos tässä tekstissä on jotain hämärää, taas epäonnistui naisten iskeminen ja laskuhumala alkaa vähitellen painaa.

onhan noita. täällä oli jossain ketjussa linkkejäkin noihin oppaisiin, mutta en nyt äkkiseltään löytänyt sitä. ainakin tapsan oppaalla pääsee hyvin alkuun:
http://linux.ilmainen.net/konsoli.htm

ehkä vähän pidemmälle vietynä myös komentoriviscriptauksen opettelu auttaa ymmärtämään komentorivin käyttöä (lähinnä siis tässä yhteydessä bash-nimisen komentotulkin). scriptaukseen löytyy kirja paketinhallinnan kautta nimellä abs-guide.
Janne