Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - blender

Sivuja: 1 [2] 3 4 5
21
Pelit / Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« : 28.04.11 - klo:16.31 »
Hienosti on edistynyt projekti. Äänimaailmaan kannattaa tosiaan panostaa hyvin. Niiden avulla pääsee peliin sisään ja tunnelman saa luotua.

Projektin muut jäsenet ovatkin jo suunnitelleet ambienssiäänien jne. nauhoittelemista kesällä. Tällainen FPS peli on toisaalta siinäkin mielessä vaativa, että kaikkia ääniä ei ihan harrastelijatasolla pääse nauhoittelemaan (esim. autenttiset aseiden äänet).

Itse arvostan myös hyvin tehtyjä hahmoanimaatioita, joita uusimmissa megabudjettien peleissä näkyykin jo aika hyvin motion capturen ansiosta. Blenderillä animaatioiden tekeminen käsin on kyllä melko luontevaa, mitä nyt olen kerinnyt kokeilemaan, mutta ihan realismin äärirajoille ei varmaan päästä. Jos jollain on kokemusta ihmishahmon animoinnista (mielellään blenderillä), niin projektiin mahtuu kyllä mukaan!

22
Pelit / Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« : 26.04.11 - klo:17.34 »
Hyvältä näyttää :o . Joko kohta pääsee beta versiota koittamaan?

Ensimmäinen pelattava julkaisu saadaan toivottavasti kesällä.

Kunhan ensimmäinen pelattava versio saadaan ulos, niin pyrimme laittamaan päivityksiä aina niin pian kuin uusia ominaisuuksia saadaan lisättyä. Koska visio "valmiista pelistä" on vähän auki, niin on varmaan parempi ajatella peliä jatkuvasti kehittyvänä projektina, jossa ei välttämättä ole beta jne. vaiheita. Julkaisut voitaisiin nimetä vaikka päivämäärän mukaan. Automaattipäivitysjärjestelmä olisi tässä tietenkin vakuuttava.

Katselin tuon julkaisemasi showcase-videon ja häkellyin. Aivan mahtavan näköistä settiä, ja vielä näin lyhyessä ajassa! Aivan uskomattoman hienoa!

Innolla odotan millainen paketti on valmistuttuaan. Potentiaalia on vaikka mihin!

Hienoa, että löytyy kiinnostusta.

23
Pelit / Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« : 25.04.11 - klo:23.08 »
Oikein hyvä! Aidon kuuluiset paukut. Tosin äänimaailmassa on vielä toki väsäämistä. Voisin ehdottaa first person kameran kiinnittämistä suoraan hahmon päähän, tai siis sen bone:een, jotta liikkuessa se heiluisi animaation mukana. (Esim. Operation Flashpoint 2)

Tällä hetkellä äänet ovat ilmaiskirjastosta, mutta varmaan joitain ääniä tullaan äänittämään itse. Tuota kamerajuttua olen kyllä harkinnut. Ainakin kuolinanimaatioihin kameran voisi kiinnittää.

24
Pelit / Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« : 25.04.11 - klo:20.10 »
Lisäsin uuden videon, joka esittelee mm. peliympäristöjen muokkausmahdollisuuksia.
http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/vids/2011-04-25-1.avi

25
Pelit / Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« : 10.04.11 - klo:21.29 »
En tiedä moniko on sattunut seuraamaan pelin kehitystä, mutta voisin tässä kohtaa yrittää nostaa aiheen taas esille täällä foorumeilla. Eli uusia kuvia löytyy pelin kotisivuilta http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/ uusimpien uutisten kera. Melko paljon on saatu tehdyksi ja jo nyt projekti on siinä vaiheessa, että 1 vs 1 peliä on pelailtu internetin yli (palvelinkoneessa pyöri linux-versio ja asiakaskoneella windows 7 -versio). Verkkokoodi on toki vielä melko alkutekijöissä, mutta suuri osa vaikeista ongelmista on jo ratkottu.

Yritän laittaa lähiaikoina videon tai kaksi peliin integroidusta kenttäeditorista sekä näytteen pelattavuudesta. Peliin on tosiaan tulossa lähitulevaisuudessa huomattavasti yksityiskohtaisemmat ja realistisemmat hahmo- ja asemallit, joita kaksi projektin varsinaista mallintajaa työstävät.

Kommentit kuvista ja kysymykset pelistä ovat tervetulleita.

26
Pelit / Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« : 09.01.11 - klo:21.45 »
Varteenotettavan yksinpelin tekeminen vaatii valtavasti oheisdataa: kenttiä, hahmoja jne. Kestävän monipelin voi saada aikaan vähemmällä datan määrällä. Toisaalta odotan vaikeuksia verkkokoodin työstämisessä, koska kyseessä on kuitenkin reaaliaikainen peli, ja tällä saralla itselläni on vähiten kokemusta.

Pyrin tekemään ympäristöjen rakentamisesta helppoa mutta tehokasta, mikä kyllä toimii hyvänä pohjana myös yksinpelille, jos sellaisen tekeminen joskus alkaa kiinnostamaan.

27
Pelit / Vs: Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« : 09.01.11 - klo:12.50 »
Vaikuttaa mielenkiintoiselta ja jo nyt moottori sulavalta vaikka tuossa ei olekaan tavaraa paljon mitään.

Yritän pitää koodipuolella asiat mahdollisimman minimalistisina. Monta projektia on kaatunut liian kunnianhimoisiin tai monimutkaisiin tavoitteisiin. Esimerkiksi monimutkaisemmat grafiikkaefektit jätän suosiolla sinne listan pohjalle. Ensiksi on tarkoitus saada pelin kannalta tärkeimmät asiat tehtyä.

Hienoa! Tuon tapaisia peleja minä ainakin Linuxille kaipaankin. Liikaa on nopeatemppoisia putkiräiskintöjä.

Niin on. Olisi kyllä hyvä tietää, onko useampikin Linux-pelaaja kiinnostunut tällaisista hieman hidastempoisemmista taktiikkapainotteisista FPS-peleistä.

Saan jatkossa apua 3D mallien ja tekstuurien työstämisessä, joten peliprojekti ei ole täysin omalla kontollani. Usein tuntuu Linux-pelejä vaivaavan se, että tekijä ei ole mallinnuksen tai teksturoinnin taituri.

28
Pelit / Harrastepeli(moottori)projekti linuxille
« : 08.01.11 - klo:18.34 »
Aloitin tuossa viime vuoden lopulla pienimuotoisen OpenGL:ään ja muihin alustariippumattomiin kirjastoihin/rajapintoihin pohjautuvan peli/pelimoottoriprojektin. Kehitys tapahtuu pääasiallisesti Ubuntu Linuxilla käyttäen vapaita ohjelmia. Myös Windowsille ja ehkä Macille saadaan tarvittaessa binäärit.

Linkki: http://koti.mbnet.fi/~blender/glfps/ EDIT: http://www.perilouspenguin.com/glfps

Olen jo pitkään harmitellut hienon pelin America's army linux-version lopettamista. Toki linuxille löytyy esim. enemy territory: true combat elite, mutta ihan samantasoista realismia ei tästä pelistä löydy. Yritän tuossa omassa harrastepeliprojektissa tavoitella jotain America's armyn tyylistä taktista FPS tuntumaa. Mielestäni mielenkiintoisimpia pelimoottoriprojekteja linuxille ovat tällähetkellä suurempi Unigine sekä pienimuotoisemmat Cube ja Resistance Force. En yritä kilpailla näiden kanssa, vaan projektini on periaatteessa täysin omaan mielenkiintoon nojaava.

Jos jotakuta kiinnostaa tällaisten projektien seuranta, niin päivitän ylläannetun linkin takaa löytyvää sivua aina, kun jotain uutta ilmestyy.

Jos herää jotain ehdotuksia tai kommentteja niin lukisin niistä mielelläni.
Mikäli jollain on vastaavia projekteja työn alla, niin olisi kiva kuulla niistäkin.

29
Kompositointi vaikuttaa myös asiaan, jos sinulla on Compiz käytössä (eli tehosteet päällä asetuksissa: Järjestelmä->Asetukset->Ulkoasu ja välilehti Visuaaliset tehosteet).

Työpöytätehosteiden poistaminen näyttäisi vaikuttavan asiaan. Ainakaan heti en pysty havaitsemaan repeilyä. Täytyy vielä katsoa josko saan tuon Compizin synkronoitua. Kiitoksia vastauksista.

30
Termi on "screen tearing" eli näytön/kuvan repeily. Sitä esiintyy, kun piirrettävää kuvaa ei synkronoida näytön virkistykseen. Kytke nvidia-settingsillä (Järjestelmä->Ylläpito->NVIDIA X Server settings) asetus "Sync to VBlank" päälle sekä OpenGL:n että XVideon kohdalla.

"Sync to VBlank" oli oletuksena päällä xVideon kohdalla ja ruksasin sen päälle myös OpenGL:lle. Ongelma ei näyttänyt häviävän kokonaan: Nyt näyttäisi siltä, että ruudussa on tasan yksi, mutta melko selkeä, repeämä.

31
Multimedia ja grafiikka / Liikkuvan kuvan palkittuminen
« : 06.08.10 - klo:19.25 »
Videoita toistettaessa ja esim. 3D pelejä pelatessa huomaan hieman häiritsevän "palkittumisen" kun kuva muuttuu vähääkään nopeammin. Ilmiötä on hieman vaikea kuvailla, mutta aivan kuin noin 1/6 ruudun korkeudesta olevia osia jäisi vaakasuunnassa toisistaan jälkeen kuvan liikkuessa.

Käytössä on nvidian GF GTX260 ja ajureina nvidian suljetut 256.35 ajurit.

Aluksi ajattelin, että tämä johtuu mplayerin video outputista ja kokeilin erilaisia filttereitä, mutta huomasin, että sama ilmiö näkyy myös peleissä. Ilmiö näkyy myös, kun käytän televisiota nvidian TwinViewin avulla.

Onko kellään vastaavia kokemuksia?

32
Inkscapen versio 0.47 toi ikävänä uutuutena ominaisuuden, joka aiheuttaa eps-kuvien epäyhteensopivuuden Latex-paketti psfragin kanssa. Koska muutakaan keinoa ei ole keksitty, niin haluaisin asentaa vanhemman version, kunnes tämä uusi ominaisuus korjataan.

Yritin kääntää SourceForgesta saatavaa lähdekoodia versiolle 0.46, mutta kääntö yllättäin epäonnistuu. Asensin riippuvuuksia komennolla

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get build-dep inkscape
ja sitten

Koodia: [Valitse]
./configure
make

mutta kääntö tyssäsi melko perusvirheisiin

Koodia: [Valitse]
In file included from ./libavoid/graph.h:30,
                 from libavoid/router.h:30,
                 from conn-avoid-ref.cpp:20:
./libavoid/vertices.h:60: error: ‘stdout’ was not declared in this scope
./libavoid/vertices.h: In member function ‘void Avoid::VertInfList::stats()’:
./libavoid/vertices.h:103: error: ‘printf’ was not declared in this scope
make[2]: *** [conn-avoid-ref.o] Virhe 1
make[2]: Poistutaan hakemistosta "/home/jouni/Lataukset/inkscape-0.46/src"
make[1]: *** [all-recursive] Virhe 1
make[1]: Poistutaan hakemistosta "/home/jouni/Lataukset/inkscape-0.46"
make: *** [all] Virhe 2

33
Videon editoinnista en tiedä, mutta toiston puolesta mplayer or mielestäni de facto ratkaisu linuxilla. Kuten Lasse mainitsi, niin vdpau on yksi vaihtoehto, mutta sekin taitaa olla vielä vähän vaiheessa siinä mielessä, että ei kannata odottaa kaikkien videopakkausten luonnistuvan. Toisaalta monisäikeistetty mplayer (mplayer-mt tai oikeastaan mplayer+ffmpeg-mt) on melko hyvä ja luultavasti jo kahdella ytimellä saadaan merkittävä hyöty. Kyselin toisessa aiheessa juuri mplayer-mt:n asennuksessa uudessa Ubuntu 10.04:ssä ja ratkaisu löytyy sivulta https://launchpad.net/~ripps818/+archive/coreavc .

Lyhyesti ilmaistuna:

Ensin lisätään PPA, josta tuo mt-versio löytyy.

sudo add-apt-repository ppa:ripps818/coreavc
sudo apt-get update

Sitten asennetaan kyseinen versio:

sudo apt-get install mplayer

ja konffitiedostoon ~/.mplayer/config lisätään rivi (jos 2 säiettä):

lavdopts=threads=2


34
Multimedia ja grafiikka / Vs: mplayer-mt Lucidissa
« : 20.07.10 - klo:19.15 »
Jees. Toimi tuon ppa:n kautta. Kiitoksia paljon. Ja timbballe pahoittelut etten heti uskonut, kun pelästyin wine/windows kikkareita, joista oli linkin takana puhetta.

35
Multimedia ja grafiikka / Vs: mplayer-mt Lucidissa
« : 20.07.10 - klo:14.43 »
Lainaus
Tuossa coreavc-PPA:n MPlayerissä on siis ffmpeg-mt staattisesti linkitettynä, kuten Timbba sanoi.

Ahaa. PPA ei ole tullut kovin tutuksi vielä. Siis lisäämällä kyseisen linkin takaa löytyvän ohjeen mukaisesti "ppa:ripps818/coreavc" lähteisiin, voin asentaa mplayerin (ilmeisesti apt-get install mplayer?), jossa on mukana ffmpeg-mt.

36
Multimedia ja grafiikka / Vs: mplayer-mt Lucidissa
« : 20.07.10 - klo:14.14 »
Lainaus
Kannattaa kokeilla Timban mainitsemaa PPA:ta, jos haluat vain saada videot näkymään mahdollisimman pienellä vaivalla.

Tuo CoreAVC Winen kautta ei oikein kuulosta hyvältä. Ubuntuasennukseni on sitä paitsi 64-bit, joten toimiiko Wine tällä?

37
Multimedia ja grafiikka / Vs: mplayer-mt Lucidissa
« : 19.07.10 - klo:23.55 »
Kokeilin komentoa

Koodia: [Valitse]
sudo apt-get build-dep mplayer
ja jatkoin em. ohjeiden mukaista kääntämistä. Tuossa mplayer-riippuvuuksissa tuli joitain virheitä, mutta sain lopulta mplayerin käännettyä ja kuvan näkymään, mutta rinnakkaistus ei suostu toimimaan. Kokeilin kääntää myös tämän ohjeen mukaan: http://tips4linux.com/make-mplayer-play-h264-video-files-faster-on-multicore-machines/ , mutta rinnakkaistus ei toimi. Mplayer herjaa

[h264 @ 0xde0f80]Cannot parallelize deblocking type 1, decoding such frames in sequential order

38
Multimedia ja grafiikka / mplayer-mt Lucidissa
« : 19.07.10 - klo:19.00 »
Asensin vihdoin Lucid Lynxin ja yritin kääntää mplayer-mt -ohjelmaa samalla tavalla kuin tein Intrebid Ibexissä, eli seurasin ohjeita

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1049449
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=558538

andrew.46:n ohjeen kohdassa "Download the 'Development' Files" kuitenkin tyssäsi, kun pakettia "libarts1c2a" ei löytynyt. Onko kukaan onnistunut kääntämään tai muuten saamaan käsiinsä mplayer-mt:tä Lucidissa?

39
Laitealue / Vs: AV:n kaukosäädin ohjaamaan konetta
« : 08.05.10 - klo:23.30 »
Verkkokauppa.com:sta löysin yhden ainoan USB-vastaanottimen Antec Veris Multimedia Station. Ei kovin kallis. Onko kellään kokemuksia toimivuudesta ubuntun kanssa? Googlella kyllä löysin joitain ohjeita, joiden perusteella lirc:n saaminen toimimaan tämän kanssa on hieman hankalaa, mutta mahdollista.

40
Laitealue / AV:n kaukosäädin ohjaamaan konetta
« : 08.05.10 - klo:18.18 »
Hankin jokin aika sitten Onkyon TX-SR507 AV-vahvistimen. Kyseisen vekottimen kaukosäädin pystyy myös ohjaamaan muita laitteita, kuten televisiotani. Tuli sitten mieleen että voisikohan olla mahdollista löytää IR-vastaanotinta tietokoneeseen, jolloin voisin kätevästi ohjata samalla kaukosäätimella vahvistinta, televisiota ja esim rythmboxia tietokoneessa?

Googlaamalla löytyy ohjeita tee-se-itse-vastaanottimille ja joitain kaukosäädin-vastaanotin yhdistelmiä, mutta mahtaisikohan markkinoilta löytyä pelkkää vastaanotinta, joka toimisi Ubuntun kanssa (LIRC)?

Sivuja: 1 [2] 3 4 5