Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - planetisti

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 22
41
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 18.11.14 - klo:01.27 »
Ei mulla ole mitään ratkaisematonta ongelmaa, kunhan ihmettelen. Input gain on plugarikompurassa turha namikka ja tekee samaa mitä treshold.

Mullakin on signaalitie täynnä busseja. Pitää jättää ne kuitenkin säädylliselle tasolle analogilaitteistoa varten. Tällä tasolla ei LinuxDSP:n kompura toimi.

En muuten pysty tekemään analogisummausta, sillä ääneen tulee randomisti about aina joku häiriö jossain kohtaa biisiä. Ilmeisesti tämä on softaongelma koska eräs näistä artifakteista osui juuri samaan kohtaan, kun hiiren avulla paljastin XFCE:n yläpalkin.

En vaan jaksaisi näitä ainaisia ongelmia... Tää ja yks toinen projekti menee vielä Ardourilla, sitten vaihtuu systeemit (windowsiin).


42
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 16.11.14 - klo:23.06 »
Tuosta on ollut aina välillä puhetta, mutta koska puhe on yksi juttu ja käytäntö toinen, oli suomalaiset äänittäjä/tuottajat joitain vuosia sitten muistaakseni tehneet A/B-testejä summauksesta eri leveleillä, eikä mitään eroa ollut löytynyt. Kyseessä siis mitä ilmeisimminkin myytti.
Jos raidat on kollektiivisesti liian suurella (vaikka olisivatkin kaikki alle 0dbfs), niin ihan varmasti summaus klippaa ja sen kuulee. Luulen, että tämä efekti voi olla myös todella hienovarainen, jolloin on järkevää jättää sitä headroomia tarpeeksi.

Edelleen ihmettelen, miksei kompurat toimi suoraan sisääntulotasolla. "Input gain" on ihan turha namikka. "Output gain" on tietysti järkevä kompensoija. Pitääpä testata noita muitakin plugareita...

43
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 16.11.14 - klo:00.52 »
Jos sen sijaan ajatellaan, että nauhoittaisi signaalin niin, että jättäisi puolet headroomia, tarkoittaisi se 24-bittisesti nauhoitetussa äänessä, että vain ekat 12 bittiä käytettäisiin signaalin voimakkuudenvaihteluiden kuvaamiseen.
Eikö "puolet headroomia" vastaa yhtä bittiä? Tämän takia onkin nykyään melko sama millä tasolla saat nauhoitettua mitä nauhoitatkaan, sillä bittejä jää silti vielä kuvaamaan hyvinkin suurta dynamiikkaa (jota aniharva tulee ikinä tarvitsemaan).

44
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 16.11.14 - klo:00.43 »
Calf comp. threshold -60 dB ja jotkut lv2/ladspat -30dB, invada -36dB.
Mitä lukuja nää on?

Olisiko tuo -18dBfs "vanha" VU-mitarille tarkoitettu ohjearvo, vu-mittari kun mittaa enemmänkin "avaragee".
Tällöin peak-arvot noin 10dB ylempänä?
Juu...

Mitä mieltä olette tästä artikkelista?
http://www.soundonsound.com/sos/sep13/articles/level-headed.htm
Lainaus
In practice, many people, including me, believe that the summing engines in different DAWs don't always produce the same results when summing lots of very high-level signals, and that these differences can be audible. The probable reason for this, to put it simply, is down to differences in how the 32- or 64-bit floating-point calculations are rounded to create the 24-bit audio part of the floating-point data.

More commonly, problems arise when you introduce plug-in effects and processors, because some are just not designed to operate well when presented with very hot signal levels. I'm not referring exclusively to cheap plug-ins, either: there are some fantastic-sounding plug-ins by the likes of Waves, Slate and Sonnox that audibly suffer if you overload them.

45
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 14.11.14 - klo:13.53 »
Kokeilin tuota LinuxDSP kompuraa ko. tasoilla. Toimi ihan hyvin? Toki piti kompuran input gainiä nostaa huomattavasti oletuksesta ja käyttää suht minimi thresholdia (-20).
Saatko kompuran mittariin näkymään "gain reduktiota"? Itse en oikein tykkää LinuxDSP ko. sarjan gatesta, mutta kompurahan tuntuu ihan ok laitteelta?
Sitä tarkoitin, että signaali pitää joka tapauksessa plugarissa nostaa lähelle 0dbfs -tasoa, jotta se toimisi yhtään. Onko homma sama kaikilla kompuraplugareilla, yleisemmin plugareilla? Tuntuu ihmeelliseltä, saahan sen tason takaisin alas faderilla, mutta ilmeisesti DSP toimii säröttömästi vaikka liikutaankin ihan ylärajoilla? Eikö ole hyvä jättää headroomia?

Jos nyt vaikka nauhoittaisi basson linjaan aika pienellä tasolla, niin väliin tarvittaisiin jotain lisäplugaria ihan vain tasoa nostamaan, jotta homma toimisi... Miksei se plugari voisi hoitaa hommaansa suoraan sillä tasolla, mikä sisääntuleva taso on?

-Koivukoski1
ps. Robin Gareuksen mittaristo on aika vakuuttava? EBU...,True-Peak, Phase ym.
Kyllä vain! Varmaan ehkä parhaat mittarit missän DAWissa.

46
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 10.11.14 - klo:15.45 »
Osaako joku sanoa, mikä on ladspa/LV2/VST -plugareiden suositeltu äänentaso? Esim. LinuxDSP:n 500-sarjan kompressori ei tunnu toimivan mitenkään järkevästi -18dBfs -tasolla, joka kuitenkin on analogimaailmassa se perus. Riippuuko tämä täysin plugarista, vai onko sillä edes merkitystä digitaalimaailmassa?

47
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 10.11.14 - klo:15.35 »
LinuxDSP on nykyään OvertoneDSP.
http://www.overtonedsp.co.uk/

48
Multimedia ja grafiikka / Vs: Äänet häviksessä
« : 04.11.14 - klo:13.54 »
Kappas, oliskohan mullakin tää sama bugi. Läppärin kaiutin lakkasi toimimasta jossain vaiheessa varmaan vuosi sitten, olen aina ajatellut että se vain fyysisesti hajosi.

Minulla on HP 8440p ja Ubuntu 12.04.

49
Multimedia ja grafiikka / Vs: Toonloop
« : 02.10.14 - klo:11.35 »
Sinulta puuttuu jackd. Lue tämä, tervetuloa Linuxaudion ihmeelliseen maailmaan.
http://linux.fi/wiki/Jack

50
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 10.09.14 - klo:12.35 »
Toi editointien kasaaminen kannattaa hoitaa omalle raidalleen. Huom: *kaikissa* softissa *paitsi* logicissa homma on tehty niin. Toki voidaan ajatella, et Logic on tässä mielessä edistynyt, enkä täysin kiistä. Varma tapa kuitenkin saada editointi onnistumaan, on tehdä erillinen COMP-raita, jonne valmis editoinnin tulos kootaan. Jos siis on vaikka GTR-raita, jossa 24 ottoa, kannattaa tehdä uusi raita GTR_comp, johon kokoaa valmiin, leikellyn tuotoksen. Tätä varten on tietysti hyvä opetella huolella Ardourin editointityökalujen, modejen ja näppäinkomentojen käyttö, jotta homma sujuu.

OK, kuulostaa järkevältä ja pitää testata tähän tyyliin lisää.

Olen aiemminkin maininnut, mutta tosiaan Hydrogen+Ardour on aina ollut epävakaa. Osin kyse on Ardourin midi-ominaisuuden tuoreudesta (ja sitä kautta bugisuudesta), osin taas on kyse Hydrogenin transportin kehnosta vakaudesta. Etenkin Jack Transportin kautta ajettuna Hydrogen kaatuu usein. Looppauksessa on niin ikään ongelmia. Ylipäätään Transport ei oikein sovellu loopin soittamiseen.

Parhaiten Hydrogen toimii, kun sitä ohjaa midillä ulkopuolelta. Hyviä kokemuksia mulla on Seq24:n midisekvensoinnista, joka ohjataan Hydrogeniin, joka siis tavallaan toimii samplerina. Hydrogenista sitten reititys Ardouriin, jossa miksaus. Kaksi ongelmaa tässä on: ensinnäkin Seq24 on aika antiikkinen, ja hankalakäyttöinen midityöskentelyyn. Toisekseen Ardourin ja Hydrogenin välille ei tahdo saada kytkentöjä syntymään automaattisesti. Omissa testeissäni olen session palauttamisen jälkeen joutunut joka kerta tekemään Hydrogenin ja Ardourin väliset kytkennät. Syöhän se miestä.

Minulla on hydrogen-ardour-kytkennät toimineet kyllä OK ilman mitään ladish-juttuja. En aio käyttää Ardourin midiraitoja ennen kuin sen kehittäjät ovat kunnolla paneutuneet midi-vakauteen. Ilmeisesti tähän voi mennä pitkäänkin... Olen pettynyt kehityksen hitauteen. Ardourin pitäisi muuntua uuteen konseptiin, mutta se on hyvin vaikeata, ymmärrän sen.

51
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 09.09.14 - klo:11.45 »
En käytä rumpukoneita, mutta joka pattern pitää määritellä size ominaisuudella, muuten default 4/4.
Joo mutta jos haluaisi tauon biisiin niin näköjään tyhjä kohta (harmaa ei-maalattu neliö songissa) on aina 4/4. No, itse asiassa se on loogista koska eihän hydrogen tiedä minkä patternin mukaan tauko pitäisi soittaa jos ne kerta kaikki on harmaina ja voivat olla eri mittaisia. Huonosti selitetty mutta anyway 12/8 tauko pitää tehdä omana patterninaan, joka jätetään tyhjäksi iskuista.

52
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 08.09.14 - klo:18.41 »
Onko niin ettei ardourin luuppimoodi toimi jack-transportin kanssa?

53
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 08.09.14 - klo:18.35 »
Oonkohan joku bugimagneetti. Pakko sitä on luopua A3:sen midikanavista. Yritänpä sitten käyttää hydrogenia rumpukoneena jack transportin kautta. Tahtilaji olis 6/4, onko tosiaan niin että jos pistän vaikka pattern 1:sen oikean mittaiseksi (12/8), niin silti tyhjä neliö song-modessa on aina samankokoinen 4/4?

54
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 08.09.14 - klo:18.22 »
Pitkästä aikaa yritän demottaa. A3;ssa yks midikanava ja kaatumisrumba on valmis, käyttökelvoton systeemi!

EDIT: ja midikanava menee hydrogeniin...

55
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 08.09.14 - klo:18.21 »
Ei arvo, eli kanavissa oikeat plugarit. Ja järjestys alkuperäinen.
-Koivukoski1
En voi sanoa muuta kuin että mulla arpoo... Templatea tallennettaessa tosin antaa jonkun errorin, varmaan johtuu sitten siitä. Tarkistan ton errorin jossain välissä.

56
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 08.09.14 - klo:00.07 »
Tein hyvän templaten. Näköjään raitojen/bussien järjestys ei pidä, vaan Ardour arpoo ne eri järjestykseen uuden session tehtyään. Mikähän järki siinäkin on?

57
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 07.09.14 - klo:13.17 »
Asiasta kolmanteen, miten helpoimmin konvertoin kaksi stereofileä yhdeksi 4-kanavaiseksi tiedostoksi? (konvoluutiokaiun yhteydessä tätä tarvisi true-stereo moodia varten)

EDIT: IR-plugarin mukana tulee skripti "convert4chan". Tämän kun käskee useita kansioita (kansio per impulssivaste) sisältävässä kansiossa, niin jokaisen kansioon ilmestyy uusi, 4-kanavainen tiedosto! Tämä olikin helppooa näköjään

58
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 07.09.14 - klo:11.49 »
Ei kuulosta ihan tutulta, mutta kokeilen viikonlopulla , miten editointi täällä sujuu?
Siis ymmärsinkö oikein, että yhden trackin layerin vaihto vaikuttaa muihin?

Tämä on ihan Ardourin ominaisuus. Otetaan kaksi kokonaista ottoa,

AAA
BBB

Sitten paikataan välille kolmas otto

AAA
BBB
 C

Nyt kuunnellaan ja todetaan että A on alussa hyvä, C on välissä hyvä, B on lopussa hyvä. Jos vaihdat lopussa oton B "ylimmäksi", niin se vaihtuu myös alussa, sillä ne ovat kokonaisia regioneja ja C on vain siinä välissä eikä vaikuta asiaan.




59
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 03.09.14 - klo:22.12 »
Nopeesti kommentoin editoinnin tiimellyksessä. Yritän katsoa bassoraitojen leikkauksia kuntoon, jotta voin bounssata biisin omaan tiedostoon. Siis... Tässä on ottoja aika paljon, useampi koko biisin kestoinen otto + eri kohtiin paikkauksia. Mulla on ihan defaulttiasetukset käytössä, mutta onkohan ne ihan hanurista: jos vaihdan kohdassa 2m32s päällimmäiseksi otoksi oton 24, niin tää Ardour vaihtaa sen oton KAIKKIALLE MIHIN VOI, eli myös esim. kohtaan 1m1s jos otto 24 on myös sillä kohdalla, ja myös näiden välille jos ovat samaa regionia.

Homma ilmeisesti korjautuu, kun jokaiseen leikkauskohtaan splittaa joka ikisen oton... Tätä työvaihetta en ole tajunnut tehdä, Logicilla ei tarvitse... Miten se edes tehdään, ihan vammaista on käydä jokainen otto läpi ja erikseen tehdä splitti samaan kohtaan...

60
Multimedia ja grafiikka / Vs: Musiikintuotanto Linuxilla
« : 02.09.14 - klo:14.56 »
Editoinnissa varmaan mihin tottuu on "paras".   

Kuinka editoitte/äänitätte Ardourilla esim. lauluraitaa johon otetaan laulajan osaamisesta riippuen esim. kolme ottoa per laulukohta? Logicin systeemi on minusta ylivoimasesti paras tähän... Ardourilla tää on ainakin mun tietotaidolla hyvin raskasta touhua ja ehkä jopa bugista.

Sitten kiinnostaisi myös, mikä on suurin projekti mitä olette Ardourilla tehneet? Nimittäin mulla on aika iso tiedosto nyt käsittelyssä, 7 biisiä peräkkäin ja raitoja alkaa tosissaan olemaan ja tietysti useita ottoja joissain kohdissa (paitsi mun kitaroissa ei tarvita, koska oon niin hyvä). Ehkä tämmöistä ei koskaan kannattaisi tehdä, vaan jokainen biisi omaksi sessiokseen, mutta kun on kiva kehittää koko levyn kokonaissaundia jolloin plugarit ja perustasot on kaikille biiseille samantien kohdallaan. Tästä voi sitten keskittyä kuhunkin biisiin erityisesti vaikka snapshoteilla ja heittää ylimääräiset eventit pois.

Jos kaikki biisit olis eri sessioina, niin mikä olis helpoin tapa asettaa kaikkiin samat saundit? Tiedän että on sessiotemplatet ja myös raitatemplatet, näillä kikkailemalla ilmeisesti jotenkin.

Nyt homma alkaa kaatumaan käsiin, mullon xruneja vaikka miten säädän ja kun yritän nauhottaa, niin silloin tällöin tulee error "Too many open files" tjsp? Tämän iskiessä en pysty enää tallentamaan sessiota vaan se pitää sulkea ja aukaista uudelleen toivoen, että viimeisinkin nauhoitettu pätkä on vielä tallessa.

Mun viimeaikaiset kokemukset on siis hyvin negatiivisia, xruneja nopealla koneella jossa kuormat about 40% ja tää ihme bugi joka keskeyttää hommat epäsäännöllisen säännöllisesti. Mahdollista asiakasta tuskin kiinnostaisi mun valitukset asiasta...

Tän koneen säätö on varmaan vielä sitten kesken, mutta nyt alkaa oikeasti loppumaan säädettävät asiat, ja esim. edellisen sivun skriptistä olisi enää pieni hyöty (muutaman ylimääräisen modulin se poistaisi käytöstä, en usko näiden suureen vaikutukseen).

Sivuja: 1 2 [3] 4 5 ... 22