Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Viestit - Tommi S.

Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 13
81
Yleistä keskustelua / Vs: Linuxin viilaamista
« : 19.10.10 - klo:16.29 »
Jos lähdetään olettamuksesta että Linux ei ole käyttöjärjestelmä => imuroin Kernelin lähdekoodin koneellenin ja käännän + sen jälkeen jotain muuta, en tarkalleen tiedä mitä, mutta kaiketi X yms. tarvitaan.... ..ja asennan sen päälle Firefoxin... niin sen jälkeen ollaan netissä "ilman käyttöjärjestelmää"??!?

Jos taas imuroit kernelin lähdekoodin, käännät sen, ja sitten laitat siihen päälle pelkästään Firefoxin, niin eipä taideta kovin pitkälle nettiin pötkiä. Eli Firefox + Linux ei riitä. Tarvittaisiinko siihen vielä se kokonainen käyttöjärjestelmä? (eli se "+ sen jälkeen jotain muuta")

Laitteiston näkökulmasta Ubuntu on pelkästään Linux ydin.
Ohjelmiston näkökulmasta Ubuntu on pelkästään kirjastoja ja rajapintoja.

82
Jos mietitään Intelin vaihtoehtoja, niin he voivat myydä kalliita tai halpoja prosessoreita, tai vaikka molempia. Oletetaan että markkinoilla on 7 vähävaraista ihmistä, ja 3 varakkaampaa ihmistä. Oletetaan lisäksi että erillisten tuotteiden valmistaminen ei kannata, vaan myytävä tavara on yhtä ja samaa.

Jos he myisivät pelkästään kalliita prosessoreita (hinta esim. 100€), niin ihmiset joilla ei ole varaa kalliiseen eivät ostaisi Intelin prosessoreita lainkaan. Tämän takia monen muunkin tuotteen valmistajalla on erilliset halpatuotteet joilla kerätään rahat pois vähävaraisemmalta markkinoiden osalta.
3 varakasta ja 0 vähävaraista ostaa Intelin prosessorin hintaan 100€ — Intelin tulos 300€

Jos taas he myisivät pelkästään halpoja prosessoreita (esim. 50€), niin kaikilla olisi varaa Intelin prosessoreihin, mutta Intel ei saisi yksittäisistä prosessoreista yhtä paljon voittoa, sillä hinta olisi pienempi.
3 varakasta ja 7 vähävaraista ostaa Intelin prosessorin hintaan 50€ — Intelin tulos 500€

Asian ydin piilee siinä että vähävaraiset ihmiset ovat vähävaraisia juuri nyt, mutta he kuitenkin tienaavat ja säästävät rahaa koko ajan, jolloin heillä taas tulevaisuudessa on enemmän varoja. Intelin ratkaisu onkin tarjota vähävaraisille prosessoreita halvalla (50€), mutta sisällyttää mukaan mekanismi jolla vähävaraisten tulevaisuuden lisätulot voidaan kerätä pois, ja vieläpä ilman että vähävaraiselle asiakkaalle syntyy kiusausta sijoittaa kyseisiä lisätuloja kilpailijan tuotteeseen.
3 varakasta ostaa prosessorin hintaan 100€ ja 7 vähävaraista ostaa prosessorin hintaan 50€ — Intelin tulos 650€ + vähävaraisilta tulevaisuudessa nyhdettävä lisä, max. 350€

Valmistajan kannalta kalliin ja halvan prosessorin valmistuskustannukset ovat samat, ja Intelin kilpailija voisikin myydä kaikki prosessorinsa tällä halvemmalla hinnalla, jolloin Intelin tuotteilta putoaisi pohja. Se miksi näin ei tapahdu johtuu siitä että Intelillä ei ole kilpailijaa (tai kilpailija ei vain ole vielä ehtinyt asialle). Kokonaisuuden kannalta tällainen kilpailuton tilanne on todennäköisesti vahingollinen.

83
Keskustelualueiden jakoa on ihan hyvä miettiä, mutta se tulee tehdä sen perusteella mitkä ovat nykyisen keskustelun tarpeet, ei sen perusteella mitkä ovat keskustelun tarpeet kuvitteellisessa tulevaisuudessa.

Tai mihin suuntaan keskustelua halutaan ohjata.

Käytännössä keskustelun ohjaus on kuitenkin yksisuuntaista, eli epätoivottua keskustelua on helppo karsia, mutta toivottua keskustelua on käytännössä mahdoton ulkoapäin synnyttää, vaan se riippuu täysin siitä mistä keskustelijat haluavat keskustella.

Ja keitä luulisit tälle yrittäjäalueelle ensimmäiseksi ilmaantuvan; ihmisiä keillä ei ole asioista hajuakaan, vai ihmisiä jotka jo käyttävät Ubuntua?

Ihminen joka käyttää Ubuntua ei kuitenkaan välttämättä tiedä mitään yritystoiminnasta ja sen vaatimuksista.

Kysyn uudelleen että jos Ubuntu Suomen etusivulle laitetaan linkki "Ubuntu yrittäjille" tai "Ubuntu yrityskäytössä", niin mille tai minkälaiselle sivulle tuo kyseinen linkki johtaa?

Niin, hyvä kysymys. Tässä kohtaa se keskustelualue varmaan olisi kätevä antamaan sen vastauksen.

Paitsi että keskustelualue ei yksinään anna vastauksia, vaan siihen tarvittaisiin ne keskustelijat. Sisältö ei synny itsestään.

Asiantuntemuksen osalta; yrittäjät tarvitsevat samoja ohjelmia kuin mitä työn orjatkin käyttävät työssään.

Ja siltä osin kuin he käyttävät samoja ohjelmia kuin kaikki muutkin, he eivät tarvitse mitään erillistä yrittäjien osiota. Erikseen yrittäjille kohdistetut sisällöt ovat merkityksellisiä vain jos ne ovat nimenomaisesti yritystoimintaa koskevia.

84
Aiheen erikoisuus ei vaikuta aiheen häviämiseen, vaan ihan mikä tahansa aihe häviää aikaa myöten kun uusia keskusteluja aloitetaan. Tämän takia on olemassa haku-toiminto,

Tuolla hain vähän sitä takaa, että jos se pienyrittäjä ei oikein tiedä mitä tarkalleen hakee joten hakusanojen kehitteleminen voi olla hieman vaikeata (kun se jo monelle netti käyttävälle teinille onkin saati sitten varttuneemmille).
Ja IMHO yrittäjille tärkeät aiheet katoavat alasivuille, kun suurin osa keskustelusta on kaikkea muuta sekä uutta topiccia tulee varsin usein.

Jos ei tiedä mitä hakee niin silloin voi aloittaa uuden keskustelun jossa kysytään muilta neuvoa. Uudella avauksella pääsee huomion keskipisteeksi ensimmäiselle paikalle. Tietenkin jos kaikki asiasta tietävät katosivat sivustolta vuonna 2008 niin uuteen avaukseen ei välttämättä saa vastauksia, jolloin joudutaan turvautumaan hakuun, mutta toisaalta jos viimeisin kirjoitus aiheesta on vuodelta 2008, niin sillä ei välttämättä vuonna 2010 ole paljon virkaa. Keskustelupalstan luonteeseen kuuluu hyviä ja huonoja puolia, jonka takia wikit tai vastaavat ovat moneen asiaan keskustelupalstaa parempia.

Näistä tapaustutkimuksista vielä, liittyen ihan muuhunkin kuin yritys- tai ammattikäyttöön, että homosapiens on hyvin vahvasti muiden toimintaa matkiva eläin, joten toimintatapojen leviäminen edellyttää että kyseisen lajin edustaja näkee lajitoverinsa tekevän jotakin. Tästä syystä olisi hyvä jos ihmiset kirjoittaisivat ohjelmien käyttöohjeiden lisäksi jonkinlaisia kuvauksia siitä mitä näillä ohjelmilla tekevät. Usein on olemassa vasara, ja vasaran käyttöohjekirja, mutta apina alkaa tosissaan käyttää vasaraa vasta kun näkee mitä toinen apina vasaralla tekee. Ubuntun asentamiseen ja ohjelmien käyttöön on olemassa kaikki ohjeet valmiina, mutta käyttäjien saavuttamiseksi voisi olla tärkeämpää että olisi artikkeli jossa kerrotaan kuinka ostettiin 50 eurolla vanha tietokone, asennettiin siihen Ubuntu, ja nyt voi selata nettia, tehdä tekstinkäsittelyä ja taulukkolaskentaa ja pelata pasianssia, eikä aikaakaan kulunut kuin pari tuntia.

85
Vähän huono yleistys tuo kaikki, mutta osa on kyllä. Ainakin Asmo:n tekstit ovat (jossain määrin) noita. Omani eivät niinkään (vai?).

Tarkoitin siis että kaikki artikkelit ovat asiaa tuntevien tekemiä, eivät välttämättä juuri tapaustutkimuksia, mutta voisi vielä lisätä että tapaustutkimukset toimivat todennäköisesti paremmin markkinointitarkoituksessa kuin pelkät how-to ohjeet. Tarkoituksena oli sanoa että ulkopuolinen asiaa tuntematon ei oikeastaan voi pelkän innostuksen voimalla tehdä paljon mitään hyödyllistä. Ennemmin kannattaa keskittyä niille alueille mitkä tuntee, tai sitten kehittää itselleen sitä asiantuntemusta.

86
Keskustelualueiden jakoa on ihan hyvä miettiä, mutta se tulee tehdä sen perusteella mitkä ovat nykyisen keskustelun tarpeet, ei sen perusteella mitkä ovat keskustelun tarpeet kuvitteellisessa tulevaisuudessa.

Sisältö ei tule "ajan kanssa itsestään", vaan sisältö tulee tekijöiltä, ja tekijät tulevat sisällön perässä. Ubuntu Suomen keskustelualueet eivät alkaneet siitä että ensin perustettiin tyhjä keskustelupalsta ja pikkuhiljaa tänne alkoi tulla keskustelijoita jotka tekivät sisällön. Nämä keskustelualueet alkoivat siitä että ensin oli firma jonka työntekijät olivat tehneet linux-jakelun, ja tämän tuotteen eli sisällön perässä tulivat keskustelijat. Kysyn uudelleen että jos Ubuntu Suomen etusivulle laitetaan linkki "Ubuntu yrittäjille" tai "Ubuntu yrityskäytössä", niin mille tai minkälaiselle sivulle tuo kyseinen linkki johtaa?

Omaa asiantuntevuuttaan voi miettiä seuraavien kysymysten kanssa:
Onko sinulla nyt oma yritys?
Onko sinulla joskus ollut oma yritys?
Suunnitteletko oman yrityksen perustamista?
Onko sinulla muuta kautta kokemusta yrityksen pyörittämisestä?
Onko sinulla kokemusta linuxin käytöstä yritystoiminnassa?

Jos vastaa 'ei', niin silloin on tässä yritysasiassa asiaa tuntematon (hyväntahtoisuuteen ei oteta kantaa). Tällainen asiaa tuntematon ei oikein voi neuvoa mahdollista yrittäjää joka kysyy Ubuntun käytöstä nimenomaan yrityskäyttöön. Asiaa tuntematon ei esim. osaa suositella ohjelmia laskutukseen jos ei ole niitä koskaan käyttänyt, eikä tiedä mitkä ominaisuudet ovat yrityksen arjen pyörittämisessä tärkeitä.

Jos vastaa 'kyllä', niin silloin on asiaa tunteva, ja voi myös neuvoa muita samassa tilanteessa olevia. Tällöin voisi myös aktiivisesti tarjota omaa tietämystään yleisölle, esim. avata keskustelu jossa kertoo omista kokemuksistaan, tai kirjoittaa artikkeli wikiin tai blogiin, esim. jonkinlainen tapaustutkimus jossa kerrotaan miten on Ubuntua hyödyntänyt, selitetään käyttöönottoprosessi, ja mainitaan mahdollisista vaikeuksista ja miten ne voi kiertää. Esim. kaikki Ubuntu Suomen wiki-artikkelit on tehty tällä tavalla.

87
Niin, kyllähän tässä promootio mielessä on. Ajatushan on se, että näitä asiasta tietäviä saisi käymään alueella.

Ongelma vaan on siinä että miksi kukaan kävisi keskustelualueella jolla ei ole mitään sisältöä? No, se sisältö tietenkin muodostuisi sitten kun ihmiset alkaisivat käymään siellä, mutta miksi kukaan alkaisi käydä siellä jos siellä ei ole mitään sisältöä? Kuulostaa itseään toteuttavalta järjestelmältä, ja sitä se onkin, mutta vasta kun se sisältö ensin saadaan jostain.

Promootio on hyödyllistä vasta sitten kun on joku tuote tai palvelu jota voi myydä tai tarjota. On ehdotettu että Ubuntun etusivulle laitettaisiin linkki "Ubuntu yrittäjille/yrityskäyttöön" tms., mutta mihin tuo linkki johtaisi? Tämä on se ydinkysymys. On helppo äänestää nettiäänestyksessä maailmanrauhan tai kissanpentujen (tai yrittäjien) puolesta, ajatellen "mjoo, toi ois tosi hyvä juttu", mutta vähemmän helppoa on tehdä jotain mistä on oikeasti hyötyä. Kaikki sisältö on tännekin tullut siten että joku henkilö on kertonut tietojaan, yleensä vielä siten että kyseisellä henkilöllä on omakohtaista kokemusta aiheesta, ja sitten muita on tullut tämän sisällön houkuttelemina.

88
Jotenkin näistä vastauksista haiskahtaa tappiomieliala - "ei siihen Ubuntuun mitään ammattiohjelmia kuitenkaan saa ja vaikka saisikin niin ei niistä kukaan ole kiinnostunut"  ja "jos ei OpenOffice ja GIMP riitä, niin ei niistä muista kannata mitään keskustella".

Minusta taas tässä keskustelussa on vähän sellaista nettiadressin makua, eli halutaan suurella innolla tehdä jotain "hyvän asian puolesta", mutta ei kuitenkaan olla valmiita oikeasti tekemään mitään konkreettista, joten tyydytään johonkin näyttävään nollatoimenpiteeseen, kuten uuden keskustelualueen perustamiseen.

Olisihan se ihan kiva jos saataisiin kerättyä yhteen paikkaan tietoa siitä miten Ubuntua voi hyödyntää yrityskäytössä, mutta tämä vaatisi sen että olisi oikeasti yrittäjiä joilla on kokemuksia joita he voivat jakaa, ja että heillä olisi tähän aikaa. Pelkkä asiaa tuntemattomien hyväntahtoinen innostus harvoin riittää mihinkään.

89
Mutta siis kaikki nämä ammattiohjelmat ovat käsittääkseni ihan on-topic tuolla alueella, paitsi jos ovat multimediaa tai grafiikkaa, tai ovat palvelimien asentamista tai virtualisointia.

Tosin vähääkään "erikoisempi" aihe sitten häviääkin sivulle 443 josta sitä ei kukaan huomaa.
Jos esim. etsisin Microsoftin AD:lle OSS korvaajaa niin täällä tod.näk. ei kovinkaan montaa asiasta tietävää löytyisi.

Aiheen erikoisuus ei vaikuta aiheen häviämiseen, vaan ihan mikä tahansa aihe häviää aikaa myöten kun uusia keskusteluja aloitetaan. Tämän takia on olemassa haku-toiminto, mutta sittenkään keskustelupalsta ei ylipäätään ole välttämättä paras kanava osaamisen välittämiseen, kuten aiemmin esitin. Keskustelupalstan toimintaperiaatteeseen kuuluu että jos haluat tietää jotain niin aloitat hyvin otsikoidun keskustelun, ja toivot että palstaa lukevat, asiasta tietävät, henkilöt vastaavat sinulle. Uusi keskustelunavaus ei häviä sivulle 443, vaan se pääsee ensimmäisen sivun ykköspaikalle.

90
Siltä varalta, että joku pitää näitä "edistyksellinen käyttönä" ja ehdottaa tunkettavaksi sinne, niin sitä ne eivät ole. Ne ovat vain "käyttöä" - joka alkoi jo UNIX/minikone aikakaudella (tosin eivät aivan kaikki listassani).

Nythän on jo olemassa alue "Ubuntun peruskäyttö" jonka kuvauksessa sanotaan "Ubuntun ja siihen sisältyvien ohjelmien käyttö". Tuolla alueella ei keskustella edistyksellisestä käytöstä, vaan vain "käytöstä". Tuo nimi on ainakin omasta mielestäni kuitenkin hieman outo, sillä minulle tulee sanasta "peruskäyttö" mieleen jonkinlainen aloittelijoiden alue, mutta sitten sille "varsinaiselle käytölle" ei olekaan mitään aluetta, eli ei ole aluetta peruskäytön ja edistyneen käytön välistä!

Mutta siis kaikki nämä ammattiohjelmat ovat käsittääkseni ihan on-topic tuolla alueella, paitsi jos ovat multimediaa tai grafiikkaa, tai ovat palvelimien asentamista tai virtualisointia.

91
Toisaalta edellä ehdotettu "ammattiohjelmien" tunkeminen muiden keskustelujen joukkoon, on samalla tavalla epäloogista. Sellaiset säikeethän olisivat kaikki off-topicia minkä hyvänsä nykyisen otsikon alla - niinpä niitä siellä ei ole - Foorumin rakennehan pitää ymmärtää itseohjaavana.

Voisi olla hyödyllistä avata tätä ammattiohjelmien käsitettä. Mitä ovat ammattiohjelmat? Minulle tulee mieleen että toimistossa käytetään toimisto-ohjelmia ja esim. sähköpostia. Toinen ammattiohjelmien ryhmä ovat kuvan ja äänenkäsittely. Sitten on erilaiset koulujen opetusympäristöt, LTSP:t ym. Nämä siis ohjelmia joita ihmiset käyttävät ammatin harjoittamisessa.
Kaikille näille löytyy nykyään omat alueensa joiden nimissä ja kuvauksissa on jopa ihan nimeltä mainittu kyseiset ohjelmistotyypit.

Mitä siis ovat nämä ammattiohjelmat jotka ovat off-topicia nykyisillä alueilla?

92
Yrittäjien omasta alueesta on esitetty hienoja visioita ja fantasioita, mutta minusta ensiksi pitää kysyä mikä on todellista? Yrittäjien alueelle ei tule keskustelua pelkästään sillä että alue on olemassa, vaan pitäisi myös olla olemassa niitä yrittäjiä jotka siellä keskustelevat. Onko niitä? Kuinka moni esimerkiksi tähän keskusteluun kirjoittanut on yrittäjä joka yritystoiminnassaan käyttää Ubuntua, tai olisi edes kiinnostunut käyttämään Ubuntua?

Yrittäjien auttamista voisi mielestäni tehdä tehokkaammin esimerkiksi keräämällä linkit niihin keskusteluihin joissa on käsitelty joitain yrittäjille tärkeitä asioita. Yrittäjille hyödyllistä tietoa voisi myös kerätä esim. aloittamalla keskustelun otsikolla "Käytetäänkö yrityksessäsi Ubuntua? Kerro tarkemmin...", tai "Haluaisitko käyttää yritystoiminnassai Ubuntua, mutta jokin mättää? Kerro tarkemmin...". Näitä voisi sitten kerätä wikiin tms.

Uuden keskustelualueen perustaminen tuntuu vähän jonkinlaiselta nolla-toiminnalta, eli halutaan kovasti tehdä jotain mikä on näkyvää ja helppoa, mutta jolla ei kuitenkaan ole vaikutusta mihinkään.

93
Keskustelupalstan järjestelyssä on pari ohjaavaa periaatetta.
Ensimmäinen on, että kun keskustelun avauksia alkaa tulla liian nopeasti niin jaetaan avaukset useammalle eri alueelle. Vaikka kaikkien keskustelunavausten seuraaminen onkin määrän vuoksi mahdotonta niin nyt käyttäjä voi kuitenkin pysyä kärryillä tietyn alueen keskustelunavauksista.
Toinen on, että kun keskustelut on jaettu eri alueisiin niin alueiden jako on sellainen että käyttäjä voi löytää mahdollisimman kattavasti ne alueet joita ei halua lukea.

Yrittäjien tai ammattisovellusten alueen perustamisessa tulee siis miettiä onko nyt olemassa tilanne jossa joillekin alueille tulee niin paljon keskustelunavauksia päivässä ettei kaikkia ehdi seuraamaan. Lisäksi tulee miettiä onko olemassa käyttäjiä jotka eivät halua lukea tiettyä osaa kyseisen keskustelualueen sisällöstä.

Onko siis nyt olemassa jokin keskustelualue jonne tulee niin paljon avauksia ettei kaikkia ehdi lukemaan, ja/tai tuleeko jollekin keskustelualueelle sellaisia keskustelunavauksia joita mielellään ei haluttaisi lukea ollenkaan (tarpeeksi suuri joukko ei haluaisi lukea).

94
Yksi vaihtoehto, jota itse olen pyrkinyt viimeiseen asti välttämään, mutta johon aina ajatuksissani palaan, on kaikille avoin sähköpostilista - helppo perustaa, ei vaadi tunnuksia ja kaikki osaa käyttää. Mutta onhan nykyään parempiakin vaihtoehtoja tälle, onhan?

Satuin lukemaan vähän aikaa sitten jostain blogista tms. kuinka keskustelufoorumi on vanhanaikainen väline, ja tietynlaiseen osaamisen välittämiseen jopa täysin sopimaton. Esimerkkinä sivusto http://stackoverflow.com/ , joka on osaamista välittävä keskustelupalsta, mutta joka toimii täysin eri logiikalla kuin vanhanaikainen keskustelualue, esim. viestit järjestetään siten että hyödyllistä tietoa sisältävät viestit nousevat ylimmäksi, ja muut putoavat alimmaksi. Nythän samaa toiminnallisuutta matkitaan sillä että aloitusviestiin lisätään kuvaus siitä miten ongelman saa ratkaistua, ja otsikkoon lisätään [ratkaistu], eli keskustelualueen perustoiminnallisuutta joudutaan kiertämään muokkaamalla viestejä käsin, sillä keskustelualueen toiminnallisuus on tarkoitukseen nähden täysin väärä.

Olisiko joku taho joka voisi perustaa suomenkielisen open source/linux aiheisen stackoverflow-tyyppisen sivuston? Sivustomoottorista löytyy joitain avoimia klooneja, esim. http://askbot.org tai http://www.osqa.net/

95
Yleistä keskustelua / Vs: Canonical ei kehitä Linuxia
« : 07.06.10 - klo:12.21 »
Sinä sen väitteen esitit.

Itse asiassa sinä sanoit:
(vrt. toisten mielestä Canonical markkinoi Linuxia ja tuo lisää Linux-käyttäjiä, kun taas toisten mielestä Canonical markkinoi Ubuntua ja tuo lisää Ubuntu-käyttäjiä hyödyttämättä muita).
johon vastattiin että Ubuntu parantaa Linuxin mainetta, joka hyödyttää kaikkia jotka ovat tekemisissä Linuxin kanssa. Tämän jälkeen nimenomaan sinä aloit puhumaan siitä kuinka paljon Ubuntu on tuonut käyttäjiä muille jakeluille.

Tuosta lainatusta lauseesta on vaikea tietää mitä siinä sanalla 'Linux' tarkoitetaan, ja itseasiassa vaikka tiedettäisiinkin niin silti lause on epäselvä. "Joidenkin mielestä Canonical tuo lisää Linux-käyttäjiä". Tarkoitetaanko tuossa kerneliä vai Linux-jakelua? Ja eivätkö Ubuntu-käyttäjät ole kernelin käyttäjiä vai eivätkö he ole Linux-jakelun käyttäjiä? Ja miten kummankaan näiden vastakohtana voi olla "Canonical markkinoi Ubuntua ja tuo lisää Ubuntu-käyttäjiä hyödyttämättä muita"?
Ubuntu-käyttäjät eivät käytä kerneliä, he käyttävät vain Ubuntua???
Ubuntu-käyttäjät eivät käytä Linux-jakelua, he käyttävät vain Ubuntua???

Eric Raymond kyllästyi Fedoraan kun tuli ongelmia jonkun päivityksen kanssa ja arvokkaita työtunteja meni hukkaan järjestelmän palauttamisessa. Hän siirtyi käyttämään Ubuntua, ja neuvoo oppaassaan "How to be a Hacker" muitakin aloittamaan Ubuntulla. Minusta näyttää kovasti siltä että Eric Raymond olisi valmis maksamaan rahaa siitä hyödystä mitä Ubuntu on hänelle säästyneinä työtunteina ja säästyneenä vaivana tuottanut.

Käyttäjälaumoista ei ehkä moni olisi valmis maksamaan, mutta toisaalta miksi ylipäätään jatkuvasti otat esille nämä käyttäjälaumat kun ne eivät ole mitenkään olennaisia; ainoastaan sinä olet näin väittänyt. Toisaalta taas Greg Kroah-Hartman argumentoi tyyliin "ei kannata olla Canonicalin asiakas", josta voisi ehkä päätellä että häntä harmittaa että Ubuntulla on paljon käyttäjiä. Ehkä hän olisi valmis jopa maksamaan näistä käyttäjistä?

96
Yleistä keskustelua / Vs: Canonical ei kehitä Linuxia
« : 07.06.10 - klo:12.19 »
Itseäni lähinnä harmittaa se, että tulevaisuudessa joudutaan tekemään Ubuntu spesifisiä muutoksia sovelluksiin (Windicators), että sovellus olisi yhtenäinen Ubuntun muun työpöydän kanssa. Canonical ei ole jostain syystä koittanut saada tekemiään parannuksia (Windicators, NotifyOSD, MeMenu, Unity, SoftwareCenter, ...) upstream GNOME-versioon, vaan puuhastelevat suljettujen ovien takana omia juttujaan.

Mark Shuttleworth siis ilmoitti noin 4 viikkoa sitten että seuraavassa Ubuntussa tulee olemaan jotain ylimääräisiä ikkunakilkkeitä. Siis tulee olemaan, vielä ei ole mitään, ei ole edes sitä seuraavaa Ubuntu-versiota. ...Ja nyt ollaan huolissaan että jo kokonaista 4 viikkoa on kulunut, eikä näitä (toistaiseksi melko olemattomia) ikkunakilkkeitä ole vieläkään tyrkytetty seuraavaan GNOME-versioon (seuraava GNOME-versio tulee muuten 4 kuukauden päästä).

97
Yleistä keskustelua / Vs: Canonical ei kehitä Linuxia
« : 06.06.10 - klo:22.43 »
Lukee siellä Ubuntukin ja lisäksi mainitaan
Lainaus
The ATI CatalystTM Linux software suite may install on a number of other Linux distributions. Refer to the Package Generation installation instructions for more information.
- lähde: catalyst_105_linux.pdf

Joissain versioissa on Ubuntu mainittu yhdellä sanalla listan jatkona (yleensä listan viimeisenä), toisissa versioissa ei ole. Mutta kaikissa on erikseen mainittu että nimenomaan Red Hat ja Novell ovat tuettuja. Selvää siis on että nuo ajurit tehdään Red Hatin ja Novellin ehdoilla, mikä on ehkä ikävää niille jotka haluavat käyttää jotain muutakin distroa, mutta edelleenkään en näe mitään Ubuntun aiheuttamaa ongelmaa missään.

98
Yleistä keskustelua / Vs: Canonical ei kehitä Linuxia
« : 06.06.10 - klo:22.24 »
http://support.amd.com/us/gpudownload/linux/Pages/radeon_linux.aspx?type=2.4.1&product=2.4.1.3.5&lang=English

Kun luen tuon linkin takaa löytyvää ohjekirjaa, "Release Notes", niin siellä lukee "Currently Red Hat Enterprise Linux suite and Novell/SuSE product suite are supported Linux distributions".

Minun on nyt vaikea nähdä tässä mitään Ubuntun aiheuttamaa ongelmaa.

99
Yleistä keskustelua / Vs: Canonical ei kehitä Linuxia
« : 06.06.10 - klo:21.54 »
Harmillinen ilmiö esim. tämä AMD:n ajurituki siis on niille, jotka mielellään käyttäisivät jotain muuta kuin Ubuntua.

Mistä AMD:n ajureista on kyse? Onko nämä niitä joita voi ladata AMD:n sivuilta? Vai onko kyse jostain muusta? Ja olisiko sinulla antaa esimerkkiä jostain tietystä laitteesta ja ajurista joita tämä koskee? Olisiko esim. linkkejä kyseisiin ajureihin?

100
Yleistä keskustelua / Vs: Canonical ei kehitä Linuxia
« : 06.06.10 - klo:19.20 »
En ole asiantuntija näissä näytönohjain jutuissa, joten en ole ihan varma mitä tarkoitetaan, mutta itse menin äsken AMD:n ATI tukisivustolle, josta voi ladata ajureita, ja selailin niitä Linux-ajureita, ja niissä jotka tuli vastaan luki Release Notesissa että tuetut jakelut ovat Red Hat Enterprise ja Novell/SUSE. Joissain luki myös noiden lisäksi Ubuntu.

Sivuja: 1 ... 3 4 [5] 6 7 ... 13