41
Yleistä keskustelua / Vs: hyvitysmaksu myös ulkoisiin kiintolevyihin
« : 06.01.11 - klo:16.17 »Olet moneen kertaan väittänyt, että yksityinen kopiointi on sallittua vain medioille, joista on maksettu hyvitysmaksu. En kuitenkaan löytänyt tällaista kohtaa laista, näyttäisitkö missä niin lukee?
Lue hyvitysmaksun maksuperiaate, muistaakseni toisesta luvusta lähtien (pykälää en muista) että milloin ja mistä se maksetaan (on muuten aika naurettavaa touhua) ja.huomaat että hyvitysmaksu on pyritty laittamaan vain niille medioille joita voidaan käyttää kopiointiin muille tai aiheuttaa tulon menetyksiä yksityisestä kopioinnista johtuvasta käytöstä. Ja arvaatko minkä takia on katsottu pahalla sitä että EU maasta oli tähän asti voinut tilata hyvitysmaksuttomia levyjä? Ja minkä takia mm. verkkokauppa.com määrättiin nyt maksamaan takautuvasti hyvitysmaksut levyistä ym jotka myyty EU alueelta (Virosta jne)?
Hyvitysmaksua peritään jotta voidaan saada yksityinen kopiointi mahdollistettua. Hyvitetään siis yksityisestä kopioinnista aiheutuvia menetyksiä ja rajoitetaan kopioiden määrä muutamaan kappaleeseen ja tietylle pienelle ryhmälle sekä kielletään kopioista uusien kopioiden ottaminen. Eli tappiot eivät ole lopulta mitään naurettavia mutta silti kuluttajat ja pienet sosiaaliset ryhmät voi säästää satoja tai tuhansia euroja pelkästään tuolla. Mutta se ei ole mahdollista että joku kopioisi puolelle suomen väestöstä omasta kappaleesta kopion. (Teknisesti on mahdollista mutta ei juridisesti mahdollista).
Tähän asti hyvitysmaksua ei ole saatu tungettua vielä kaikille medioille joiden on katsottu olevan enemmän sellaiseen käyttöön mitä ei kopiointiin käytetä vaikka olisi teknisesti mahdollista. Ja sitten myös oikeus yrityksille periä hyvitysmaksu takaisin.
Lainaus
Näinpä. Teosto on yritys, joka on ottanut tehtäväkseen kerätä rahaa kassaan artisteille jaettavaksi. Lafka myös tekee (kassan hyvinvoinnin näkökulmasta) hommansa varsin hyvin. Oikeudenmukaisuus ja järki tosin on touhusta unohtunut jo kauan sitten.
Nuo ovat yksityisiä yrityksiä joiden pitäisi mukamas kasvattaa voittoa joka vuosi samaan tapaan kuin minkä tahansa muun yrityksen. Ajatus ollut aikoinaan hyvä mutta tosiaan mopo karannut käsissä.
Moni mieltää tilanteen myös mustavalkoiseksi että on kuluttaja vs teosto tai artisti vs teosto missä kuluttaja on aina artistin puolella. Mutta pelikenttään kuuluu monta tekijää kuten mm. Teoksen tekijät, Teoksen maksajat, Teoksen markkinoijat, Teoksen myyjät, Teoksen ostajat ja Teoksen oikeuksien omistajien etujen valvovat tahot.
Ennen kuin yksikään musiikkilevy (jätetään nyt elokuvat ym pois yksinkertaistamisen vuoksi) on saapunut kuluttajille saataville. Niin siihen on käytetty tuhansia tunteja aikaa sen valmistamiseen. Rahaa on palanut tilojen vuokriin, tekijöiden menoihin, palkkoihin, oheiskustannuksiin, markkinointiin, levityssopimuksiin, painoihin, varastoihin ym. Mitä suurempi markkinointi niin mukaan tulee kaikenlaista väkeä aina valokuvaajista videokuvaajiin, malleihin, valasijoihin, lavastemiehiin, avustajiin, kalustoon jne jne. Rahaa kirjaimellisesti palaa. Ja kun sitten lopulta lähtee tuotteiden jakelu myyntiin niin mukaan tarttuu lähtö varaston kustannuksista lähtien kuljetukset ja välivarastoinnit aina lopulliseen varastointiin asti. Myyntiliikkeiden työväen vuokrat, sähköt, siivoukset jne jne.
Ja kun kapitalistisesti vielä jokainen välikäsi korottaa hintaa tai pyytää oman osuutensa niin nopeasti se hinta nousee ylös, mitä suuremman toiminnan yrityksien palveluja käyttää. (Aivan kuten esim Nokialla, jolle maksaa mm. N8 puhelimen valmistus alle 6 euroa mutta jälleenmyyjille se myydään n. 60-80 euron hintaan ja ne myyvät sen sitten yli 400 euron hintaan)
Kyllä moni artisti tekisi mielellään keikkailua päivätyökseen mutta eivät halua treenata 8 tuntia päivässä ja saada kuukaudessa palkaksi sen 2000-3000 euroa jos hyvin riittäisi muutama keikka viikossa täydelle yleisölle. Nimittäin vielä jokainen esityspaikka ym vetää omat menonsa lippu ym tuloista.
On ihan eri asia olla tunnettu ja haluttu bändi joka pystyy itse omasta taskusta tekemään musiikin ja jakamaan sen vielä "maksa niin paljon kuin tahdot" -tavalla ja saada miljoonavoitot kuin joku keskitason bändi jonka tuntee vain pieni määrä ihmisiä.
Lainaus
Kun hyvitysmaksu otettiin käyttöön 1984, tyhjien kasettien käyttömahdollisuudet olivat varsin rajalliset. Pääasiassa yksityishenkilöt taisivat niihin tallentaa musiikkia. Nykypäivänä tyhjien medioiden käyttömahdollisuudet ovat laajentuneet valtavasti, joten kasettimaksun järkevyys on huomattavasti vaikeampi perustella.
C-kaseteille tuolloin nauhoitettiin varmaan pääasiassa omaa puhetta ja radiosta. Harvempi taisi kopioida enempää kuin yhden kasein itselleen. Todella merkittävä osuus meni myös kotimikroihin ja ensimmäisiin henkilökohtaisiin tietokoneisiin (ei siis PC:tä joka on vain yksi IBM:n henkilökohtaisen tietokonemalliston brändi). Eli dataa silloin C-kaseteillekkin tallennettiin. Kuitenkin VHS oli enemmänkin se mitä käytettiin enemmän kopiointiin.
Mutta silti edelleen voidaan perustella hyvitysmaksun tarpeellisuus CD-R, DVD-R ym levyille. Nimittäin meillä on oikeuksia yksityiseen kopiointiin jota ihmiset ovat hyödyntäneet jo hyvin monia vuosia. Harva vain ei tiedä oikeuksiaan.
Mutta meillä ei ollut digitaalista mediaa samalla tavalla ollenkaan aikoinaan. Ei ollut internettiä otettu käyttöön teoksien kopioinnissa. Kaikki kopiointi tapahtui hyvin pienten piirien parissa.
Lainaus
Kasettimaksun laajentaminen ulkoisiin kiintolevyihin on mielestäni malliesimerkki siitä, että Teosto ei mieti mistä toiminnasta olisi perusteltua periä hyvitysmaksua, vaan ottaa rahat pyörimästä sieltä mistä ne helpoimmin irtoavat.
Jos Teostolle ym yksityisillle yrityksille annettaisiin valta niin varmana perittäisiin kaikesta mihin vaan digitaalista voisi teoksia tallentaa. Onneksi sentään vielä jotain rajaa pidetään mutta kun niiden lobbaus on kovaa ja piraatit ym omilla teoillaan todistavat että teosto ym ovat oikeassa lainsäätäjille niin oikeuksia menettää kaikki.
Mutta ongelmia ei ole vain teoston ja piratismin ansiosta tekijöillä, vaan digitaalisuus tuo omat ongelmansa. Nimittäin tietotekniikan avulla voidaan vähentää työntekijöiden määrää ja laskea palkkoja jo olemassa olevilta. Mitä suuremmat yritykset ovat, sen vähemmän ne tarvitsee työntekijöitä ja sen vähemmän niiden tarvitsee maksaa palkkoja ym, mutta ne saavat suuremmat voitot ja tulot verrattuna pieniin paikallisiin yrityksiin. Suuryritys keskiverroin työllistää vain 30% siitä työmäärästä mitä työllistäisi pienet yritykset, mutta keräävät yli 80% enemmän voittoja mitä taas vastaavasti pienemmät yritykset tekisivät voittoa ja silti maksaen n. 20-30% pienempää palkkaa mitä pienemmät yritykset voisivat maksaa.
Lainaus
Ilmainen vinkki Teostolle: Hyvitysmaksu kaikkiin tietyn tehorajan ylittäviin autostereoihin! Kun tämä on hoidettu voidaan maksua laajentaa autoihin joiden ikkunat ovat avattavissa!
Ei nyt sitä autoihin pidä laittaa! Sehän olisi vapaan yksityisautoilun rajoittamista! Tottakai teostomaksu täytyy periä vuokrasissa ja yhtiövastikkeissa koska ihmisethän sitä kuuntelee, eli pistetään joku sopiva 1-2% osuus sitten noista suoraan teostolle. Tietenkin taajamassa tai hajaseudulla asuvat saavat maksaa vain 0.2-0.5% kun ei siellä landella kukaan mitään kulttuuria nauti samassa määrin ja metsä peittää melun. Ja kaupungeissa taas vaaditaan ihan reippaasti 3-5% osuus.
Ja sitten tuo laajennetaan verotukseen kokonaan että kun syntyy niin jos vauvalla on kuulo kunnossa niin siitä lähtien 1-2% verotus kaikista tuloista, eli lapsilisät ym on perinnän alla siihen asti kunnes menettää kuulonsa pysyvästi tai kuolee.
Tässähän saadaan 1% kirkollisvero näyttämään ihan vain koulukiusaajalta sitten todelliseen suojemaksuun
PS. Nykyinen yksityisen kopioimisen sallima laki on lisätty 1995. Eli aika uusi se on. Hyvitysmaksun vanhempi olemassaolo (1984-1985) taitaa olla perusteltu mm. Radiosoittojen ja C-kasettien vuoksi 70-luvulla ja 80-luvulla VHS nauhureiden yleistymisen aikana.
PPS. http://www.minedu.fi/export/sites/default/OPM/Julkaisut/2010/liitteet/OKM_tr11.pdf?lang=
PPPS. Tietotekniikka on poikkeuksellinen markkina-alue koska kaikilla muilla markkina-alueilla kuten televisiot, radiot, autot, kodinkoneet ym on 30 vuoden yleistymisen aika, mutta tietotekniikassa taas ollut 20 vuoden yleistymisen aika 90-luvulle asti. Ja vauhti on kiihtynyt että nykyisin se on 10 vuoden jos ei allekkin. Tekniikka mahdollistaa enemmän ja nopeammin ja ihmiset omaksuvat tekniset mahdollisuudet nopeasti mutta meidän käyttämä lainsäädäntö ei pysy perässä koska mahdollisuudet tekniikan hyväksikäyttöön kasvaa melkein räjähdysmäisesti.