Näytä kirjoitukset

Tässä osiossa voit tarkastella kaikkia tämän jäsenen viestejä. Huomaa, että näet viestit vain niiltä alueilta, joihin sinulla on pääsy.


Aiheet - Exitium

Sivuja: [1] 2 3 4
1
Pelit / Amnesia: A Machine for Pigs
« : 16.06.12 - klo:10.48 »
Pari vuotta sitten ja suureksi kauhupeli- ja indiemenestykseksi muodostunut Amensia: The Dark Descent saa jatkoa! Uusi peli ilmestyy tänä syksynä, ja se jatkaa samanlaista kauhupelaamistyyliä kuin alkuperäinen Amnesia. Peli ei ole virallinen jatko-osa aikaisemmalle pelille, vaan keskittyy toiseen paikkaan ja tarinan päähenkilö on eri kuin alkuperäisessä Amnesiassa, mutta pelityyli ja maailma on samanlainen. Pelin on kehittänyt alkuperäisestä Amnesiasta tuttu Frictional Games yhdessä Dear Estheristä tunnetun thechineseroomin kanssa. Ja luonnollesti peli on saatavilla Linuxille.

Alkuperäisen Amnesia-aihe täältä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=34134.0

Viralliset sivut: http://aamfp.com/

Teaser: http://www.youtube.com/watch?v=4CagMNLxa9M

2
Olen käyttänyt itse Linuxia ja pääsääntöisesti Ubuntua (myös muitakin distroja) vuodesta 2006 lähtien. Syy järjestelmään siirtymiselle oli lähinnä kiinnostus tietotekniikkaan kohtaan ja uutuudenvieätys. Päivääkän en ole katunut tutustumista Linuxiin, mutta aivan alkuajoista lähtien minulla on AINA ollut yksi ongelma: pelit.

Pelejä olen pelannut pienestä lähtien ja vaikka nykyään ikääkin on parinkymmenen paremmalla puolella ja opiskelut yliopistolla hyvällä mallilla niin pieni peliharrastus ei ole laantunut. Winellä olen vuosia koettanut venkslata Windows-pelejäni toimimaan ja tukenut natiiveja Linuxpelejä, mutta aina olen joutunut "vaativaan" pelimakuuni toteamaan että Windowsilla se hoituu paremmin ja täten en ole täysin päässyt vuosienkaan jälkeen irti Windowsista, vaikka Linuxinkäyttöni on nykyää monessa muussa asiassa arkipäiväistä (erityisesti opiskelussa, Aalto-yliopistossa automaatio- ja systeemitekniikassa tulee Linux vähintäänkin tutuksi väkisinkin). Aina olen koettanut irrottaututa Windowsista väkisin, mutta sitten kun alkaa ruudunpäivitys nakertamaan mieltä ja se kiva uusi DX10/11 peli tulee hyllylle niin Windows kutsuu pelaamaan.

Uskon että en ole tämän kanssa täysin yksin, vaan tämä on yleinen ongelma modernien massapelien pelaajille. Toki Linuxille on saatavilla paljon aivan mahtavia pelejä niin kaupallisella kuin avoimellakin puolella, mutta kukaan ei voi kiistää sitä faktaa etteikö tarjonta olisi paljon pienempi. Toki jos se riittää niin pullat on hyvin uunissa - minulle tämä tarjonta ei ole riittänyt.

Vuosien ajan Linuxpelaaminen oli pitkään erityisesti id Softwaren harteilla, erityisesti mainittakoot semmoinen peli kuin Quake, ja tämä näkyy nykyäänkin miljoonissa Quaken kaltaisissa avoimissa FPS:ssä. Kuitenkin suuren massan pelimaku on vaativoitunut, eikä pelkkä Quake enää riitä. Tarvitaan erilaisimpia pelejä suuremmalla skaalalla, ja tässä oli Linuxpelaamisen ongelma; pääasiassa vain FPS:ää. Myös Epic Gamesin Unreal Tournamentit olivat tällä linjalla, ja muut kaupalliset julkaisut olivat vain marginaalitavaraa.

Muutama vuosi sitten kuitenkin tapahtui jotain. Linuxin osuus erityisesti Ubuntun siivittämänä sai paljon huomiota ja käyttäjien määrä myös perusjannujen keskuudessa nousi, mikä nosti myös tarvetta peleille. Kuitenkin monet siirtyivät takaisin Windowsiin, kun pelejen toimiminen oli kyseenalaista. Käyttäjien määrä on kuitenkin muista syistä noussut pikkuhiljaa miljoonilla muista syistä johtuen.

Tästä johtuen erityisesti pienemmät pelitalot alkoivat tekemään pelejään myös Linuxille (indiepelit) ja viimeisten vuosien aikana niitä on alkanut pulpahdella melkoista tahtia. Pienillä pelitaloilla on enemmän valtuuksia innovoida uusia ideoita ja kokeilla kaikkea "jännää" ja antaa nörttifaniutensa heijastua peleissään, mikä erityisesti ilmenee linuxmyönteisyydessä. Isot pelitalot keskittyivät enemmän varmoihin Windows- ja konsolijulkaisuihin. Indiepelien määrän kasvu toi pienen piristysruiskeen Linuxin pelitarjontaan, vaikka Call of Duty-tyyppiset suuret nimet jäivät vieläkin näkemättä Linuxilla.

Yhtäkkiä Mac OSX suosio nousi ja mäkkikäyttäjät alkoivat vaatimaan pelejä. Isot pelitalot huomasivat tämän, ja vastasivat siihen. Monet pelitalot alkoivat kääntämään pelejään mäkille kun kysyntää alkoi olla tarpeeksi - ja tämä on osoittautnut hyväksi vedoksi kun samoin tekeviä pelitaloja on tullut runsaasti mukaan. Samalla rikkoutui se yleinen harhakäsitys, että vain Windowsilla voi pelata. Samalla Microsoftin Direct X:n ylivalta alkoi hieman haparrella, kun OSX:llä pitikin koodata OpenGL:ää - kuten myös joillekkin konsoileille kuten PS3. Tässä vaiheessa alkoi olla jo hyvin pullat uunissa linuxleirillä, vaikka mitään konkreettista ei ollut vielä tapahtunut. Tekniikka ja yleinen käsitys alkoi kuitenkin olla voiton puolella, ja Linuxin käyttäjämäärä kasvussa.

Viimeisen kahden vuoden aikana on tapahtunut uutissaralla ilmiömäisiä asioita. Pari vuotta sitten Phoronix uutisoi innokkaasti kuinka Valve on tuomassa Steamin Linuxille, ja eikös tämä saanut fanit hoilaamaan hoosiannaa ja uutiset räjähtämään. Mitään ei kuitenkaan tullut ilmi viralliselta taholta, ja asia pidettiin uutisankkana.Kuten kuitenkin meistä osa tietää, tämä osoittautui TODEKSI muutama viikko sitten ja Valve on todellakin työstämässä Steamia Linuxille Source-pelien kera. Tämä räjäytti potin - jättimäinen pelitalo tuomassa massiivista pelialustaansa Linuxille omien peliensä kanssa, mikä viimeistään laittaa muihinkin julkaisijoihin liikettä. Puhdas lottovoitto Linuxpelaajille, kunhan Steam vain pusketaan ulos.

Myös muilla tahoilla ollaan heräilty näiden parin vuoden aikana. Unigine Co. loi Unigine-pelimoottorinsa jokatuki Linuxia ja pystyi todistamaan, että Linuxillakin pystyy ajamaan ilmiömäistä grafiikkaa.  Tämä sai monet Microsoft-fanit ja DirectX:n kannattajat hiljaisiksi - OpenGL:llä saikin hyvää jälkeä.  Ja kun aikaiemmin mainitsemani tekijät tekniikan kehityksessä otetaan huomioon, niin tämä ns. loi itseluottamusta pelikehittäjille luoda pelejä myös Linuxille. S2 Games puolestaan mursi iänikuisen FPS-pelien kierteen tuomalla oman DotA-klooninsa Heroes of Newerthin markkinoille. Grafiikkakin oli nättiä, mikä saattoi jopa yllättää monet fundamentalistiset pelaajat.

Indiepelien saralla luotiin myös toinen läpimurto: Desura. Desura toi indiepelit helpommin pelaajien saataville, ja vaikka Desura ei ole Windows-pelaajien keskuudessa järkyttävässä käytössä, niin Linuxpuolella se on saanut poikkeuksellisen paljon hyvää kannatusta. Se toi loputkin indiepelit helposti kaikken saataville, mik edesauttaa pienten firmojen Linuxmyönteisyyttä yhä suuremmassa määrin. Indiepelien kolmas, ja ehkäpä suurempi läpimurto on puolestaan Humble Indie Bundlet, jonka "monta peliä haluamaasi hintaan kaikille alustoille" ideologia sai Linuxpelaajat tuottamaan hunajaa, mikä näkyi myös keskivertolinuxpelaajan maksumäärissä, jotka olivat radikaalisti suurempia kuin esim. Windows-käyttäjillä. HIB on myös sysännyt indiekehittäjiä Linuxin suuntaan - esim. VVVVVV portattiin Linuxia varten vain ja ainoastaan tämän bundlen takia.

Aikaisemmin mainitsemani Linuxpelaajien pioneeria ovat kuienkin väsähtäneet. Epic Games ei portannut ikinåloppuun UT3:a (joka myös muutenkin hieman floppasi) ja id Softwarella ei ole tällä hetkellä suunnitelmia RAGE:n porttaamiselle Linuxille, vaikka id Tech 5 tukee teoriassa Linuxia. id Tech 4 lähdekoodit sentään julkaistiin, mikä on hyvä asia. Kuitenkin  henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että nämä pelitalot "väsähtivät väärässä paikassa". Nyt markkinat alkaisivat kypsymään heidän peleillee  Linuxilla, joten kannattaisi oikeasti miettiäniiden porttaustentekemistä. Toivottavasti ne heräävät kypsyviin markkinoihin.

Avoimella puolella ei ole paljoa muutoksia tullut, mutta pelaajien myönteisyys kehitykseen on parantunut erityisesti kaupallisten indiepelien lisääntymisen myötä. Erityisesti Xonotic, missä itsekin olen ollut mukana kehityksessä, on saanut paljon myönteistä julkisuutta avoimuudellaan ja pelin laadun vuoksi. Toivottavasti myös muutkin projektit saavat samanlaista sysäystä eteenpäin!

Joten näiden seikkojen perusteella uskoihin, että muutaman vuoden sisällä Linuxpelien määrä on kasvanut räjähdysmäisesti ja Linux pelialustana alkaa olemaan varteenotettavampi vaihtoehto kuin nykyään.

Mitä mieltä olette ajatuksistani? Oletteko samaa mieltä vai onko näkökulmani mielestäni väärä? Onko tämä hyvä vai huono asia, onko teorioissani aukkoja? Keskustelua.

PS. Säästin 1000. viestin tätä varten, eli tässä on fooruminu tuhannes postaus. :)

3
Pelit / Xonotic - Laadukkain vapaa FPS-peli
« : 13.09.11 - klo:22.14 »
Kyseisestä pelistä on jo yksi aihe olemassa, mutta se käsittelee niin paljon sen kehitykseen ja syntyyn liittyviä vivahteita, niin päätin tehdä kokonaan uuden aiheen tälle valmiille pelille. :) Vanha aihe löytyy siis täältä: http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=32758.0

Xonotic on siis GPL-lisenssillä julkaistu FPS-peli, joka on luonnollisesti saatavilla Linuxille. Peli on kehitetty Nexuizin pohjalta, ja tästä löytyy enemmän informaatiota aikaisemmin linkkaamastani linkistä. Se on pelityylillesti saanut voimakkaita vaikutteita Quakesta ja Unreal Tournamentista, mutta Xonoticin edeltäjä Nexuiz on kuitenkin näitä ensimmäisiä GPL-lisenssillä varustetuista "sinkohipoista", joten taas yhdesta Quakemaisesta pelistä ei ole kyse, vaan nimenomaisesti monet muut pelit seuraavat Nexuizin (ja Xonoticin) jalanjäljissä.

Sitte lainataan hieman Wikipediaa, sillä en jaksa kirjoittaa samaa tekstiä uusin sanoin:
Lainaus
Pelin perusideana on suorittaa senhetkisen pelimuodon (16 erilaista) määrittelemä tehtävä siten, että oma joukkue tai pelaaja itse voittaa. Tehtävät suoritetaan pitkälti siten, että ammutaan vastapuolen pelaajia kentältä kerätyillä futuristisilla aseilla (18 erilaista) ja sitä kautta saavuttamaan voitto määritellyssä pelimuodossa, esimerkiksi ryöstää vastustajajoukkueen lippu (Capture the Flag - Lipunryöstö). Mekaanisesti peli on hyvin nopeatempoinen, sillä pelaajat voivat liikkua todella suurilla nopeuksilla, hyppiä erittäin korkeita hyppyjä ja aseet ovat nopeita ja tehokkaita. Muista saman genren peleistä poiketen Xonoticissa on keskitytty voimakkaammin liikkumiseen ja aseiden käyttämisen taitoon. Pelifysiikat ovat luotu siten, että niiden täydellinen omaksuminen ja mahdollisimman sulava ja nopea liikkuminen vaatii taitoa ja aseissa on monia pieniä taktisia elementtejä, joita osaava pelaaja voi käyttää hyödyksi. Peli on tarkoitettu ensisijaisesti moninpeliksi internetin välityksellä, mutta yksinpeli on mahdollista tietokoneohjattuja vastustajia vastaan.

Grafiikan osalta peli sijoittuu avaruusaiheiseen teemaan. Kentät sijoittuvat eri planeetoille ja hahmot ovat tyypillisiä scifi-aihepiiristä. Suunnittelussa ollaan otettu paljon vaikutteita esimerkiksi Halo-pelisarjasta ja lukemattomista muista vastaavista aiheista, johon kuuluvat alienit sekä edistynyt teknologia. Hienostuneen teknologian rinnalle ollaan otettu mukaan myös tiettyä brutaalisuutta, joka sopii pelin nopeatempoiseen tyyliin - esimerkiksi pelaajan kuollessa hahmo saattaa räjähtää kappaleiksi. Graafiselta tasoltaan peli edustaa kehittyneintä yhteisön voimin rakennettua peliä, ja kehittäjät luokittelevat graafiikan tason olevan noin vuoden 2007 kaupallisten pelien tasolla.

Lisää informaatiota sitten Wikipediassa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Xonotic

Peli on tällä hetkellä vasta versionumerossa 0.5, eli kehitys on vieläkin kesken. Se on kuitenkin nyt jo pelattava, ja siitä voi nauttia nykyisessä muodossaan päivittäin. 1.0:aan on tulossa kuitenkin hyvin paljon radikaaleja muutoksia ja lisää tavaraa, että pelin kehittymistäkin on mielenkiintoista seurata. Kehittäjät yksinkertaisesti haluavat, että kyseessä on "paras kaltaisensa peli". Se koettaa kilpailla kaupallisten julkaisujen kanssa laadussa, mutta kuitenkin pyrkii olemaan aina ja lopullisesti vapaa ohjelma.

Tässä pieni maistiainen grafiikan erosta entiseen Neuixziin (toukokuu 2011 kehitysversiosta):


Peli on luonnollisesti ilmainen, ja jos kiinnostus heräsi, niin suosittelen lataamaan sen saman tien osoitteesta

http://xonotic.org

KATSO TRAILERI TÄSTÄ

Edit: Promokuvia:


4
Terveppä terve

Jotkut taitavat tietää, että yhdestä maailman suosituimmasta pelimodista, eli alun perin Warcraft III pohjalle rakennetusta DotAsta on tulossa Valven kautta jatko-osa: Dota 2. Tänään julkaistiin ensimmistä aitoa pelikuvaa kyseisestä pelistä, kun Saksassa Gamescon-tapahtumassa järjestetään 16 alkuperäisen Dotan kovimmalle joukkueelle turnaus, jonka voittaja kerää miljoonan dollarin potin. Avoin beta tavalliselle pelaajalle aukenee lähipäivinä. Koska kyseessä on kuitenkin Valven nimissä kehitetty peli, julkaistaan se Steamille joka on saatavilla Windowsille ja Macille.

Kyseisen peligenren suurena fanina ja viimeisen vuoden aikana ohjelmointitaitoja oppineena päätin korjata viimeisessä lauseessa olevan seikan. Päätin aloittaa projektin, jonka tarkoituksena on luoda asennusohjelma Dota 2:lle Linuxille. Ja etenee hyvin.

Aitoa natiivia Linux-porttausta en luonnollisesti pysty tekemään, koska minulla ei ole minkäänlaisia lähdekoodeja tjsp. Asennusohjelma ja pelin pyörittäminen perustuu luonnollisesti täten Wine-teknologiaan. Asennusohjelman ideana on asentaa juuri oikeanlainen Wine pelin pyörittämiseen, konfiguroida se sopivaksi, asentaa itse Steam ja Dota 2 ja lopulta vielä konfiguroida molemmat Linux-ympäristöön sopivaksi (mm. pakottaa Source-engine renderöimään OpenGL:llä etc.) Teknisesti se rakentuu hyvin samalla tavalla kuin esim. PlayOnLinuxin scriptat, mutta pyrin tekemään tämän vielä hiotummin ja paremmalla lopputuloksella.

Sivustot: http://dota2linux.dy.fi

#############################

Sitten itse asiaan.

Toimiva Winen versio on olennaisessa osassa tätä projektia. Wine kehittyy kiivasta tahtia, ja välillä erilaisiin ongelmiin tehdään patcheja, ja välillä taas tulee takapakkia jollakin saralla. Idea olisi löytää täydellinen Winen versio (patchien kera), mikä tulisi asennusohjelman mukana. Tämän takia kysynkin teiltä hieman apua: testatkaa eri Winen versioilla eri uusimmalla Source-enginellä pyöriviä pelejä (esim. Left 4 Dead 2, Portal 2, etc.) ja mahdollisesti tehkää mittauksia FPS:n ja vakauden saralla. Ei mieluiten silmämääräistä mittausta, vaan aivan kvantitaallista (=numerollista) mittausta. Ja luonnollisesti mukaan millaista rautaa omistaa - erityisesti näytönohjaimessa ja käytössä olevissa ajureissa on suuri merkitys. Mitä enemmän pystytte auttamaan, sitä kiitollisempi minä ja koko projekti olisi - ja samalla projektin järkevyys paranee huomattavasti.

Toivoisin, että mahdollisimman moni pystyisi auttamaan tässä urakassa.

5
Pelit / id Tech 4 (Doom 3-engine) avoimeksi tänä vuonna
« : 08.08.11 - klo:11.18 »
id Softwarella on ollut alusta lähtien tapa julkaista viime sukupolven pelimoottorinsa avoimeksi lähdekoodiksi GPL-lisenssillä kun heidän uusi pelimoottorinsa iskee markkinoille. id on loppusuoralla heidän uuden id Tech 5:n ja sen lippulaivapelin RAGEn kanssa, josta johtuen John Carmcak selosti QuakeCon 2011-tapahtumassa Doom 3 lähdekoodien julkaisun olevan aivan nurkan takana. Tämä tarkoittaa siis, että Doom 3 lähdekoodit, mukaanlukien sen käyttämä id Tech 4 (aikaisemmin Doom 3-engine) tulee olemaan vapaata riistaa ohjelmistokehittäjille ja erityisesti peliharrastelijoille. Erityisesti avoimen lähdekoodin projektit ovat aina olleet kiinnostuneita id:n pelimoottorijulkaisuista, joiden kautta he saavat aina kehittyneempää teknologiaa käyttöönsä vapauden nimissä ja avoimen lähdekoodin pelit kehittyvätkin hyvin pitkälti id:n pelimoottorijulkaisujen myötä.

id Tech 4 julkaistiin vuonna 2004 Doom 3-pelin yhteydessä ja se edusti silloin ylivoimaisesti teknisesti kehittyneintä pelimoottoria. id Tech 4:a käyttäviä pelejä ovat mm. Doom 3, Quake 4 sekä Prey ja ajan mittaan pienen jatkokehittelyn jälkeen myös semmoiset pelit kuin Enemy Territory: Quake Wars, Wolfenstein (vuoden 2009-versio) sekä Brink (vuoden 2011 peli!)

Huomatkaa kuitenkin, että Doom 3 lähdekoodien julkaisu ei tarkoita että kyseinen peli olisi tämän jälkeen ilmainen - kaikki grafiikka etc. mitä peliin kuuluu on yhä kaupallista. Sen tekniikka on tosin vapaata riistaa, eli Doom 3 modaaminen ja forkaaminen onnistuu tämän jälkeen mielettömän helposti ja laillisesti.

Mitä mieltä, odotatteko jo innolla pelikehittäjien tarttumista kyseiseen pelimoottoriin sekä niiden tuotoksia?

6
Pelit / Desura saapuu Linuxille | Ilmestynyt!
« : 27.07.11 - klo:17.28 »
Lainatakseni itseäni eräältä toiselta foorumila saatte tietää millainen ohjelma on kyseessä:

Lainaus
Desura on Steamin kaltainen pelimanageri ja pelikauppa, jota kautta voi siis hallita omia pelejänsä, olla yhteydessä kavereihinsa, ostaa pelejä ja tallentaa tietoja peleistä etc. Toiminnallisuudeltaan siis hyvin pitkälti samankaltainen kuten Steam ja käyttöliittymäkin on saanut Steamilta voimakkaita vaikutteita. Erikoisen Desurasta tekee se, että se ei toimi aivan samalla tasolla Steamin kanssa, vaan keskittyy suuremmalla mittakaavalla indie-peleihin sekä erityisesti modeihin. Desuran kautta voi siis lataa monia tunnettuja modeja omistamiinsa peleihin suoraan, aivan kuten Steamissa asentaisi kokonaan uuden pelin. Indiepelimyynnin lisäksi myynnissä on myös suurempien pelitalojen pelejä ja pelien hankkiminen toimii digitaalisena latauksena. Modilataustuki on toteutettu vahvalla sidoksella ModDB-sivustoon, ja ohjelman kehittäjät ovatkin kyseisen sivuston porukkaa.

Toinen ero Steamiin nähden on se, että Desura on käyttäjille ja kehittäjille paljon vapaampi. Se ei nimittäin vaadi käyttäjien kohdalla peleistä vain Desuran kautta toimivia, toisin kuin Steam ja Desura voidaan laittaa toimimaan yhteensopivaksi jo aikaisempien ei-Desuran kautta hankittujen pelien kanssa. Lisäksi se toimii vaivatta Steamin rinnalla, sillä monet sen tukemat pelit ovat vain Steamin kautta saatavilla (mm. Half-Life 2). Kehittäjät ovatkin sanoneet, että Desura ei ole Steamin tai vastaavien kilpailija, vaan nimenomaisesti pyrkii omana ohjelmana täydentämään näitä ominaisuuksillaan. Kehittäjien puolella Desura tarjoaa modien tai indiepelien ylläpitotyökalut helposti ja vaivatta, eikä vaadi samanlaista byrokratiaa kuten Steam. Käytännössä se tarjoaa siis pienemmille ryhmille helpomman tavan tuoda pelinsä tai modinsa julki.

Ohjelma toimii vielä hieman pienessä mittakaavassa, joten tuettujen pelien ja modien lista ei ole vielä täysin kattava (noin 150 peliä + modit). Se kuitenkin kasvanee ajan kanssa.

Ohjelma on saatavilla Windowsille, mutta Mac OSX sekä Linux-versiot ovat kehitteillä. Niiden julkaisupäivämäärälle ei tosin ole mainittu.

Jos olette indiepelien tai modien ystävä, niin suosittelen tutustumaan ohjelmaan, tai tarkkailemaan kuinka ohjelma kehittyy. Itselleni tämä oli positiivinen yllätys.

http://www.desura.com/

Nyt se päivä alkaa lähestyä, että tämä ohjelma saapuu Linuxille. Desuran kehitysblogin mukaan Desuran linuxclient näkee päivänvalon muutaman viikon sisällä, eli kehitys on aivan loppusuoralla.

Olen tässä tutustunut parin viikon ajan ohjelmaan Windowsin puolella, ja olen oikein tyytyväinen. Odotan innolla linuxclientin ilmesymistä. Suosittelen kaikille linuxpelaajille, erityisesti jos on vähänkin kiinnostusta modeihin.

7
Olen nyt hieman laiska, joten kopioin aikaisemmin kirjoittamani tekstin suoraan eräältä toiselta foorumilta. :D Tarkoitus olisi kuitenkin päivittää nykyistä pöytäkonettani, joka tulee siis suurelta osin pelikäyttöön, eli sen alla pyörii pääasiassa Windows, mutta myös virtualisoitu Linux (siitä enemmän varsinaisessa viestissä). Linux ei ole hostina juuri tuon pelikysymyksen takia.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Nykyisessä pöytäkoneessa alkaa olla sen verran vanhaa rautaa, että osa näistä on alkanut jo reistailemaan ja osa vaan ei enää pysy nykystandardien mukana. Joten edessä on luonnollisesti tietokoneen päivittäminen, ensisijaisesti pelikäyttöön mutta myös muuhun tehoja vaativaan aktiviteettiin. Haluaisin kuitenkin saada hieman mielipiteitä joihinkin asioihin, sillä pieni epävarmuus kalvaa mieltäni. Esitän tämän kysymyksen muuallakin, josta johtuen tämän foorumin anti ei jää ainoaksi.

Ensimmäinen ja tärkein kysymys koskee lähinnä sitä, että mitä osia minun kannattaisi päivittää NYT. Lähden nimittäin ensi tammikuussa Suomen suurimpaan kurkkusalaattilarppiseikkailuun (eli intti kutsuu), josta johtuen nyt osia ostamalla saan niistä hupia vain tämän kesän ja syksyn verran. Inttiaikana kun pöytäkoneen käyttä minimalisoituu, ja pelkään että saan intin jälkeen halvemmalla uutta ja parempaa. Käytännössä siis haluaisin tietää, että mille osille ei ole odotettavissa suuria muutoksia tämän ajanjakson välillä, jotka voin siis hyvällä mielellä ostaa jo nyt.

Nykyinen kokoonpano:
* Intel Core 2 Quad Q9450 @ 2,66GHz - Onko tarvetta päivittää?
* nVidia GeForce 285 GTX - 1,5v vanha, toimii uusienkin pelien kanssa, mutta ei täydellä väännöllä, kannattaako päivittää?
* 4 GB DDR-II 800Mhz - Pakko päivittää, liian vähän ja liian hidasta, kannattaako ostaa uusi emolevy ja investoida DDR-III kampoihin?
* Kaksi monta vuotta vanhaa ja loppuunkulunutta kovalevyä - Heti ensimmäinen investointikohde, tarkoitus hankkia laadukas SSD-asema (käyttöjärjestelmä + ohjelmat) ja rinnalle uusi nopea kovalevy, että olisi enemmän tallennustilaa. Kannattaako SSD:hen investoida nyt?

Emolevy vaihto tulee ajankohtaiseksi vain jos joku ylemmistä vaatii sitä.

Tämän lisäksi olen ajatellut toisen näytön ja uuden näppäimistön hankkimista, mutta niissä en tarvitse apua. Käyttötarkoituksista vielä sen verran, että koneen olisi hyvä pyörittää uusimpia pelejä kovilla grafiikoilla eikä päivitystarvetta olisi ainakaan vähään aikaan. Haluaisin päivitellä konetta nyt syksyllä esim. BF3:a ja RAGEa varten, mutta kuitenkin niin, että intin jälkeen pystyn pelaamaan yhä uudehkoja pelejä. Pelaamisen lisäksi tarkoitus olisi virtualisoida jotakin Linux-käyttöjärjestelmää työnteon/opiskelun takia joko VMwarella, VirtualBoxilla tai Parallels Workstationilla. Tässä kuvaan astuu tämä toinen näyttö, eli toisessa näytössä näkyisi Windows-työpöytä ja toisessa Linux. Host-käyttöjärjestelmänä tulee olemaan siis Windows 7 tai Windows 8, kunhan se ilmestyy. Virtualisointiratkaisun takia tuo muistikysymys on erittäin olennainen, eli kannattaako minun hommata jopa yli 8 gigaa muistia, ja mitä laatua? Lisäksi jos jollakulla on kokemuksia virtualisointiratkaisuista (aka mikä edellämainituista olisi paras), niin otan mieluusti ohjeita vastaan.

Kaipaisin erityisesti asiantuntevia mielipiteitä, niin hinta-laatusuhteen etc. takia. :D

8
Yllätyin hyvin suuresti kun en löytänyt edes Googlen avulla ratkaisua ongelmaani, vaan kaikki tulokset käsittelivät lähinnä työpöytäeffektien päällepistämistä 11.04:ssa...

Kuitenkin, ongelma on juuri tuo mikä mikä lukeekin otsikossa. Pitäisi saada nuo työpöytäeffektit pois päältä väliaikaisesti pelaamisen ajaksi, ja sitten pelaamisen jälkeen helposti takaisin päälle. Tämä johtuu siitä, että Nvidian suljetuilla ajureilla Compiz syö hirveästi FPS:ää peleissä, ja etenkin hieman uusimpien ja grafiikaltaan vaativimpien pelien pelaaminen tahmaa hirveästi Compizin ollessa päällä.

10.10:ssä tämä onnistui helposti heittämällä komennot metacity --replace (Compiz pois päältä) ja compiz --replace (takaisin päälle), mutta Nattyssä (tai oikeastaan Unityssä) nämä komennot lähinnä vain rikkovat ikkunanhallinnan. Lisäksi työpöydäasetuksista on poistettu tämä "raksi ruutuun"-ominaisuus työpöytäeffektien päälle- ja poispistämiseksi.

Yksi mahdollisuus on tosin vaihtaa takaisin tuohon perinteiseen Gnomeen missä vanha temppu toimii, mutta haluaisin antaa Unitylle mahdollisuuden. Senpä vuoksi, kaipaisin apua miten saisin työpöytäeffektit helposti päälle ja pois Unityssä. Vaihtoehtoinen ratkaisutapa olisi tosin myös se, että miten saisin FPS:n pysymään peleissä muuttumattomana (ja korkealla), oli sitten työpöytäeffektit päällä tai ei.

Kiitoksia etukäteen.

PS. Distro tosiaankin Ubuntu Natty (64bit) ja näyttis Nvidia 330M uusimmilla suljetuilla ajureilla. Kyseessä siis läppäri, eli FPS:n tippuminen näkyy ja tuntuu.

9
Pelit / GameTree Linux - Cedegan seuraaja
« : 17.04.11 - klo:11.27 »
Monet ovat tienneet jo pitkään, että muinoin Linux-pelaajien pakkohankinta TransGamingin kehittämä Cedega on ollut pitkään kuollut ja kuopattu, erityisesti varsinaisen Winen kehityksen myötä. Cedegahan oli/on siis palvelu, jolla pystyi asentamaan Windows-pelejä näppärästi Linux-koneelle Cedega-ohjelman kautta käyttäen helppoa GUI:ta.

Nyt Cedegan teknologia on heräämässä taas henkiin, mutta eri muodossa. TransGaming kehitti muutama vuosi sitten Cider-teknologian Mac OSX-järjestelmille, joka on osoittautunut menestykseksi. Siinä Cider-moottori tungettiin suoraan peliin sisään, jolloin peli saataan helposti "portattua" virallisesti Mac OSX:lle ilman käyttäjän omaa säätämistä. Tätä käytetään mm. Sporen ja Dragon Agen kanssa. Nyt samaa temppua pyritään kehittämään Linuxille. Eli GameTree sisällytetään sen tukemaan peliin ja peli toimii kuten natiivi (paitsi ehkä Cedega-moottorin rajoissa pientä suorituskyvyn heikkenemistä).

Jos kiinnostaa, niin kannattaa lukea täältä hieman tarkemmin. Huomatkaa, että projekti on vasta alkutekijöissä.

http://gametreelinux.com/

10
Pelit / Red Eclipse
« : 10.04.11 - klo:14.12 »
Uusia vakavasti otettavia avoimen lähdekoodin pelejä synyy harva se päivä, mutta tällä kertaa on syntynyt taas uusi tekele: Red Eclipse. Pelityyli vaikuttaa ensisilmäykseltä taas uudelta "Quake-kloonilta", joita on avoimien projektien puolella nähty enemmän kuin tarpeeksi, mutta tarkemmin tarkasteltuna kyseessä on melko omanlainen tulokas.

Pelityyli on siis monelle jo melko tuttua, eli nopeatempoista räiskintää futuristisessa ympäristössä, mikä ei sinällään ole uutta. Omanlaisensa pelistä tekee hyvinkin laajat ja moniulotteiset kentät, omanlainen asearsenaali sekä liikkuminen mm. jetpackeillä. Osa kartoista on nimittäin hyvinkin laajamittaisia ja jakautuu useisiin eri huoneistoihin sekä muihin pienempiin tiloihin verratuna moniin muihin pelien karttoihin - erityisesti levittäytyminen pystysuunnassa joidenkin karttojen osalta luo oman mielenkiintonsa. Asearsenaalikin ei ole täynnä iänikuisia Quakemaisia aseita (vaikka osa on niitäkin), vaan siihen kuuluu myös liekinheittimet, kranaatit sekä Halo-sarjasta apinoitu miekka. Lisäksi monen aseen secondary-firemode on sangen omalaatuinen, esim. plasma-aseen "vankila". Liikkue voi puolestaan esimerkiksi jetpackilla, eli laajoissa kartoissa voi lennellä talojen katolle ottamaan miehestä mittaa sekä seiniä pitkin juoksemalla. Pelimuotoja on hyvin useita, ja näitäkin voi vielä muokkailla erilaisilla mutatoreilla, että erilaisia pelivariaatioita on vaikka muille jakaa. Ja toisin kuin monissa muissa peleissä, näitä mutatoreja käytetään tässä pelissä ahkerasti. Ja karttoja on oikeasti todella paljon. Kun päälle vielä lisätään melko helppokäyttöinen pelin sisäinen karttaeditori, niin kokonaisuus on sangen muikea.

Peli on saatavilla Linuxin lisäksi myös OSX:lle ja Windowsille. Se käyttää Cube-pelimoottoria, joka on omalla tavallaan hyvin elegantti pelimoottori. Se ei pysty aivan uusimpaan grafiikkaan tai muihin kikkoihin, mutta on erittäin minimaalinen ja hyvin koodattu ja aivan mielettömän nopea ja vähäresurssinen ja täten toimii myös vanhemmassa koneessa. Pelin grafiikat ovat siis huomattavasti parempilaatuiset verrattuna sen vaatimiin tehoihin (muiden pelimoottoreihin nähden, siis).

Ja kuten asiaan kuuluu, peli on avointa lähdekoodia ja tästä johtuen siis ilmainen. :)

http://www.redeclipse.net/

Ja Ubuntun käyttäjät voivat asentaa pelin helposti suoraan PlayDebistä.

Traileri: http://www.youtube.com/watch?v=mjHVb3z72tM

11
Pelit / True Combat: Close Quarters Battle
« : 01.04.11 - klo:14.38 »
Linuxille ei ole paljoa saatavilla realismiin perustuvia ilmaisia FPS-pelejä, mutta nyt semmoinen putkahti ulos. Eli kyseessä on kolmas (?) osa True Combat-sarjaan kuuluvasta pelistä ja jatkoa vuonna 2006 julkaistulle True Combat: Elitelle, eli toivottakaa tervetulleeksi True Combat: Close Quarters Battle.

Ennen varsinaista pelin esittelyä pari pientä teknistä seikkaa. Ensinnäkin, kyseessä on modi Wolfenstein: Enemy Territoryyn (niin hassulta kuin se kuulostaakin, että uudehko tuote modiksi vanhahkolle pelille) ja lisäksi se, että kyseessä on vielä alpha-vaiheessa oleva versio, jossa voi olla paljonkin bugeja, asennus ei ole kovin aloittelijaystävällinen ja pelissä on vain yksi kartta. Pelin grafiikat ovat reippaasti paranneltuja Enemy Territoryn grafiikoista (pelimoottoriin tehty muokkauksia etc.), mutta eivät kuitenkaan vastaa aivan nykypelien tasoja, vaikka ovatkin ihan mukavan näköiset.

Sitten itse peliin...

Kyseessä on ns. total conversation-modi, eli varsinaista emopeliä (Enemy Territory) ei näe pohjalta. Peli sijoittuu nykyaikaan, käytännössä perinteiseen "terroristit vastaan sotilaspoliisit tjsp." ja pyrkii realistisuuteen. Realistisuuteen pyritään poikkeuksellisella pelimekaniikalla, eli tähtäintä ei ole lainkaan saatavilla, aseet pyrkivät käyttäytymään aidosti ja pelissä voi käyttää ns. free-lookkia, eli voit katsella ympärillesi vaikka et liikuttaisi tähtäintä. Esimerkki tässä animoidussa giffissä:



Lisäksi pelissä on mm. Call of Dutyistä tuttu perk-systeemi vaikka kaikki aseet ym. ovat saatavilla suoraan (ei vaadi unlockausta), ja niiden käyttäminen riippuu täysin omista taktiikoista. Aseitakin ja muita välineitä on useita, millä saa vaihtelua pelaamiseen. Alphassa on ainoastaan pelimuotona Bodycount (Team Deathmatch), mutta muita pelimuotoja tulee myöhemmissä julkaisuissa lisää, uusien karttojen myötä.

Tarkemmin peliin voi tutustua True Combatin nettisivuilla ja tietysti pelaamalla. Ja muistakaa, että peli ei ole vielä valmis. :)

http://www.truecombatelite.com/index.php?action=fullnews&showcomments=1&id=98

12
Tänään tuli tutustuttua yliopiston koneilla semmoiseen matemaattisen laskentaohjelmiston perusteisiin kuin MATLAB. Tulevia opintojani ajatellen päätin siten asentaa kyseisen ohjelmiston myös omalle läppärille, kunnes tajusin sen olevan suolaisen hintainen kaupallinen ohjelmisto. Joten opiskelijabudjettia ajatellen - onko kyseisestä ohjelmasta olemassa mitään varteenottavaa avointa vastinetta? Googlettamalla löysin muutaman eri ohjelman, mutta minulla ei ole minkäänlaista hajua kuinka hyviä ne ovat, eli onko kenelläkään kokemusta tämmöisistä ohjelmista ja mitä voisi suositella? Korostan kuitenkin sitä, että tämä läppärille asentamani ohjelma tulisi olemaan vain ns. pieni lisä, eli jos tarvitsen matemaattista laskentaa silloin kuin en ole yliopiston koneen äärellä. MATLABia tulen käyttämään luultavasti kuitenkin eniten opiskellessani.

13
Pelit / Amnesia - The Dark Descent | Julkaistu!
« : 14.06.10 - klo:18.55 »
http://www.amnesiagame.com/

Ruotsalaiselta Frictional Gamesilta, joka pääsi kuuluisaksi Penumbra-sarjansa ansiosta, on tulossa tämän vuoden loppukesästä (elokuussa) 8. syyskuuta 2010 uutta peliä - Amnesia The Dark Descent. Pelityyli tulee olemaan samantyylistä kuin Penumbroissa - first-person-kuvakulmassa kuvattu kauhupeli, joka koostuu nimenomaan hidastempoisesta kauhusta ja ongelmanratkaisuista (ei sisällä yhtään räiskimistä). Ja tietysti, peli tulee ilmestymään Linuxille. Linuxin lisäksi peli ilestyy Windowsille ja Mac OSX:lle. Graafisesti peli ei ole aivan uusinta uutta, mutta eihän se merkitse paljoa jos peli on muuten loistava - ja pelimoottori keskittyy enemmän edistyneeseen fysiikkaan kuin grafiikkaan.

Linkin takaa näkee jo ensimmäisen teaserin, että millainen peli tulee jotakuinkin olemaan.

Pelin pystyy nyt ennakkotilaamaan, ja ennakkotilaajille suodaan jopa 10% alennus. Hinnaksi ilmoitetaan 18$, mutta euroiksi muunnettuna ja Suomen verot päälle pelille tulee hintaa 19,95€, mikä ei kuitenkaan ole paha hinta. Pelin ilmestyessä pelin voi ladata heti sähköpostin kautta tulleen latauskoodin avulla.

Itse ennakkotilasin äsken.

14
Tarkoitus olisi hommata uusi läppäri - ylppärilahjana. Ja koska opiskelut alkavat syksyllä, niin pitäisi olla ihan kunnonkin läppäri, ettei mitään lelua parin sadan läppäriä, vaan nelinumeroinen hintalappu.

Kriteerinäni oli "mäkkimäinen, mutta ei mäkki", sillä en pidä Mac OSX:ää tarpeeksi sopivana käyttööni, vaikka pidän erityisesti Macbook Proita erittäin himokkaina laitteina (sen takia tämä kriteerini). Tässä hintaluokassa tapellessani joudun ikävä kyllä nöyrtymään ja ostamaan pakkowindowsin, mutta ensimmäinen tehtäväni olisi heittää se mäkeen ja pingviini tilalle.

Silmiini osui HP Envy-sarjan läppärit ( http://www.hp.com/united-states/campaigns/envy/ ), jotka täyttivät kriteerit oikein mainiosti. Läppäreistä paljastui kuitenkin se seikka, että niissä kaikissa on ATI:n grafiikkakortti - ja ATI:n tilanne Linuxilla tiedetään. Joten kysynkin, että onko ajuritilanne nykyään mitenkään siedettävässä kunnossa, että saanko pingviinini pelittämään tarpeeksi kunnolla kyseisessä koneessa? Tarkoitus olisi käyttää läppäriä opiskelun ohessa myös multimediassa ja pelaamisessa (pelit eivät kuitenkaan mitään grafiikkahirmuja, raskaimmaksi voitaisiin luokitella Heroes of Newerth - minulla on yhä täällä kotona pöytäkone uutuspelejä varten). Tämän takia avoimet ajurit eivät sovellu käyttööni, vaikka ne toimivatkin varmemmin.

Kiitän etukäteen.

15
Eli se on varmistunut. Vaikka Valve ei ole vielä virallisesti sitä ilmoittanut, niin Valven salaperäisellä tavalla näitä viittauksia on löytynyt jo useita, joista viimeisimmät paljastivat kunnolla Steamin Linux-clientin saapumisen. Steamin saapumista Linuxille on huhuttu jo useita vuosia, mutta nyt vihdoin ja viimein se on nähtävästi tapahtumassa. Luonnollisesti Steamin saapuessa Linuxille myös Valven tunnetut pelit ilmestynee Linuxille: Half Life, Counter-Strike, Left 4 Dead, Team Fortress etc.

Linux-clientin saapuminen ja olemassaolo on vahvasti sidonnainen virallisesti paljastettuun (mutta ei vielä julkaistuun) Mac OSX-clienttiin.

Lontoota osaaville (en jaksa nyt tiivistää suomeksi):
http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODE3Mw
http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&item=steam_linux_script&num=1

Voisin sanoa, että tämä on yksi merkittävimmistä tapahtumista Linux-pelaamisessa.

Pelaajat, bileet pystyyn.

16
Phoronix on onnistunut kääntämään heidän kehittämänsä Phoronix Test Suiten myös Windowsin puolelle. Kyseinen ohjelma siis mittaa järjestelmän suorituskykyä monella eri taholla, mm. pakkastehossa sekä pelisuorituskyvyssä (OpenGL). Aikaisemmin PTS:ää on voinut käyttää vain UNIX-tyyppisissä järjestelmissä, mutta tämän kehityksen suoman edun avulla sama ohjelma pyörii nyt myös Windowsilla.

Ja tällä tavalla saamme kohta tietää, että mikä järjestelmä on OIKEASTI se suorituskykyisin.

http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=ODE2Ng

Linuxin puolelta ollaan valittu vain Ubuntu (itse olisin toivonut muitakin mukaan vertailukohteeksi, distroissakin on eroja), Mac OSX:ää edustaa uusin Snow Leopard ja Windowsia tietysti uusin Windows 7. Näissä käyttiksissä ajetaan kohta siis sarja testejä ja tulokset julkaistaan Phoronixin sivuilla.

Stay tuned.

17
En tiedä pitäisikö itkeä vain olla raivoissaan näin subjektiivisista näkemyksistä.

http://www.microsoft.com/windowsserver/compare/windows-server-vs-red-hat-linux.mspx

18
Luultavasti suuri osa Linuxilla pelaajista tietää nimeltä Nexuizin. Kyseessähän on tällä hetkellä laadukkain ja graafisesti nätein avoimen lähdekoodin peli, jonka pelityyli on iki-ihanaa Quaken ja Unreal Tournamentin tapaista nopeatempoista Deathmatchia.

Jos peli ei ole ennestään tuttu, niin... http://www.alientrap.org/nexuiz/

Viime ajat ovat kuitenkin olleet melko sekasortoisia Nexuizin yhteisössä. Nexuizin alkuperäiset tekijät nimittäin julkistivat 1. maaliskuuta, että Nexuizin nimi ja osoite nexuiz.com on myyty eräälle yhdysvaltalaiselle yritykselle, IllFonicille, joka on tekemässä Nexuiz-nimistä kaupallista peliä konsoleille.

Jotkut saattavat tässä vaiheessa ajatella, että hyvähän se on, että hienossa pelissä alkaa liikkua raha ja peli laajenee konsolien puolelle, mutta...

Näyttääkö tämä tuleva peli teistä edes yhtään samanlaiselta kuin alkuperäinen Nexuiz? Edes yhtään? http://nexuiz.com

Aivan, ei. Peli on kuin täysin eri peli, mutta sillä on kuitenkin täysin sama nimi. Lisäksi tämä peli ei tule olemaan avointa lähdekoodia. Asiasta käytiin hirvittävä keskustelu, että miksi näin on tapahtunut, sillä projektin alullepanijat ja Nexuiz-brändin myyneet eivät ole edes varsinaisesti kehittäneet peliä moneen vuoteen, vaan pelin kehitys on ollut viime vuosien ajan käytännössä yhteisön varassa tuotettua. Lisäksi kyseessä on suoraan sanoen GPL-lisenssin raiskaus. Asiasta puitiin myös runsaasti sitä mahdollisuutta, että hyötyisikö alkuperäinen Nexuiz tästä konsoliversiosta yhtään mitään tekniseltä ja pelilliseltä kannalta, mutta IllFonic (eli tämä konsolinexuizia kehittävä firma) totesi, että heillä ei ole aikomusta auttaa alkuperäisen Nexuizin kehityksessä. Tämä siis tarkoittaa sitä, että yhteisön ja avoimen lähdekoodin varassa kehitetty peli myytiin halvalla yritykselle ja alkuperäinen peli lähes täysin raiskattiin, anteeksi karkea ilmaisuni.

Yhteisö otti herneet nenäänsä, ja syystäkin. Tämän takia he ryhtyivät tuumasta toimeen ja aloittivat Xonotic-projektin. Kyseessä on Nexuizin pohjalta kehitetty uusi GPL-lisensoitu peli, jonka pelityyli tulee olemaan lähes identtinen alkuperäisen Nexuizin kanssa, mutta asiat hoidetaan tässä vielä paremmin ja hienommin niin graafiselta ja tekniseltä osalta. Kun nimi on myyty yritykselle, niin hommat pitää tehdä alusta alkaen uusiksi uudella nimellä. Pelillä ei ole vielä julkaisupäivämäärää, sillä projektin sivut julkaistiin vasta pari päivää sitten

http://xonotic.org

Mitäs mieltä olette tästä tapauksesta, oletteko minun ja valtaosan Nexuiz-yhteisön kannalla siinä asiassa, että Nexuizin alkuperäinen ideologia on tuhottu? Vai pidättekö tätä kaupallistettua Nexuizia konsoleille hyvänä tapauksena? Mielipiteitä kiitos.

Itse aion tukea Xonoticcia ja boikotoida konsoli-Nexuizia, ellei käy selvästi ilmi, että konsoliversiosta olisi suoraa hyötyä emopelille. Itse olen sitä mieltä, että xbottaajat ym. eivät tule edes tietämään alkuperäistä peliä, vaikka konsoliversion sivuilla on suora linkki alkuperäiseen peliin.

Edit: Ensimmäinen virallinen alpha-asteinen julkaisu 0.1 on ilmestynyt (23.12.2010)! Vielä on matkaa valmiiseen versioon, mutta suunta on oikea. http://www.xonotic.org/2010/12/xonotic-0-1-preview-released/

19
Olen hieman pohtinut tätä asiaa ja toivonkin saavani täällä hieman keskustelua aikaiseksi.

Linux on viime vuosina kasvattanut markkina-osuuttaan käyttöjärjestelmien keskuudessa, se on fakta. Tämän on tehnyt myös Mac OSX, kun puolestaan Windowsin asema on heikentynyt. Se ei kuitenkaan poista sitä faktaa, että Linux on näistä kolmesta yhä pienin siivu kakusta ja Windowsilla on selkeä dominoiva asema. Erityisesti Ubuntun ansiosta Linux on saanut suuremman siivun kakusta, mutta onhan muidenkin distrojen käyttäjämäärä kasvanut huomattavasti.

Vaikka Linux yleistyy, niin pelitarjonta on kuitenkin yhä hyvin laihaa. Päälle 99% tietokoneelle tehdyistä peleistä tehdään yhä Windowsille ja DirectX on yhä pelitalojen suosima ohjelmointirajapinta (vai mikä termi on oikea?) kaikilla käyttöjärjestelmillä toimivan avoimen OpenGL:n sijaan, vaikka laadun suhteen molemmat ovat lähes samalla viivalla. OpenGL ei ole osoittanut vieläkään suurempaa kiinnostusta pelinkehittäjien keskuudessa.

Pelejä on toki Linuxille. Avoimia pelejä on runsaasti. Mutta kaupallisella puolella, osaako kukaan sanoa muita selkeitä firmoja kuin FPS-jätti id Software ja Epic Games, jotka tekevät/ovat tehneet pelejä Linuxille? Lisäksi huomattavasti pienempi pulju S2Games tekee pelinsä Linuxille. Lisäksi muutama pilipalipelitalo, joiden pelejä en edes tiedä. Osaako kukaan muu sanoa muita pelitaloja? Aika vähiin jää. id:tä saamme kiittää semmoisista peleistä kuten Quake ja Doom, kun taas Epiccia Unreal Tournamentista. S2Games puolestaan on tehnyt Savaget (jotka ovat saatavilla myös osittain ilmaiseksi) sekä vielä beta-vaiheessa olevan DotA-kloonin Heroes of Newrethin.

id julkaisi hiljattain Quake Liven Linuxille. Hallelujah! Pitää kuitenkin muistaa, että Quake III, joka ilmestyi vuonna 1999, ilmestyi myös Linuxille. Sen takia porttaaminen oli tuskin kovin suuren vaivan takana. Viimeisin id:n suuri Linuxille ilmestynyt peli oli Enemy Territory: Quake Wars vuonna 2007. Se käytti heidän silloista pelimoottoria id Tech 4, joka luonnollisesti kehitettiin Linuxille. id:n moottorit ovat tunnetusti aina käyttäneet OpenGL:ää (myös Windowsilla), ja id onkin ollut semmoinen pelitalo, joka on henkeen ja vereen ennen vannonut OpenGL:n nimeen ja jättänyt DirectX:n sivuteille.

id julkaisee parin vuoden sisällä uuden pelinsä, RAGEn. Se tulee käyttämään uutta id Tech 5-moottoria. Nyt tulee pelottavaa settiä: id:n mukaan se tulee mitä ilmeisimmin käyttämään OpenGL:ää SEKÄ DirectX:ää. DirectX tulee olemaan Windowsilla, OpenGL Mac OSX:llä. Noni, OpenGL tuki, Linux turvattu. Vai onko? Eräs sähköpostiviesti (tai viestit) kertoo asian nykyisen tilanteen... (Lähde: http://www.linuxgames.com/archives/14086 )

Lainaus
> Dear Mr Carmack, I am just wondering if the graphics renderer for
> Rage is still
> built using OpenGL 3.* as a target? Will id still port to Linux if
> user numbers are
> small or not as big as say Mac OS or Windows?
>
> Gratzi,
> naikon89

The PC and Mac versions are still OpenGL 2.x.

We are not currently scheduling native linux ports. It isn’t out of the
question, but I don’t think we will be able to justify the work. If
there are hundreds of thousands of linux users playing Quake Live when
we are done with Rage, that would certainly influence our decision…

John Carmack

--------------------------------------

> Ok, it must be alot more difficult to port
> than older id software games :(

Yes, it is. The codebase is much, much larger, and the graphics
technology pushes a lot of paths that are not usually optimized. It
probably wouldn’t be all that bad to get it running on the nvidia binary
drivers, but the chance of it working correctly and acceptably anywhere
else would be small. If you are restricted to it only working on the
closed source drivers, you might as well boot into windows and get the
fully tested and tuned experience…

John Carmack

Jos ette englantia ymmärrä, niin tässä tiivistelmä olennaisesta: Linux versiota ei poissuljeta, mutta sitä ei myöskään kehitetä ensisijaisesti. Ongelmat ovat teknisellä puolella: tietokanta on nykyään niin paljon laajempi, että Linuxin kohdalla kehittäminen on huomattavasti hankalampaa. Ennen kehittäminen oli simppelimpää. Peli olisi mahdollista kehittää nVidian suljetuille ajureille, mutta tämäkin vaihtoehto sulkisi ATI/AMD käyttäjät tai avoimien ajureiden käyttäjät pois. Kaiken lisäksi (ei sanota tässä uutisessa), John Carmack, eli siis id:n pääkoodaja on menettänyt mielenkiintoansa Linuxia kohtaan. Hän ei ole enää niin yhtä innostunut Linuxista kuin joskus ennen, mikä oli myös syy pelien porttaamiseen Linuxille.

Nyt sormet ristiin ja toivokaamme, että RAGE ilmestyy Linuxille. Windwsin lisäksi myös Mac OSX versio tullaan julkaisemaan.

Seuraava tapaus: Epic Games. Äkäinen pelitalo, joka on tehnyt Unreal Tournamentit sekä vain XBoxilla nähdyt Gears of Warit. UT2003 ja UT2004 nähtiin natiivisti Linuxilla. Mutta uusin UT3, toimii vain Windowislla. Missä on Linux ja Mac OSX versiot, vaikka niitäkin luvattiin? Ja peli on ollut kaupan hyllyllä ja vuoden päivät? Noh, kyseisiä versioita on pyritty kehittämään (katso todisteet: http://icculus.org/cgi-bin/finger/finger.pl?user=icculus&date=2008-09-18 ), mutta nämä eivät ole saaneet vielä virallista julkaisua. Miksi näin? Tekniset ongelmat? Ainakin joskus mainostettiin, että Linux ja Mac OSX versioiden julkaisussa olisi ollut joitakin lakiteknisiä ongelmia. Näistä en kuitenkaan tiedä.

Sitten vielä esimerkiksi avoimet tahi ilmaiset pelit. Nexuiz, Warsow, Tremulous jne. Hyviä pelejä. Mutta hei, nehän ovat FPS-pelejä! Ja pitkälti Quaken ja UT:n kaltaisia! Ja ne käyttävät pelimoottoreinaan id:n vanhoja pelimoottoreita, jotka ovat julkaistu GPL-lisenssin alaisena ja joita on muokattu eteenpäin nykyaikaisemmaksi. Ja nämä ovat vain moninpelejä. Linuxin puolella sinkkohippapelejä siis riittää, mutta entäs muut genret? MMORPG, onko semmoisia Linuxille? PlanetShift tai joku vastaava taisi olla, mutta tämäkin pitkälti nevahööd. RTS? Joitakin palikkapelejä löytyy ehkä, ei mitään Warcraftin tai C&C:n tasoisia. Ja entäs nämä ns. taktiset räiskinnät, eivät sinkohipat? Eli Call of Dutyn ja CS:n tapaiset pelit? Tietoni rajoittuvat tässä tapauksessa Urban Terroriin, Wolfenstein: Enemy Territoryyn ja True Combat: Eliteen. Mutta katsos mokomaa, nekin perustuvat id:n moottoriin! Ja ET on jopa itse id:n peli! Ja missäs on pelit, joissa on eeppinen yksinpeli? Kaikki eivät ole nettifrägittäjiä, yksinpelejäkin on kiva pelata. Aika laihaksi jää tarjonta.

Selvä, joitakin Windowsille tehtyjä pelejä voi pelata Winellä. Mutta, Wine ei ole Windowsin täydellinen korvike. Ja lisäksi, kyseessä on WINDOWS-PELI. Se on kehitetty, suunniteltu ja toteutettu WINDOWSILLE. Käytännössä Wine tekee myös hallaa natiiveille peleille, sillä jos se toimii Linxuilla, niin aitojen natiivien pelien tekeminen jää sivuraiteille. "Kyllä niistä Linux-käyttäjistä saadaan asiakkaita, käyttäkööt Wineä." Onko hyvä juttu? Ei ainakaan minusta. Yksi loistava tapaus on jo olemassa, mutta ei Linux-maailmassa. Mac OSX:lle on ilmestynyt useita EA:n pelejä viime aikoina, eikö totta? Todellisuudessa nämä eivät ole natiiveja pelejä. Nämä käyttävät WINE-TEKNOLOGIAA. Tarkemmin sanottuna Cideriä, joka on Transgamingin tuote (Trangaming on kehittänyt myös Cedegan). Esimerkiksi Spore on kehitetty tällä tavalla. Sitä mainostetaan, että se toimii Macilla, mutta teknisesti se on Windows-peli joka pyörii winettämisellä. Se on vain sujautettu mukaan levyn kansiin. Mac OSX:n pelinkehittäjille myös  niskaan, eipä ole natiivi peli.

Nonnih... Sainpas suurimman osan ajatuksistani vuodatettua. Mitäs mieltä te olette, mikä on Linux pelaamisen asema nyt ja tulevaisuudessa? Olemmeko "kusessa", vai parantaako Linuxin yleistyminen pelitarjontaamme?

20
Kuinkas tämmöinen temppu onnistuu? Google ei auttanut minua tällä kertaa toimivalla ratkaisulla. Tarkoitus olisi saada tämä aikaan mieluusti yksittäisellä komennolla, ettei menisi ihan hankalaksi vääntämiseksi.

Ideana olisi siis, että Firefox menisi suoraan samanlaiseen tilaan kuin painaisisin tuliketussa F11 (fullscreen). Tavoitteenani olisi käynnistää Quake Live erillisellä komennolla suoraan tähän tilaan (minulla pikakuvake Pelit-valikossa). En halua että nuo borderit ym. jää häröilee siihen ja F11 painaminen jälkikäteen on tylsää. Perusselain on Arora tahi Konqueror, joten tuliketulle saa tehdä kaikkea jännää.

Sivuja: [1] 2 3 4